recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Søger råd til totalløsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSøger råd til totalløsning

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DVolder Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2006
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Søger råd til totalløsning
    Sendt: 25-September-2007 kl. 01:36

Det er blevet tid til at digitalisere mit hjem. Jeg har dog behov for råd og vejledning til valg af løsning.

 

Jeg ønsker en løsning, hvor jeg kan streame musik til stue, køkken og soveværelse, video til stue og soveværelse og endeligt billeder kun til stuen. Det er et krav, at jeg ikke behøver at tænde for mit tv for at afspille musik i stuen. Der skal kunne afspilles radio i alle rum og som et minimum DR´s almindelige radiokanaler.

 

Umiddelbart har jeg besluttet mig for, at alle dele skal være UPnP.

 

Jeg planlægger at anskaffe mig en NAS Server med præinstalleret Twonkey, alternativet er et MCE (Specielt hvis der er udsigt til at styre musikafspilning via fjernbetjening snarest og det er til at betale).

 

Som nævnt skal medieafspilleren til stuen kunne afspille musik, video og billeder fra filserveren, samt radio. Jeg har i forvejen en Kiss DP-558, men vil gerne kunne søge i musikalbums uden at tænde for TV´et. Herudover vil jeg sætte pris på, at kunne afspille radiopodcast og videopodcast.

 

Min hovedpine går på om jeg kan finde én løsning der kan tilfredsstille alle krav eller om det skal opdeles i to. Jeg kan ikke helt overskue om fx Apple TV kan tilfredsstille mine behov. Al min musik er i dag i windows media player format, jeg overlever dog nok at skulle konvertere alle filerne. Bliver NAS serveren i øvrigt overflødig med et apple tv, forudsat jeg kan nøjes med 160 gb harddisk?

 

I køkkenet overvejer jeg enten Noxon audio 2 eller blot Noxon iRadio og i soveværelset en xbox.

 

Spiller disse valg overhovedet sammen, er der behov jeg har overset eller bedre alternativer?

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 07:37
Prøv at se her:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27684& PN=1

Køb en NAS. Qnap har præinstalleret Twonky, men ellers er det ret nemt at installere Twonky på både Synology og Maxtor.
Twonky'en får du fra indkøb af Noxon 2 audio, hvor den følger med.

Som jeg ser det efterspørger du mest en musikafspiller, for du har jo din DP, som vil kunne fungere fremragende med kissdx. Find en installationsvejledning her
Mht musikafspiller til stuen, vil jeg mene, at Noxon er et fint valg, men hvis du skal have noget, der ser pænere ud, er det måske Squeezebox eller Sonos?

Venligst
Søren
Til top
DVolder Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2006
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 10:43

Måske det er løsningen, jeg kendte ikke til Kissdx.

Jeg har ærlig talt ikke tidligere anvendt Kiss´en til andet end en recorder. Jeg har derfor ikke trukket netværk eller etableret en trådløs forbindelse.

Kan Kiss´en afspille radiokanaler som P3 via nettet, windows mediaplayer filer (musik og film), og hvad med radio og videopodcasts?

Mvh.
Dennis

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 11:50

Hej Dennis.

Det som du i virkeligheden leder efter, det er en medieafspiller, som kan afspille alt via upnp (inkl. netradio), og som kan benyttes uden at skulle tænde for tv.

Det lyder måske lidt utroligt, men jeg tror ikke denne box findes, desværre. Men det er det du skal lede efter.

Hvor og hvordan du opbevarer dine media filer, det er sekundært, da der er så mange muligheder for dette i dag.
Det er afspilleren det er galt med. De fleste video/film/billede afspillere mangler muligheden for at kunne afspille lyd/musik uden at skulle tænde tv. Omvendt kan de musik/lyd afspillere der findes, som netop kan betjenes uden noget andet, disse kan ikke afspille video/film/billeder.

Kombinationer er der derimod temmelig mange af. Senest er der kommet forkus på at bygge netværk ind i receiverne, så man på den måde i det mindste kan afspille musik direkte via receiveren. Det er en smart løsning, synes jeg.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af DVolder DVolder skrev:

 

Min hovedpine går på om jeg kan finde én løsning der kan tilfredsstille alle krav eller om det skal opdeles i to. Jeg kan ikke helt overskue om fx Apple TV kan tilfredsstille mine behov. Al min musik er i dag i windows media player format, jeg overlever dog nok at skulle konvertere alle filerne. Bliver NAS serveren i øvrigt overflødig med et apple tv, forudsat jeg kan nøjes med 160 gb harddisk?

Hej

Det lyde rsom et spændene projekt du har gang i.
Nej vil ikke mene at et AppleTV (i standard udgaven) vil være en løsning for dig. Den mangler display i boksen/remoten. Fordelen ved AppleTv er netop at man slipper for en NAS, men da du skal bruge en NAS for at høre musik i køkkenet osv, så er det overkill med et AppleTV.
Du er iøvrigt ikke begrænset af 160GB i AppleTV'et, du kan selv opgradere disken.

Iøvrigt bær man vel også overveje hvor smart net radio egentligt er. Hvis man alligevel kun lytter på de danske kanaler, så findes der mange andre alternativer end net radio.



Redigeret af lahan - 25-September-2007 kl. 17:01
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 18:13
Netradio er smart, IMO. Jeg havde en lidt overbærende indstilling til det, før jeg fik min Noxon, men man kan høre megen ny musik på den måde.
Man har selvfølgelig sine spillelister, men jeg har haft gode erfaringer med DR Jazz, som kan give god inspiration. Du kan se alle DR's netradioer her: http://www.dr.dk/netradio/

At bruge Kiss'en med et netværk er et must, det giver dig mange muligheder. Trådløs ville måske være for dyrt, men det kan lade sig gøre.
Kiss'en bruger shoutcast, og der er mange radiostationer, men jeg kunne kun se 4-5 danske. Jeg har ikke prøvet at fifle med det, så det kan være, at der er flere muligheder. Hvis du tager lyden fra Kiss'en via dit anlæg, vil det ikke være nødvendigt at have tv'et tændt.
Du vil så også kunne spille din musik fra NAS'en via kissdx. Jeg tror dog, at betjeningen vil være for bøvlet, men jeg har sandt at sige ingen erfaring med kissdx på præcis dette område.

Til en begyndelse kunne du jo investere i en ny NAS og medieafspilleren til dit soveværelse - fx. Noxon 2 audio. Så kan du sætte det hele op inkl. kissdx og Twonky og tilslutte Noxon'en til dit anlæg og sammenligne denne opsætning med brug af Kiss'en også til musik.

Venligst
Søren

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 19:00
Kandersen, der er flere bokse, der kan dét, som bliver efterspurgt.

Kiss'en kan fx, og det samme kan Netgear MP115R, Netgear EVA..., D-Link .... og mange flere : http://www.twonkyvision.com/Products/TwonkyMedia/devices.htm l


Venligst
Søren
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 20:52

Breddam, jeg tror du missede den del af det, hvor jeg skrev/mente, at du skulle kunne gøre det, uden at tænde tvét

Forudsætningen for at kunne gøre det er som minimum en box hvor displayet er stort nok til, at du kan bruge det til din UPNP server. Og det er som om, at det er det som det kniber med. Teknologien er der jo allerede. De behøver blot at smede nogle produkter sammen. Eksempelvis Noxon2 sammen med en Netgear EVA 8000. Men disse producenter fatter det simpelthen ikke. Alle laver de hver deres del, ja der er sågår nogen (Philips) som laver begge dele. En box til at streame film/billeder og musik på, men som kræver at tvét er tændt. Og så en musik box. Det er åbenbart for svært at smække de to dele sammen

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 20:59
NEJ, ok
Producenterne forfalder nok til at basere deres produkt på tv'ets fremragende muligheder for interface. Men man har jo muligheden for at slukke for det bagefter og lade boksen spille videre.
Nu kender jeg ikke produkternes brugergrænseflade, men nogle af Philips produkter ser ud til at kunne fungere uafhængigt. Der skal jo ganske rigtigt ikke mange linier i displayet til at kunne navigere - bare se Noxon

Venligst
Søren
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 21:09

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

NEJ, ok
Producenterne forfalder nok til at basere deres produkt på tv'ets fremragende muligheder for interface. Men man har jo muligheden for at slukke for det bagefter og lade boksen spille videre.

Ja mangler virkeligt en remote med display.
En personlig ønskedrøm ville være at IPod Touch/IPhone kunne bruges som remote til AppleTV'et.

Det burde let kunne lade sig gøre.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 21:18

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

NEJ, ok
Der skal jo ganske rigtigt ikke mange linier i displayet til at kunne navigere - bare se Noxon

Venligst
Søren

Netop!

Tænk engang hvordan verdenen ville se ud, hvis vi forbrugere fik lov at bestemme, hvordan produkterne skulle sammensættes og virke

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2007 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

NEJ, ok
Producenterne forfalder nok til at basere deres produkt på tv'ets fremragende muligheder for interface. Men man har jo muligheden for at slukke for det bagefter og lade boksen spille videre.

Ja mangler virkeligt en remote med display.
En personlig ønskedrøm ville være at IPod Touch/IPhone kunne bruges som remote til AppleTV'et.

Det burde let kunne lade sig gøre.

Der er underligt nok rigtig mange ting som man let kunne gøre. Hvorfor producenterne ikke gør det, det må guderne vide. M$ annoncerede sidste år med Sideshow til deres Vista, men det kniber vist med at få det gennemført, selv for M$. Philips der efter min mening laver verdens bedste fjernbetjeninger, de kunne til nød lige hoste op med en vanvittig dyr gråtonet 4 liniers display.

Rigtig mange (stort set dem alle) ligger stadigvæk og roder rundt i det oldnordiske IR (infrarød) system, på trods af at radiobølger og bluetooth har eksisteret en del år efterhånden. Sidstnævnt mener jeg Sony har lavet et virkeligt godt eksempel på med deres Bluetooth BD remote til PS3. Den er simpelthen så genial, så man skal være et skarn hvis man ikke ofre de få hundrede kroner den koster.

Som jeg netop skrev til Breddam, så tror jeg rigtig mange producenter ville have godt af, at lade forbrugerne bestemme hvordan produkterne skal skrues sammen. Vi ved åbenbart hvad vi vil bruge dem til

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu