|
Rensning af video |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
madsri
Junior bruger Oprettet: 26-November-2004 Status: Offline Point: 72 |
Emne: Rensning af video Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:23 |
Hej alle Jeg er meget ked af det her og måske bliver det her indlæg slettet inden jeg når at få det ud, men jeg har et problem. Jeg har videomaskiner og det er så længe siden at jeg har renset dem sidst, så beder inderligt om en vil fortælle hvad det er jeg skal komme på min vatpind til at rense videohovederne ? På forhånd tak Madsri |
|
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15693 |
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:35 |
Rensning af video Den vigtige første regel: Brug ALDRIG vatpinde eller klude som kan fnugge, eller afgive tråde, som kan hænge fast i videohovederne under rensningen. Brug gerne et dyrt fint vaskeskind, eller AM's "videosticks" (kan købes i radiofaghandlen). Man kan også købe små klude, som er garanteret fnugfri, men dem har jeg ikke mødt i almindelig handel.
*) Ovenstående beskriver kun rensning af selve videotromlen. Der sidder også et audio-tonehoved (som i en cassettebåndoptager - bare større), en trykrulle, en capstanaksel m.v. som også skal renses. Disse skal også renses i isopropylalkohol, men her må der godt benyttes vatpinde. Derudover bør videomaskines indre pustes ren for støv, med trykluft, idet støvkorn giver en dårligere afspilning (dropouts) og støvkornene kan være årsag til at videomaskinen hurtigere bliver "beskidt" igen hvis de aflejres omkring videohovederne under afspilning. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|
madsri
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:43 |
Hej Lars 1000 tak for dit svar som lærer mig godt nyt, tak for det, men ved du om man kan bruge en microfiberklud som er meget blød ? MVH. Madsri |
|
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15693 |
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:49 |
Hej madsri
Det er vigtigst at den ikke hænger i, når du trykker den ind i videotromlen. I de små firkantede huller sidder små print-plader som kan "rive i kluden". Jeg kan ikke lige danne et billede af en microfiberklud inde i hovedet Et vaskeskind er godt, men en gammel bomulds t-shirt/undertrøje kan også bruges. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
madsri
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:01 |
Hej Lars Jeg er meget glad for dine svar, men nu skal jeg lige ud og købe noget imorgen Matas. Ren sprit kan heller ikke bruges, for det var min første tanke ? Madsri |
|
madsri
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:05 |
Om microfiberklude siges det at man ikke behøver at bruge sæbe og at klude uden sæbe suger alt fedt til sig, fedtede fingre og den slags. Madsri |
|
Lars
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:36 |
Hej madsri
Jo, helt ren sprit. Altså det som også kaldes hospitalssprit. Men det er umuligt at skaffe privat. Man kan ikke bruge det almindelige husholdningssprit, da det indeholder additiver (denatureringsmidler) som kan skade videoens indre. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
Lars
Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:36 |
Hej madsri
Ok, det lyder for kemisk at bruge her. /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
madsri
Sendt: 23-Januar-2005 kl. 11:53 |
Hej Lars Jeg er ikke begyndt med at rense, (ligger med feber pt)men har købt delene til at rense den, men har ikke helt tjek på de steder man skal rense, men det kommer nok når jeg får den åbnet, men jeg vil gerne spørge om det er en god ide`at have maskinen tændt, evt med bånd i ? Det giver mig måske et bedre overblik hvor båndet bevæger sig rundt i maskinen når den er skilt ad. MVH. Madsri |
|
Lars
Sendt: 23-Januar-2005 kl. 12:17 |
/Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
|
SkiveBio
Bruger Oprettet: 17-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 169 |
Sendt: 23-Januar-2005 kl. 13:31 |
Hvis man bor i Københavnsområdet og ikke tør risikere pludselig at stå med en løsdel i hånden, som man ikke ved hvor hører til, kan jeg anbefale en god og billig videoreparatør. Han renser videoer for 195 kr. Men det kan jo have sine fordele, hvis man selv kan gøre det. http://www.videorep.dk/priser.html Mvh SB |
|
madsri
Sendt: 23-Januar-2005 kl. 14:27 |
Hej Lars Mange 1000 tak for din utrolige og enestående hjælp til lidt ubehjælpsom video ejer. Jeg føler mig godt rustet til "mødet" med min videomaskine. Tak til SB for oplysningen, man ved jo aldrig med mig. MVH. Madsri |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |