recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighed på at lagre et billed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHastighed på at lagre et billed

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
peter12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2006
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Emne: Hastighed på at lagre et billed
    Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 19:17

Hej Forum

Overvejer Canon Ixus960 IS eller ixus860 IS. Er der nogen som kender de to emner mht. + og - sider.

De to kameraer har 12,1 og 8 megapix.. Betyder det noget mht. hvor hurtigt et optaget billed lægges på kortet?

Er der et sted i de tekniske specifikationer for de 2 kameraer på canons danske hjemmeside (eller andet sted) hvor man kan danne sig et indtryk af lagringshastighed, hvis den i det hele taget bliver opgivet.

Også gerne noget om hvor hurtigt kameraerne er klar til at skyde efter at have være slukket.

Med venlig hilsen

Peter
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 19:23

Hastigheden kommer an på skrivehastigheden på lagermediet, så du skal bruget et Ultra eller Extreme kort. Jo hurtigere kort, jo hurtigere lagres billedet. det er især vigtig når billeder tages i "Serie Mode".

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
peter12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

det er især vigtig når billeder tages i "Serie Mode".

Jeg kommer nok ikke til at bruge "Serie Mode" (det er formentlig lig med video).

Betyder dit svar, at med et af de 2 kort, er skrivehastigheden ikke noget nævneværdigt problem for nyere digikameraer?

Kender du/forum noget til de to modeller eller canons kameraer af den nævnte nyere type.

Også: Jeg har et lidt ældre 2-3år Nikon coolpix, som tager en krig om at tænde og lagre billed (men det er også på et "gammelt" kort). Er det et overstået problem.

Med venlig hilsen

Peter
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 19:59

Hvis du kun vil tage et billede af gangen og ikke serier, så er hastigheden ikke vigtig, selv et langsomt kort kan klare et billede på et par sekunder. På mit Nikon D50 bruger jeg et Ultra II, som er rimeligt hurtigt, der kan tages en del billeder før der lagres.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rambo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2007 kl. 12:02

Skrev selv til canon on samme emne, de svarede tilbage at de hurtige kort gør en ubtydelig forskel på kameraets hastighed, men oplyste at de hurtige kort blev lavet til hurtig overførsel til pc'en så med mindre man ovrfører tons af billeder er der ikke meget at komme efter, da det er eksponeringen og transmissionstiden til lagerenheden der er flaskehalsen.

Omvendt så er der tit ikke den storeforskel på prisen, f.eks kan du få kingstonSDHC  class4 4gb for ca 240 kr og transcend SDHC class6 for ca 210 kr, så i dette tilfælde får man et superhurtigt kort billigere end et hurtigt. :-)

Til top
peter12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2007 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Rambo Rambo skrev:

Skrev selv til canon on samme emne, de svarede tilbage at de hurtige kort gør en ubtydelig forskel på kameraets hastighed, men oplyste at de hurtige kort blev lavet til hurtig overførsel til pc'en så med mindre man ovrfører tons af billeder er der ikke meget at komme efter, da det er eksponeringen og transmissionstiden til lagerenheden der er flaskehalsen.

Interessant at høre. Så er der vel kun den mulighed, at butikken må sætte et kort i apparatet, og at man så får lov at prøve funktionerne, som har noget med tid at gøre (hvor lang tid er kameraet om at starte, om at lagre billed).

Nævnte oprindelig Canon 960 og 860 ixus, men 950 ixus kunne også være interessant (pris). Kender du noget til de 3 modeller.

Med venlig hilsen

Peter
Til top
Corax Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2007 kl. 20:35
Jeg har selv et Ixus 800IS og kan sige at det er meget hurtigt til at tænde og auto fokusere. Jeg har også været utrolig glad for kameraet.

Det er dog til reparation ligenu pga. funktions hjulet ikke kan vælge alle funktionerne. Hvis jeg får pengene retur for kameraet . Så ville jeg formodentlig købe en af de tre modeller du kigge på nu.

Jeg har ikke kigget særlig meget på de nye modeller men den store forskel ved de tre modeller er at 960'eren har den største CCD chip, 860'eren har større skærm men tilgengæld ingen viewfinder og 950'eren har ingen af delene. Begge 900'erne har dog større brændvidde end 860'erne.
Til top
Cyberc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-August-2007
Sted: Jyllinge
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2007 kl. 23:53

Generelt kan man vel sige at hvis man gerne vil have hastighed når man tager billeder så er det en af grundene til at vælge DSLR.

Et "alm" digitalkamera, er generelt langsomme (i forhold til DSLR) til at være klar til start.(fra du tænder til du kan skyde).

I mit canon 400D, har jeg et extreme Iv flashkort og jeg taget billeder i RAW, her kan jeg stort set bare skyde løs uden at skulle tænke på at billederne bliver lagret. Dette er vel og mærke uden blitz, med blitz sætter blitzen sine begrænsninger til hastigheden af billederne.

Hvis du ligeglad med bl.a. hastighed, kvalitet og de øvrige muligheder som et DSLR kameraer giver, så er det alm digital kamera du skal vælge.

Med kvalitet mener jeg at du får langt bedre kvalitet på et DSLR end et alm digital kamera, men selvfølgelig kommer du også til at betale lidt mere for kameraet.

/C

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu