|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
aghrab75 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7 |
![]() Sendt: 03-Oktober-2007 kl. 21:21 |
Hej, Jeg har en Optoma HD70 projektor som kan klare hdmi indgang på 720p. Ligenu har jeg et Optoma\Panoview lærred med hvid dug på 92", altså 204 cm i bredde. Men jeg efterlyser et bedre lærred som både må være i fastspændt eller rulle form. Det skal udelukkende bruges til 16:9 format film-visning. Så ingen 4:3 løsninger i denne omgang. Lærredet skal hænges op i en stue med hvide vægge og størrelsen må ligge omkring 92". Siddeafstanden er på ca. 3,75 m. Pris 3000-4000 kr. Men jeg er meget i tvivl om at det nye lærred skal være grå eller hvid? |
|
![]() |
|
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
Gråt eller hvidt lærred? Det har sikkert i sidste ende noget at gøre med, hvor effektivt rummet kan mørklægges. Eller hvor lysstærk projektor-lampen er. Her er et link, som måske kan vejlede dig en smule: |
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|
![]() |
|
CSN Teknik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
Det er rigtigt at det hele handler om hvor meget har du mulighed for at mørklægge, jo mere jo bedre.
Har du en ny/nyere projektor med et godt kontrast niveau, så ville jeg forudsat du kan mørklægge til hver en tid vælge et hvidt lærred. ![]() |
|
![]() |
|
aghrab75 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7 |
![]() |
Jeg ved så ikke om dette projektor går under kategorien for projektorer med gode kontrastforholdet? Derudover ved jeg ikke om I oplever den samme irritation som jeg oplever når jeg ser almindelig dvdfilm herhjmme. Jeg oplever nemlig to irriterende mørkegrå bjælker i toppen og bunden af billedet. Dvs. filmen går ikke helt ud til kanten af lærredets sorte ramme hverken i toppen eller i bunden. Gad vide om man kan få noget sort stof til at klæbbe eller på en eller anden måde hægte fast på lærredet for at undgå de mørkegrå bjælker. Derudover vil jeg høre om der er nogen af jer der har eksperimenteret med at hænge en sort foldegardin bag jeres lærred. Her tænker jeg på en gardin i sort stof som kan trækkes til og fra når der er behov for det. På den måde kan man minimere det lys som bliver reflektere tilbage fra den hvide væggen som lærredet hænger på. I skrivende stund har jeg dog selv ikke endnu samlet mod til at spørge konen om den løsning endnu. |
|
![]() |
|
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
De mørkegrå bjælker, du oplever på lærredet, gætter jeg på stammer fra DVD-film med en aspect ratio på f.eks. 2.35:1 eller 2.40:1? De bjælker skal være der, idet de er forårsaget af dét smalle Cinemascope/Widescreen format, som filmene er indspillet i. Og lur mig, om bjælkerne ikke også er der, hvis du ser filmene på bredformat-TV? Muligvis er der en zoom-funktion, som tillader projektoren at fylde billedet helt ud på lærredet. Men så mister du jo bare noget af billedet i bredden. Et justérbart lærred kunne måske være løsningen på problemet med de uønskede bjælker. Et kontrastforhold på 3000:1 er ganske udmærket. Redigeret af musicus - 04-Oktober-2007 kl. 12:29 |
|
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg er godt klar over at man desværre ikke kan undgå de mørkegrå bjælker der altid er filmene der er optaget i 2.35:1 eller 2.40:1 men spørgsmålet er om hvorvidt man kan gøre dem så sort som overhovedet muligt, således at de får samme farve som lærredets fysiske sorte ramme.
|
|
![]() |
|
![]() |
Findes der nogle gratis projektor-kaliberingsværktøjer i form af software?
|
|
![]() |
|
![]() |
Aha, okay. Jeg har blot tidligere oplevet at nogen har troet, at 16:9-format betyder: 'ingen sorte bjælker i billedet'. Det var ikke for at tale ned til dig. Gratis kalibrerings-software? ..... Tjaeh ..... Nok tvivlsomt, men hvem ved? I følge denne anmeldelse af produktet kan SpyderTV også bruges til kalibrering af projektorer. Det kræver blot, at man monterer modulet på en trefod, eller lignende: http://www.hometheaterhifi.com/volume_12_4/datacolor-spyder- tv-12-2005-part-1.html Redigeret af musicus - 04-Oktober-2007 kl. 16:17 |
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |