recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mangler gode råd til netværks-design
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMangler gode råd til netværks-design

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Emne: Mangler gode råd til netværks-design
    Sendt: 01-November-2007 kl. 10:43

Hej,

I dag har jeg et trådløst netværk 11g, baseret på en trådløs router (modem, router og switch i en), der står i et skab i vores bryggers 2 meter fra hvor ADSL-sikket også er, centralt i huset med god dækning af hele huset.

Nu vil jeg imidlertid gerne anskaffe et NAS (eller windows home server), samt koble vores printer op på denne. Problemet er at jeg regner med at trådløs adgang til NAS/server bliver træls i længden (for langsomt), samt at printeren skal forblive i vores kontor.

Hvis jeg sætter NAS/server op i bryggerset, hvordan får jeg så skabt en hurtig (kablet?) forbindelse til PC'ere og printer i kontoret? et netkabel fra router til en switch i kontoret?

Eller hvis jeg flytter router til kontoret (kan man trække et 20m telefon kabel fra ADSL-stik? internet performance? ), hvordan får jeg så skabt god trådløs dækning i huset (bedst fra bryggers)?.

Eller har i en helt anden ide?

Gode råd er velkomne!

/Letten

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 11:05

Afspilning af medier er ikke noget problem med 54 Mbps, men hvis du skal kunne kopiere store filer, vil et kablet netværk være det bedste.

I vores dagligdag fungerer det trådløse netværk problemfrit, og vi har løst printerplaceringen med et langt USB-kabel med forstærker på. Vores er 2x5 m.

Venligst
Søren

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 11:09

Jeg tænker på sådan noget som at have alle dokumenter, billeder osv. liggende på et fælles drev - er det ikke langsom at "tømme" sit kamera eller åbne sit fotoalbumsprogram og se billeder.

Backup af pc'ere er vel heller ikke lige sådan over trådløst netværk?

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 13:30

Alt, det du nævner, er i praksis problemløst. Tømning af kamera fungerer så i halv hastighed, og det kan måske mærkes ift et trådet netværk.

Til almindelig brug er der ikke noget problem med det trådløse. Jeg skifter dog til en fast forbindelse, hvis jeg skal overføre flere GB, men det er vist kun sket to gange  I sådanne situationer, kan du måske tage den bærbare med ud til router/NAS?

Jeg har en fast VPN-forbindelse til mit arbejde, og der bruger jeg så mit netværkskort, og så bruger jeg min trådløse forbindelse til mit hjemmenetværk samtidig. Det fungerer strålende

Venligst
Søren

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Jeg har en fast VPN-forbindelse til mit arbejde, og der bruger jeg så mit netværkskort, og så bruger jeg min trådløse forbindelse til mit hjemmenetværk samtidig. Det fungerer strålende

Venligst
Søren

Hvordan ???????? Jeg bruger selv Cisco's VPN klient men har ikke mulighed for at sætte "Allow local LAN Access" Og det er noget L...

Jeg har min printer koblet til min NAS, og mit iTunes ligger også på min NAS. Det har jeg ikke adgang til når jeg er koblet på VPN. Og det er jo typsik når man sidder hjemme og arbejder at man har lyst til at bruge iTunes.

Redigeret af kim.t - 01-November-2007 kl. 13:42
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 14:29

Jeg bruger ikke klienten men en hardware-VPN (TDC-VPN)

Det betyder, at jeg kører på en router på mit arbejdnetværk fx. 10.xx.x.x og samtidig henter mit trådløse kort en adresse på mit eget netværk fx. 192.x.x.x

Mine lokale filer og printere ligger på 192.1.1.55 eller \\Klods og det vil XP selv finde ud af.

Jeg er nu også ret sikker på, at jeg kan gøre det samme med VPN-klienten, men jeg kan først tjekke det i aften.
Med VPN-klenten oprettes der jo en sekundær eller tertiær netværksforbindelse, og så kunne man jo (hvis man har lov) tillade det lokale netværk...

Venligst
Søren

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 14:52

Øhhh har i noget imod at tage VPN-snakken over i en anden tråd ?

Vi skulle jo gerne have nogle flere til at byde ind løsninger på "subject"

/Letten

Til top
teleplus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 17:04
Jeg ville trække en netværks kabel fra router til en switch på kontoret. På den switch kobler du både NAS, Hjemme PC og Printer. Hastighed mellem router, switch, NAS, Printer og hjemme PC will være 100eller 1000Mbit/sec. I det øjeblik du kommer trådløst på router falder hastighed til 54MBit/sec - teoretisk. Realistisk taler vi om 25MBit/sec. Det er en ulempe med wireless forbindelse. Alternativ kunne være en Router med 802.11N forbindelse (LINK). Husk, du skal også bruge trådløs netkort der understøtter 802.11N.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Øhhh har i noget imod at tage VPN-snakken over i en anden tråd ?

Vi skulle jo gerne have nogle flere til at byde ind løsninger på "subject"

/Letten

Ja, og chancen bliver større, når din post bliver motioneret lidt
Du får jo et BUMP hver gang.

Venligst
Søren

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 19:03

Mit ADSL stik sidder over et skab på kontoret. Her har jeg min router og NAS, samt basestationen til mine trådløse telefoner. Jeg har så monteret en stikdåse med 2 netværksstik. De løber så op på loftet. Det ene ned i stuen til min TViX, det andet over loftet og ned i et el-rør hvor der løber en telefonledning. Det er så boret igennem vægen og på den anden side er der monteret et netværksstik (det sidder så bare overfor skabet 3m væk, men jeg har ingen synlige kabler da de løber over loftet, og netværksstikket til PC'er sidder under bordet). Under bordet har jeg så monteret en switch så jeg kan have min 2 PC'er koblet til.

Min printer er koblet til min NAS via USB. Skabet sidder med et afstandsstykke op mod vægen, derfor kan kablet trækkes ned til fodlisten og ca. 2m hen til printeren.

Redigeret af kim.t - 01-November-2007 kl. 19:08
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu