|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
alexjensen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 113 |
![]() Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 10:09 |
Hej alle Jeg overvejer at investere i et mediecenter til min far. Jeg har ikke selv erfaringer med nogle mediecentre, så jeg søger derfor lidt hjælp her:
Han har p.t. følgende apparater derhjemme i stuen: Samsung 40” LCD (M61B) TDC-kabel-TV (mellempakken) Selector (Sagem) fra TDC (igen programpakker) Digital parabol fra Canal Digital (stor pakke) Surround-anlæg Internet via TDC Kabel-TV Hvad kan i anbefale af mediecenter, således han får mest mulig udnyttelse af det? Hvordan ser i en optimal opstilling med det anbefalede mediecenter? På forhånd tak Alex Jensen
|
|
![]() |
|
alexjensen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 113 |
![]() |
Glemte lige at skrive, han også har en VHS-video i systemet, selv om den ikke anvendes så tit Alex |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Den bedste løsning vil jeg mene må være en HTPC med digitale TV-kort. Der skal bruges et DVB-C og DVB-S(2) TV-kort, begge med ca-interface og CAM modul. Der kan blive nogle fysiske problemer at plads til de mange kort i kabinettet, f.eks. vil 2 stk. Technotrend budget 1500 kræve ialt 4 pci-pladser, fire/floppy DTV er enten extern eller intern og kræv firewire-interface. Det betyder sådan set at man kun har brug for TV-et af ovennævne enheder. Som HTPC-program kunne vælges DVBviewer, som vil kunne håndtere ovennævnte TV-kort samtidigt. Der vil således kun være behov for en kasse til det hele, nemlig HTPC-en, som forbindes med TV-et. Se evt. her: http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=65 Der er muligvis en vej med anvendelse af ovennævnte "kasser" og analog(e) TV-kort og en IR-blaster enhed til at skifte kanal på de forskellige "kasser", men det vil efter min mening ikke give et brugbart system, plus at det også er analog TV og ikke mulighed for HDTV... Redigeret af avh - 21-Oktober-2007 kl. 10:48 |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
Bliver nødt til lige at spørge hvad han skal bruge et MedieCenter til? Er det fordi han vil kunne optage digitalt og pause/spole i live tv, eller skal han også have en masse musik, DVD'er, Billeder liggende på pc'en? Umiddelbart ville jeg på nuværende tidspunkt ikke anbefale en et medicenter til folk der ikke kan eller er interesseret i at skulle bruge tid på at rode med det jævnligt. Det er trods alt stadig en computer, og de opfører sig nogle gange lidt mystisk. Nu ved jeg ikke om din far har evner indenfor pc, men siden det er dig der spørger herinde på hans vegne, går jeg ud fra at det ikke er tilfældet :) Alternativet er en harddisk optager som fungerer out-of-the-box og også er billigere end et fuldt udstryret mediecenter. Hvordan man lige passer en Harddiskoptager sammen med DVB-C og DVB-S er jeg ikke helt sikker på, men det må der være nogen der har været ude for herinde fra. |
|
![]() |
|
![]() |
Der er primært for at forsøge at samle de mange apparater i én eller få apparater. Her kunne et mediecenter være en mulighed med slots til både kabel-TV og parabol. Men han kan ikke selv konfigurere den, så hvis det til stadighed kræves dette, kan det godt være en anbefaling ikke at købe den. Han har i forvejen en DVD med harddisk-optager. Alex |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Spørgsmålet om det overhoved er muligt at lave en løsning med DVD-recorder med tilsluttet både kabel og parabol... Det bliver under alle omstændigheder en analog løsning med et utal af fjernbetjenninger og kasser... Løsningen med en HTPC ligner som anført af #jonaskp med en opsætning af en PC... I princippet skal der reelt kun installeres et enkelt program, som f.-eks. DVBviewer, som er relativt enkelt at installere.... Der laves nogle konfigureringer (hvor skal filer gemmes m.v) og scannes for kanaler, oprette favoritliste o.l. Dette findes som en wizard. Selv om det kun skal bruges til tv, vil være en mere mere enkelt løsning en ovennævnte stabel af "kasser" med tilhørende fjernbetjenninger.. Hvis løsningen eller er installeret på en clean HTPC og man ikke piller ved den, så mener jeg godt en HTPC-løsning kan køre end og meget stabilt...
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
Enig med AVH. Det kan komme til at køre fint, hvis det bliver installeret og konfigureret rigtigt fra start af. Men der vil altid kunne opstå problemer, og der er det så at du skal gøre op med dig selv om du vil være teknisk supporter på dem. Som det ser ud nu, får du ikke et færdigtbygget mediecenter der kan det han skal bruge det til, DVB-C og DVB-S med undertekster, så du bliver nok nødt til at samle ihvertfald noget af det selv. Det kommer også hurtigt til at blive en dyr affære, hvis du skal have flere digitale tuner-kort i. |
|
![]() |
|
![]() |
Hvordan er det lige med underteksterne? Hvis der kommer DVB-C og DVB-S i, kan man så regne med undertekster på programmerne? Alex |
|
![]() |
|
![]() |
Det er ikke hardwaren, der afgørende for om der kan vises undertekster, men den HTPC-software, der anvendes... I DVB-C er de fleste stationer med undertekter, som en del af billedet.
Redigeret af avh - 22-Oktober-2007 kl. 08:15 |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Understøtter DVBviewer eller MediaPorta EPG med danske kanaler eller skal man benytte andet software til dette? Alex |
|
![]() |
|
M-P-A ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 387 |
![]() |
dvbviewer understøtter undertekster out of the box, jeg brugte ca 15 mins på at sætte det op og så kører det altså bare :)
|
|
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700 HTPC Xbmc: Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx. FilServer/ xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red |
|
![]() |
|
![]() |
DVBviewer kan bruge EPG-data fra nettet. Se mere om fremgangsmåden her: http://light66.informe.com/dvbviewer-dt33.html Ideen er at man f.eks. en gang i døgnet henter nogle XMLTV epg-data ved hjælp af et schedulet windows task. Hvis ovennævnte ikke opsættes, vil man kun kunne se nu- og næste program.
Redigeret af avh - 26-Oktober-2007 kl. 16:11 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |