recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jeg skal bygge mit første HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketJeg skal bygge mit første HTPC

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Nitten82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Emne: Jeg skal bygge mit første HTPC
    Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 12:53
Nu har jeg være forum-lurker herinde i et stykke tid :) Og prøvet såvidt muligt at at suge til mig af viden indefor HTPC. Jeg skal til at bygge et selv, og  jeg har i foregående uge købt et 37" Sharp Lcd som skal fungere som vindue.

Jeg vil gerne have kommentarere og forslag til hvad jeg evt. kan gøre bedre. Men en ting jeg er meget i tvivl om er: Hvilket Tv-tuner kort? Jeg har TDC-kabel og jeg har bestilt den der Sagem 60 så det skulle blive digitalt.

Setup ind til videre:

Kabinet:             Hiper Media Center HMC-1S53A
DVD-Drev:          Pioneer DVR K06 - slot in
Bundkort:           ASUS M2A-VM HDMI
CPU:                   Athlon 64 X2 4000+ 2.1 GHz -65w brisbane
CPU køler:          NorthQ 3392 FlexQ Copper
Ram:                   Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
Wirelesslan:       USRobotics USR805421A Wireless MAXg USB Adapter
Fjerbetjening:    standard microsft MCE.
Kabel:                 1m sandberg HDMI
HDD:                   250gb minimum - noget der ikke larmer for meget. Nok WD

Tv-Tuner:            ? skal det være dvb-c før mit digital kabel bliver udnyttet?

Er der nogen der har erfaringer med det kabinet jeg har valgt? skal jeg købe et riser kort til tv-tuneren eller følger det med ?

Jeg har ikke besluttet mig for hvad software jeg skal have. måske windowns XP med medieportal eller en af de andre, eller måske bare MCE. Hvad kan anbefales?

På forhånd tak for replies
Mvh. Bo

EDIT: Jeg har lige fundet ud af at asus bundkortets HDMI port kommer i et pci kort for sig selv og derfor ikke er "indbygget" på boardet. Så hdmi kortet ville tage den pci plads jeg skal bruge til tvtuner.. ak

Redigeret af Nitten82 - 20-Oktober-2007 kl. 15:29
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 15:26
Jeg har hurtigt fundet et andet board med indbygget HDMI port samt optisk SPDIF lyd udgang

Gigabyte GA-MA69GM-S2H har tilsyneladende hvad der er brug for
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-November-2005
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 16:35

Du skal have en DVB-C tuner i din HTPC for at få glæde af digitale signaler. Du kan selvfølgelig også sende signalerne fra din Sagem 60 analogt til et analogt tv-kort men ikke helt samme kvalitet.

FireDTV / FloppyDTV er min favorit blandt HTPC DVB-C tuner løsninger.

DVBViewer er et godt bud på software. Jeg har skrevet om det her http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=66

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 17:23
Mange tak for svaret, jeg har kigget på artiklerne og det gav en del afklaring. Jeg skal have fat i en FloppyDTV-c box hvis det skal spille max. Jeg har dog et spørgsmål.

Hvis jeg vælger at undlade en FireDTV / FloppyDTV, og så køre mit digitale signal fra sagem 60 til et analogt tv-kort, vil jeg så ikke miste de fordele der er ved digitalt signal, altså EPG osv. ?

Pft
Bo
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Nitten82 Nitten82 skrev:

Hvis jeg vælger at undlade en FireDTV / FloppyDTV, og så køre mit digitale signal fra sagem 60 til et analogt tv-kort, vil jeg så ikke miste de fordele der er ved digitalt signal, altså EPG osv. ?

Du kan i praksis ikke bruge EPG fra DVB-C i HTPC sammenhænge. Du er nødt til at finde en anden kilde til EPG (internettet somewhere). Det gælder uanset hvilken løsning du bruger.

TDCs EPG virker kun i de officielle Selector STBer (såsom Sagem 60), men du kan næppe sætte en HTPC op til at hente disse data fra Sagem 60 og bruge dem på fornuftig vis.

Redigeret af JesperLund - 20-Oktober-2007 kl. 17:34
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 18:06

Jeg har hurtigt fundet et andet board med indbygget HDMI port samt optisk SPDIF lyd udgang

Hej

Det er vidst ikke et helt dumt bundkort. Jeg fandt denne tråd, som måske er relevant at læse.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=11940978

Jeg har ikke læst hele tråden, men person nævner problemer ved afspilning af blu-ray /hd-dvd , men han mener det kan løses ved en større cpu - han brugte en x2 4000+

Jeg mener det er et super køb til den pris:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388664

/Skipper
Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 18:15
Fandt også lige dette review af Gigabyte GA-MA69GM-S2H
http://techgage.com/print/gigabyte_ga-ma69gm-s2h

/Skipper
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 18:32

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Du kan i praksis ikke bruge EPG fra DVB-C i HTPC sammenhænge. Du er nødt til at finde en anden kilde til EPG (internettet somewhere). Det gælder uanset hvilken løsning du bruger.

Standard EPG på DVB-C er "Nu & Næste" program. Dvs. man kan få informationer om det man ser nu, og så det program som kommer efterfølgende.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Standard EPG på DVB-C er "Nu & Næste" program. Dvs. man kan få informationer om det man ser nu, og så det program som kommer efterfølgende.

Enig, men normalt vil man have større krav til en "EPG". På Sagem boxene er der adgang til en 24-timers EPG (eller noget som ligner).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
noob30 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 23:37

Jeg har lige samlet mit nye Htpc med dette bundkort og må sige at det er sparker røv med en x2 5000+ 65 nm Cpu

Har testet det med Codec X264 720p og x264 1080p under MPC med Haali og CoreAVC. Afspiller begge opløsninger uden problemer

Imorgen skal den testes med Hddvd Vc-1 og bluray Mpeg2.

Kanon bundkort

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 13:20
Nitten82:

Du skal nok vælge dig et kabinet der har lidt mere plads. Det kan være svært at skaffe varmen bort uden at der opstår mere støj end man ønsker. Det helt lydløse er faktisk målet. Og man kan godt lave noget der ikke siger noget.

Og et større kabinet giver rum for ekstra kort i fuld højde, hvor man måske kun kan have et enkelt der ligger ned i et lavt kabinet. Og man får måske behov for ekstra kort senere, måske endda et selvtændigt  grafikkort, selv om det ikke er ønskeligt hvis strømforbruget skal være lavt.  

Og ved køb af ram kan det betale sig at købe det der sælges som "dual channel" så er du sikker på 2 ens, det er du ikke nødvendigvis ellers. Koster ca det samme.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 15:25
Tak for alle input til mit byggeri. Jeg har læst anmeldelserne igennem på det Gigabyte kort og jeg er overbevist om at det nok skal blive rigtig godt :)

Mht. at vælge et større kabinet, så tror jeg ken_t har ret i at den måske er en tand for lille den hiper jeg har kig på. Tror jeg vil kigge lidt efter en anden, den skal bare heller ikke være for "voldsom". Jeg tænker her på kæreste stue faktoren ^^

En Silverstone kunne måske gå an

Hvad EPG kan tilbyde kan jeg så glæde mig til at prøve af, jeg tror der kommer noget mere erfaring når jeg selv får "hands on". Glæder mig meget

EDIT: Hvis der er nogle der har et bud eller to på kabinet skal det gerne passe med et Sharp 37"

Redigeret af Nitten82 - 21-Oktober-2007 kl. 15:30
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu