recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple TV Erfaringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketApple TV Erfaringer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Emne: Apple TV Erfaringer
    Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 11:30

Apple TV

De sidste par år har det virkeligt irriteret mig at der ikke har fandtes et produkt, så man let og brugergvenligt kunne få afspillet sine digital billeder, video film og MP3 på sit tv/anlæg.

Der findes selvfølgeligt en masse produkter på markedet som påstår at de kan alt dette, men enten skal alt streames eller også er brugervenligheden og designet elendigt.

Efter at have set disse 2 klip på youtube hvor Steve Jobs igen præsenteret et nyt produkt var jeg totalt solgt. Det er netop det produkt som jeg har ledt efter. Disse klips kan også anbefales hvis man vil se hvordan man laver en fantastisk præsentation af et nyt produkt.Del 1, Del 2

Denne boks apple tv er ikke er den mest advanceret boks der kan afspille samtlige formater. Men jeg skal kun bruge den til billeder og musik, samt evt på et senere tidspunkt til lidt hjemmevideo, så den opfylder netop mine krav.

Et par dage efter måtte jeg selvfølgeligt en tur ned i den lokale Apple shop. 449$ (Ca 2600kr) for en lille boks med sølle 160GB disk. Så er den bestemt også betalt. Selve købet var lidt at en oplevelse, servicen var meget høj i butikken. Når man kommer ind bliver man registeret, derefter får man tilknyttet en sælger som er ekspert på netop det område som man er interesseret i. Jeg forstår godt at Apple sidder på over 20% af  pc salget i Nord Amerika.

Virkemåde

AppleTV virker stort set ud af boksen.

På sin PC/Mac skal man installere iTunes som gratis kan hentes fra apples hjemmeside. I iTunes kan man indlæse sine CD'er, DVD'er og Foto's. Derefter synkroniserer man iTunes med sit Apple TV, ligesom man ville have gjort med sin iPod. PC'en kan nu slukkes, da alt indholdet fra iTunes nu er overført til apple TV'et via WIFI/kabel. Derefter kan alt indholdet ses på ens TV'et som kan tilsluttes til Apple TV'et via HDMI.

Ud af boksen

I æsken med ens apple tv medfølger der et strøm kabel. Tilslut apple tv til 220V, samt tilslut det til ens tv med et HDMI kabel. Tænd på stikkontaken, derefter skal man vælge hvilke trådløse net man vil benytte, samt sprog. I mellemtiden har iTunes selv automatisk fundet boksen, samt synkroniseret dens indhold til apple tv'et.

Det tog mig ca 15 minutter at installere iTunes, samt at forbinde/synkronisere boksen..

Design

Denne boks er et typisk apple produkt. Det er et virkeligt flot design. Boksen er ret lille og finishen er i top. Det eneste der er at sætte en finger på er remoten som er i plast. Den burde være lavet i metal., samt have et lille display.

Betjening

Der er 2 knapper på remoten, så den er lige til at gå til. Jeg har overhovet ikke kikket i bruger manualen, alt er så simpelt opbygget så alle har forstået princippet efter 30 sekunder.

Apple TV’et kan desuden afspille podcast, som den selv automatisk henter via iTunes. Den har desuden direkte adgang til youtube, så youtube video klip kan afspilles uden at ens pc skal startes.

AppleTV hovedmenu

Film/Serier fra iTunes

Direkte agdang til youtube

Vælg musik ud fra playliste, album, kunstner osv

Se dine podcast som automatisk bliver hentes via iTunes.

Opret billedeshows m.m.

PS3

Jeg har allerede en PS3 i mit setup, PS3 kan i princippet det samme som et Apple TV, men det gør det bare ikke ligeså godt. PS3 støjer en del, samt menuerne er ikke specielt flotte. Betjeningen er heller ikke alt for god. Selve finishen på PS3 halter også efter Apple TV'et. PS3'en har så en masse andre fordele.

eyeTV

Hvis man har en Mac så kan benytte den som et mediecenter. Ved hjælp af eyeTV kan man optage tv udsendelser som så kan sendes videre ud til Apple TV'et. Jeg har dog ikke afprøvet det da jeg ikke ejer en Mac.

Videoformater, der understøttes

• H.264 og beskyttet H.264 (fra iTunes Store): Op til 5 Mbps, Progressive Main Profile (CAVLC) med AAC-LC-lyd op til 160 Kbps (maks. opløsning: 1280 x 720 punkter ved 24 fps, 960 x 540 punkter ved 30 fps)
  • Video købt i iTunes Store: 320 x 240 punkter eller 640 x 480 punkter
  • MPEG-4: Op til 3 Mbps, Simple Profile med AAC-LC-lyd op til 160 Kbps (maks. opløsning: 720 x 432 punkter ved 30 fps)

Lydformater, der understøttes

• AAC (16 til 320 Kbps); beskyttet AAC (fra iTunes Store); MP3 (16 til 320 Kbps); MP3 VBR; Apple Lossless; AIFF; WAV

Fotoformater, der understøttes

• JPEG, BMP, GIF, TIFF, PNG

Tv-kompatibilitet

• EDTV eller HDTV med bred skærm med 1080i 60/50 Hz, 720p 60/50 Hz, 576p 50 Hz (PAL-format) og 480p 60Hz

Redigeret af lahan - 07-Oktober-2007 kl. 11:31
Til top
Stay_Bamboocha Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Februar-2006
Point: 956
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 13:47

synes klart det smart, flot og brugervenligt men det har sin klare begrænsning i videoformater og at man SKAL ha' sit TV stående tændt ved afspilning af musik.

hvis du har en gammel xbox så lav den om det xbmc med xTV som "skin" - det er præcis den samme brugerflade som Apple-TV.

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 13:51
Jeg har lige skrevet er email til Apples Product Manager Nordic, og spurgt ham hvornår og om vi kan forvente at Itunes bliver udvidet til film/serie køb/udlejning som man har i de fleste andre lande!
Hans svar var... "jeg ved det ikke"....
Hvorfor fanden får de ikke bare udvidet det, så det gælder i hele EU/verden. Kan godt se de skal genforhandle mange af deres kontrakter med div. firmaer. Men der er sgu ikke meget fidus i AppleTV før det kommer op og køre...

/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
viol8r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Juli-2007
Point: 277
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

synes klart det smart, flot og brugervenligt
men det har sin klare begrænsning i videoformater og at man SKAL ha' sit
TV stående tændt ved afspilning af musik.

Well - du kan jo slukke for fjernsynet, når du har valgt det album du vil
afspille.

Derudover kan man ret nemt få den til at afspille samtlige formater (som
den rent hardwaremæssigt er kraftig nok til at dekode). Tidligere krævede
det, at man åbnede apple tv'en og fixede hardisken, men nu kan det
gøres
med en usb-key. Prøv at google: awkwardtv, patchstick og nitotv
(sidstnævnte
anvender mplayer ligesom xbmc).

Redigeret af viol8r - 07-Oktober-2007 kl. 11:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 08:14
Det gør den jo lidt mere atraktiv, hvis man kan vise sine downloadede film på AppleTV!

/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
magiske Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2007
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 08:49

Er lige vendt hjem fra San Francisco hvor jeg bla. var forbi deres Apple shop.. Så bla. også deres Apple TV.(Og købte den nye nano :)

Syndes det er fedt på mange måder, men jeg må indrømme at de klip/film jeg fik den til at vise ikke var overbevisende.. Kvaliteten var "rimlig" dårlig, dvs, hvis man skal se det på f.eks et 42"tv bliver man nok slemt skuffet.

Måske var det bare kvaliteten på det jeg så som ikke var godt nok, men altså må gå ud fra at hvis den stå i en apple shop burde den vise sig fra sin bedste side..

/M

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 09:06
Jeg har også set nogle af de downloadede film fra iTunes og det er sandt, at
de ikke ligefrem er i dvd-kvalitet, men mere ligesom en god divx. Så hvis
man bruger en stor fladskærm er de nok ikke helt gode nok.

Der er dog rygter om, at Apple snart tilføjer en eller anden variant af HD-
materiale til iTunes, og med lidt held skulle det gerne nå det danske marked
omkring år 2020.

Det er lidt det samme med en iPhone, som jeg for nylig prøvede i en butik i
USA (vil ha'). Den kommer sikkert til DK næste år, men en del af de fede
funktioner forudsætter jo en hel del af mobiludbyderne, fx brug af google
maps, og hvem ved hvor meget af det der kommer til at virke her.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 11:21

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Jeg har lige skrevet er email til Apples Product Manager Nordic, og spurgt ham hvornår og om vi kan forvente at Itunes bliver udvidet til film/serie køb/udlejning som man har i de fleste andre lande!
Hans svar var... "jeg ved det ikke"....
Hvorfor fanden får de ikke bare udvidet det, så det gælder i hele EU/verden. Kan godt se de skal genforhandle mange af deres kontrakter med div. firmaer. Men der er sgu ikke meget fidus i AppleTV før det kommer op og køre...

/Simon
Hej

Ja det er lidt surt at du ikke kan se dine/købe dine danske serier over iTunes.

Det er dog ikke noget problem at overføre sine danske DVD til boksen. Har netop selv overført mine danske klovn DVD'er.

Hvis du ønsker at købe udenlandske film/serier kan du bare vælge en af de andre iTunes shops. Her har jeg valgt den amerikanske.

Se iøvrigt de nye screen shoots jeg har uploaded i toppen af denne tråd.

Redigeret af lahan - 07-Oktober-2007 kl. 11:21
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 12:04
Det ser ellers rigtig smart ud, tillykke med dit nye udstyr.
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 12:04
Men virker det trick med at købe gennem den amerikanske itunes ikke kun,
så længe du befinder dig i USA?

Jeg har ikke nogen Apple TV, men bruger itunes med min macbook. Der kan
jeg godt browse rundt i den amerikanske butik, men ikke købe noget, fordi
mit login er bundet til DK

Hvis den mulighed er der vil jeg da overveje at købe en Apple TV, så man
kan følge med i de nyeste tvserier.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 21:25
Ja, nu har jeg IKKE købt AppleTV af netop den grund, at man ikke kunne købe/leje film og serier.
Men hvis det er muligt at "snyde" SIG TIL DEN AMR. shop så det kan lade sig gøre, så vil jeg da stærkt overveje at købe den!

/Simon
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 09:04

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Ja, nu har jeg IKKE købt AppleTV af netop den grund, at man ikke kunne købe/leje film og serier.

/Simon

Hvor kan man ellers online købe sig til serier m.m. i danmark ?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu