recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Få trukket kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFå trukket kabler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Emne: Få trukket kabler
    Sendt: 17-Oktober-2007 kl. 09:43

Hey folks.

Jeg har indset at den bedste løsning for mig, nok bliver at få trukket kabler fra mit mediacenter op til fjernsynet i min stue.

Mit mediacenter står i hjemmebiografen, men somme tider ønsker man jo blot at se det man har optaget i stuen. Jeg har prøvet diverse trådløse løsninger men ikke med megen succes, så nu vælger jeg kabel løsning.

Da biffen befinder sig i en tilbygning, skal kablerne enten trækkes over loftet og så ned langs væggen, eller gennem en gammel ydervæg.

Vælger vi at gå over loftet vil jeg tro at kablet skal trækkes max 15 meter, og det skulle være grænsen for et vga kabel, går jeg gennem væggen kan jeg nøjedes med 10 meter.

Det hele er skam nemt nok, men jeg ønsker ikke at lave hullet i loft/væg størrere end ledningen og ikke selve VGA stikket.

Har kigget lidt på at skille sådan et kabel af, men det tør jeg ikke rode mig ud i, så jeg skal have fat i en elektriker der kan hjælpe mig.

Så er der nogen der kender en der kan finde ud af sådan noget, i nærheden af Århus?

Eller findes der noget nyt og smart jeg har overset?

Til top
MM1979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Maj-2007
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 00:05
Jeg har faktisk lige skrevet dette i en anden tråd, men det passer også til dig tror jeg.. hvis altså du har mulighed for at køre HDMI:

Jeg ved, som skrevet, ikke om dette kan hjælpe dig, men det er dæleme smart : http://www.avxperten.dk/hdmi-tilbehoer/hdmi-over-cat5/hdmi-o ver-cat5.asp

Indenfor et år vil jeg skyde på at man begynder at trække alt a/v over cat5 (netværkskabler) hvis afstanden er over 5 meter.. det er kort sagt genialt, fordi de fleste kan selv samle et cat5 kabel, og så er et kabel med en diameter på 3mm altså noget nemmere at få igennem et lille hul i en væg end at proppe et scart kabel igennem.. eller HDMI for den sags skyld..
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 01:33

Ja det er fandeme smart. Jeg har selv Cat 6 kabler i hele hytten (IHC Net) så HDMI over ethernet,det er fantastisk!

Er der nogen der har prøvet det?

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Sool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 10:41

Det lyder smart, har i forvejen netværkskabel istuen og hjemmebiffen. Men desværre kan mit tv (samsung lcd) klare et pc-signal i hdmi porten :( det forvrænger billedet.

men se her

http://www.svideo.com/vgacat5.html

det kunne måske være noget

Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Ja det er fandeme smart. Jeg har selv Cat 6 kabler i hele hytten (IHC Net) så HDMI over ethernet,det er fantastisk!

Er der nogen der har prøvet det?

Det er *IKKE* ethernet/IP!!

Det er blot cat5/6 kablerne man benytter. Protokollen er dog noget helt andet. Dvs. kablet er dedikeret fra den ene ende til den anden.

Hvis man vælger en analog løsning (VGA), så er Cat6 forøvrigt ikke så godt som Cat5. Skyldes at pasnoningerne i et Cat5 kabel er mere ens de enkelte par imellem. På et Cat5e og Cat6 er der stor forskel på de enkelte parsnoninger (en fordel når man køre IP). Det gør at man kan få en skyggeeffekt på billedet. En effekt som de billige extendere lider enormt under. Lidt bedere extendere kan typisk forsinke kortere par med et antal millisekunder, så signalerne kommer frem samtidig på alle par. En funktion som også kaldes "deScew".

Du kan trække stort set alt over Catx kabling i dag. Det samme gælder fiber. Der er dog helt enorm kvalitetsforskel i de extendere der findes. F.eks. er det meget normalt at de billige ikke kan levere en 1:1 overførsel. Typisk smider de kun 10-15fps igennem da de ikke har capasitet til mere.

En digital extender over catx eller fiber som har fuldt båndbredde koster som regelt temelig meget. Kvaliteten af selce overførslen (ud over antal fps) kan også svinge meget. Så der er en grund til nogle extendere er meget dyre end andre. (ingen nævnt - ingen glemt).

Redigeret af ZackGem - 21-Oktober-2007 kl. 11:00
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Sool Sool skrev:

Det lyder smart, har i forvejen netværkskabel istuen og hjemmebiffen. Men desværre kan mit tv (samsung lcd) klare et pc-signal i hdmi porten :( det forvrænger billedet.

men se her

http://www.svideo.com/vgacat5.html

det kunne måske være noget

Blot husk dette er pasive baloons. Dvs. den efekt de skal bruge trækker de dirrekte fra interfacet de tilsluttes. Ingen løse strømforsygninger.
Skal man køre en meget begrænset opløsning over en begrænset afstand er de fine nok.
Jeg har dog ret dårlige erfaringer med at køre noget over den type hvis kvaliteten er det vigtigste. Som man jo typisk ønsker i sin hjemmebio.

Til en projekter med powerpoint eller lignene kan de dog være en fin billig løsning. Men igen.. Der er en grund til de koster under 1000kr for et sæt..

Til top
Sool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 11:32
Det skal ikke vises på en projektor.

Det er fra hjemmebiografen jeg skal have trukket et kabel fra mediacenter til tv i stuen
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 13:17

Oprindeligt skrevet af Sool Sool skrev:

Det skal ikke vises på en projektor.

Det er fra hjemmebiografen jeg skal have trukket et kabel fra mediacenter til tv i stuen

Det ved jeg. Nettop derfor jeg "advare" dig om at kaste dig ud i nogle af de lowcost-modeller.
Det skal dog siges at jeg ikke kender de konkrete modeller. Det er blot tendensen jeg beskriver.
Men du kan jo evt bare bestille online, så kan du jo afprøve det og så returnere det hvis ikke det fungere godt nok.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu