recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med sammenkobling af enheder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med sammenkobling af enheder

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Leifs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med sammenkobling af enheder
    Sendt: 12-Januar-2005 kl. 15:25

Hej folkens.

Jeg har problem med at sammenkoble mit TV,Parabol, Video og nylig anskaffet DVD-recorder. Har prøvet næsten alt med scart kabler.

TV er Nokia 100hz ca 8 år gammelt har 2 scart stik. Stik 1 RVS/RGB, stik 2 VHS/SVHS

Parabol Force D-master 1122S har 3 scart, TV, VCR og AUX

Video Lifetech LT9020 2 scart stick, TV og VCR/Dekoder

DVD recorder  Magnum DVR3000 købt i Aldi har 1 scart out plus et utal af phone ud/indgange.

Det er vigtigt at jeg kan optage fra parabolen.

Uanset hvordan jeg har prøvet får jeg ikke farver med over fra en enhed til TV. Det sidste jeg har prøver er at koble Video plus DVD til en fælles scart box og så tænde/slukke for den der ikke er i brug, men med begge kabler monteret, forsvinder lyden fra den ene.

Er der nogen der kan hjælpe ?

mvh

Leifs

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 16:25

Hej Leifs

At billedet bliver sort/hvid skyldes at "det bagerste apparat" sender S-video, men loopes igennem et andet apparat som ikke kan loope S-video fra SCART - SCART.

Du bliver nok nødt til at anskaffe en rigtig omskifter boks. Sådan en med 2-3 SCART ind, og et ud. Hvor du skifter hvilken enhed der skal sendes igennem til TV'et.

Løsningen med den fælles scart boks, hvor alle SCART stik blot sidder parallelt duer ikke, men det har du jo fundet ud af nu. Der skal være en rigtig omskifter funktion i boksen.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
zink_brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 301
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Leifs Leifs skrev:

Det er vigtigt at jeg kan optage fra parabolen.

Skal du kun kunne optage på DVD'en?

DP-558 REV.06 80GB FW 1.1.4
Skype Me: Beyene
Til top
zink_brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 301
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 17:14

Hvad med.

Fra Parabol til DVD. (scart til phono, man kan købe et lille stik der kan)

Fra DVD til TV (Scart Stik 1)

Fra Video til TV. (ank kabel)

 

Hvis du også gerne vil kunne optage på Videoen fra Parabol, kunne du jo sætte nogle Y-kabler på kablet mellem Parabol og DVD. Så skal du bare også have en stik fra Phono til scart.

Eller du kunne tage nogle Phono udgange på DVD'en og så til Video'en. Så skal du også bruge et Phono til scart stik.

 

Håber ikke der er nogle HIFI-mænd der....   

 

Man kan hvad man vil, der skal bare trylles....



Redigeret af zink_brian
DP-558 REV.06 80GB FW 1.1.4
Skype Me: Beyene
Til top
Leifs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Leifs

At billedet bliver sort/hvid skyldes at "det bagerste apparat" sender S-video, men loopes igennem et andet apparat som ikke kan loope S-video fra SCART - SCART.

Du bliver nok nødt til at anskaffe en rigtig omskifter boks. Sådan en med 2-3 SCART ind, og et ud. Hvor du skifter hvilken enhed der skal sendes igennem til TV'et.

Løsningen med den fælles scart boks, hvor alle SCART stik blot sidder parallelt duer ikke, men det har du jo fundet ud af nu. Der skal være en rigtig omskifter funktion i boksen.

  /Lars

Til top
Leifs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 20:20
Tak for svar. Jeg kan se at løsningen med omskifterbox nok er den rigtige, men jeg opdagede først i dag at en sådan box fantes. Jeg bestiller lige en :-)
Til top
Leifs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 20:21
Ubs gad vide hvad jeg gjorde forkert her
Til top
Leifs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af zink_brian zink_brian skrev:

Oprindeligt skrevet af Leifs Leifs skrev:

Det er vigtigt at jeg kan optage fra parabolen.

Skal du kun kunne optage på DVD'en?

Nej jeg ville også gerne kunne optage fra parabol til video ( det er min kone der styrer video'n) og det har jeg kunne med et scart kabel mellem Parabol aux og video vcr.

Har i øvrigt anskaffet en scart til phono kabel for at tilslutte dvd, men det viser sig at det har fejl retning, phono > scart for sinalt til TV. Så kan jeg måske bruge den scartbox med paralle stik til fordeling af signal fra parabol til både video pg dvd.

I øvrigt tak for svar

Mvh

Leifs

Som Lars skrev må jeg anskaffe en omskiterbox

Til top
Keld Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2005 kl. 21:03

Hej Leif.

Hos Merlin kan du få en omskifter der hedder "hama AV Selector 100S til 299,- kr. med 4 scartstik + 2 x 3 Phonostik.

1 til TV samt 3 til tilsluttede apparater, kaldet A, B og C. Boksen er forsynet med en knap til at slå RGB fra eller til, 3 knapper til at vælge, hvilket apparat der skal sende til fjernsynet, samt 2 knapper til at vælge f.eks. optagelse fra A til B eller A til C.

Mit fjernsyn er også af ældre dato, med 4 knapper til at skifte mellem AV1, AV2 osv. På AV2, hvor jeg har koplet min selector på, fik jeg også kun sort hvidt billede, men da jeg kom til at trykke på knappen 2 gange, kom der til at stå AV2S, og så kom der pludselig farver på.

Keld 

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2005 kl. 08:26

Sådan gør du – så sparer du en omskifterboks:

Fra DVD til parabol VCR indgang  (hvis der er S-video i DVDens Scart så benyt denne og stil parabolen til S-video på VCR indgangen) . Hvis DVDens Scart ikke har S-video brug da et Hosiden kabel (S-video) og et  phono audiokabel til en S-video/scart connector til parabolen.

Fra parabol TV udgang til TV – husk at stille TVets Scartbøsning til S-video i menuen.

Fra Video til parabol: Brug den Scartbøsning der kun har video ind på videoen og videre til parabolens AUX udgang.

Fra video til TV: Brug den Scartbøsning på videoen der har både ind og ud og videre til Tvets Scatbøsning (den uden S-video).

Så virker det hele med garanti. Du kan optage både på video og DVD fra parabol. Du kan se parabol og DVD i S-video kvalitet og du kan se video (composite), alt sammen med farver på. 

 

Flemming



Redigeret af fltk
Til top
Leifs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2005 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Sådan gør du – så sparer du en omskifterboks:

Fra DVD til parabol VCR indgang  (hvis der er S-video i DVDens Scart så benyt denne og stil parabolen til S-video på VCR indgangen) . Hvis DVDens Scart ikke har S-video brug da et Hosiden kabel (S-video) og et  phono audiokabel til en S-video/scart connector til parabolen.

Fra parabol TV udgang til TV – husk at stille TVets Scartbøsning til S-video i menuen.

Fra Video til parabol: Brug den Scartbøsning der kun har video ind på videoen og videre til parabolens AUX udgang.

Fra video til TV: Brug den Scartbøsning på videoen der har både ind og ud og videre til Tvets Scatbøsning (den uden S-video).

Så virker det hele med garanti. Du kan optage både på video og DVD fra parabol. Du kan se parabol og DVD i S-video kvalitet og du kan se video (composite), alt sammen med farver på. 

 

Flemming

Jeg har prøvet din opsetning, men de virker kun med det samme man har monteret det. Efter nogle skift frem og tilbage mellem enheder, så er det galt med farver på dvd'n. Så jeg vælgernok det med omskifterboxen mellem video og dvd og TV. NU har jeg bestilt boxen.

Hvad er det for et kable du kalder Hosidet ? Jeg har monteret scart mellen vido aux og aux på parabol og kan fint optage fra parabol på video. Jeg har prøvet med et scart/phone kabel at optage på dvd fra parabol, men får nogle lodrette skygger der kører fra højre mod venstre. Skyggerbe ses også på TV når parabol signalet går gennem dvd. Dvd'n siger også sinal på CVBS og ikke SVideo.

Mvh

Leifs

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2005 kl. 18:15

Medmindre der er noget galt med et af dine apparater SKAL min opsætning virke og så er jeg bange for at en omskifterboks heller ikke hjælper. Følg opsætningen nøje og anvend de beskrevne kabler samt husk at stille om i menuerne til korrekt signaltype.Et Hosiden kabel er et S-video kabel - nogle kalder det fejlagtigt for et S-VHS kabel. Det er 4-polet og har kun billede - ikke lyd. Signalet skal ikke gå fra parabolen gennem DVDen, men omvendt, altså fra DVDen gennem parabolen og herfra videre til TVet. Det scart/phono kabel du har brugt har kun composite video - derfor kommer der ingen farver hvis TVet  korrekt er indstillet til at modtage et S-video signal.

Flemming



Redigeret af fltk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu