recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVI 50/60 Hz og stutter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVI 50/60 Hz og stutter

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
whoopsdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-August-2005
Sted: Nysted
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: DVI 50/60 Hz og stutter
    Sendt: 15-April-2006 kl. 23:28

Hej

Jeg har investeret i et Samsung 32" LCD TV som er koblet sammen med min HTPC, men har det lille problem at DVI indgangen kun understøtter 60 Hz i 1360x768 (native) og ikke 50 Hz som PAL TV signalet jo kører med. Derfor har jeg lidt stutter, specielt ved rulletekster og panoreringer. Tilslutter jeg HTPC'en via component kan jeg godt køre i 50 Hz og der er ingen stutter, men billedkvaliteten er jo ikke nær så god som med DVI.

Jeg kører med et ATI X1600 og nvidia decoder (ver 196).

Hvordan har I andre klaret det lille nummer?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2006 kl. 07:20

Via DVI stikket kommer der ikke et signal, som har noget at gøre med det oprindelige PAL-signal. Det er et rent digtalt signal generet af grafik-kortet.

F.eks. kan en almindelig VGA-skærm "fordres" med 60-75-85-100 hz signal. Dit TV skal betragtes som en almindelig PC-monitor.

Et par forslag:

Prøvet at nedsætte antal af farver (mindre resourcer)

Afprøvet andre codecs?

Er directx 9 installeret og bruges WMR9 skrivning? (grafik-kortet supporterer directx 9?)

Kan dette TV køre med pixel-mapping 1:1? (ellers skal billedet omscaleres i TV-et).

Kan TV-et tilsluttes som almindelig VGA-forbindelse og virker det?   

Hvordan kan du tilsutte via komponent? (har grafik-kortet komponet-udgang?)

Redigeret af avh - 16-April-2006 kl. 08:14
Til top
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2006
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2007 kl. 09:18

Roder lige op i en gammel tråd.

Jeg har et Mirai 32" LCD tv hvor jeg har tilsluttet min htpc via DVI->HDMI.
Grafikkortet er et Ati Radeon HD2400Pro.

Den opløsning som passer bedst hedder 1360x768 ved 60Hz, men desværre kører billedet ikke specielt godt! Rulletekster hakker og billedet bliver generelt utydeligt når det bevæger sig.
I går prøvede jeg at ændre Hz fra 60 til 50, derefter blev billedet noget mørkere i det, men til gengæld kørte billedet bare som det skulle.

Hvis jeg skal finde en opløsning som passer bedst muligt så der er billedet over det meste af skærmen skal jeg helt op i en opløsning som tv’et kalder 1080l ! billedet er stadig lidt mørkt i det, og man kan ikke surfe på nettet med den da alt er så småt og igen tv delen står smuk og kører flydende.

Hvad kan jeg gøre at få fat den bedst mulig opløsning ved 50hz?

Til top
Crockie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-December-2006
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 17:41
Hej,
Roder med samme problem igennem VGA, og ved panorering og rulletekster hakker det, og har prøvet powerstrip, men ved ikke helt hvordan det fungerer.
Hvordan får du 50hz?
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2006
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 16:16

Bump - er også interesseret.

Er der evt. nogen som har gode bud på en video som fremhæver problemet, så man ikke er i tvivl om man har det eller ej?

Redigeret af NikolajC - 20-September-2007 kl. 16:56
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 17:00

Alt som ikke køre i noget der er deleligt med 25 vil man opleve fænomenet på, når vi snakker om tv billeder, da disse enten er 25hz eller 50hz (for Pal). Blu Ray og HD DVD er 24, så derfor skal det være deleligt med 24, (kan f.eks være 24, 48 osv.).

Til Lasped - Husk du kan ændre skriftstørrelser samt ikonstørrelser i din windows. Det hjælper en del. Hvis årsagen skyldes manglende 1:1 pixelmapping, så er der ikke meget hjælp at hente, udover et nyt tv

Til top
lasped Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-November-2006
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2007 kl. 12:46

Hvis jeg sætter min oplysning til 1280x720 ved 50hz er billedet for stort! Jeg mangler noget af startmenuen.

Hvis jeg så vælger 1366x768 ved 50hz går tvet i sort, samme opløsning fungere fint ved 60hz.

Billedet kører meget mere flydende ved 50hz, dog er der stadig en lille form af "ghosting" Det kan bla. ses på discovery channel når de reklamere for et at deres programmer, der ved stor blå tekst kommer ind fra siden på en hvid baggrund! når teksten er i bevægelse laver den nærmest en hale efter sig.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2007 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af lasped lasped skrev:

Hvis jeg sætter min oplysning til 1280x720 ved 50hz er billedet for stort! Jeg mangler noget af startmenuen.

Hvis jeg så vælger 1366x768 ved 50hz går tvet i sort, samme opløsning fungere fint ved 60hz.

Velkommen til The World Of Samsung! Jeg har samme problem med mit M71

Oprindeligt skrevet af lasped lasped skrev:

Billedet kører meget mere flydende ved 50hz, dog er der stadig en lille form af "ghosting" Det kan bla. ses på discovery channel når de reklamere for et at deres programmer, der ved stor blå tekst kommer ind fra siden på en hvid baggrund! når teksten er i bevægelse laver den nærmest en hale efter sig.

Det kan lige så vel være skærmkortet som det kan være tvét.

Det som jeg hæfter mig primært ved er, at mit tv ikke har nogen problemer med panoreringer osv. i 1080i fra min PS3. Ergo formoder jeg, at hvis der er problemer fra min HTPC, så må det skyldes mit Radeon HD266XT kort.

Een ting er dog sikkert, Samsung har det ikke godt med 50hz, hvilket gør det virkeligt ubrugbart i htpc henseende.
Jeg har netop haft et 47" JVC til test, der desværre ikke kunne klare 24hz, men ellers kunne den nappe alt andet. Vista så ikke mindre end imponerende ud i 1920x1080 50hz. Det er lige før jeg vil påstå, at der var 1:1 pixelmapping i den opløsning.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu