recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløs afspilning af musik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrådløs afspilning af musik

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sydhavn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Trådløs afspilning af musik
    Sendt: 03-November-2007 kl. 12:48

Håber dette er det rette forum.

Jeg har kigget en del på nettet for at finde en løsning hvor jeg kan afspille min musik fra en netværksserver (gerne trådløs) med en afspiller som skal kunne tilsluttes det eksisterende anlæg. Jeg er lidt af en begynder indenfor dette felt, så jeg håber der nogen der kan forklare det grundlæggende så det er til at forstå.

Jeg har pt. en 10 m/bit internet forbindelse tilsluttet en Belkin - Wireless G router (2,4 Ghz - 802.11G). I kontoret har jeg en Belkin wireless G Adapter (USB) tilsluttet min stationære. Jeg har pt. ingen netværkshardisk.

Jeg har læst en del om synology og Qnap netværkshardiske, men er stadigvæk lidt forvirret. Skal en sådan tilsluttes direkte i routeren eller kan der eks. tilsluttes en USB trådløs adapter for trådløs kommunikation mellem med pc'er, internet via trådløs router etc.?

Med hensyn til afspiller har jeg kig på Squeezebox v3 (black edition) eller Pinnacle SoundBridge M1000. Vil der være nogen problemer i at tilslutte disse til netværkshardiskne af ovenstående fabrikater eller kommunikere med den trådløse router?

Hvorfra styrer man indhold mm. på netværkshardisken? Sker dette trådløst fra sin stationære?

Håber i kan anbefale en løsning og evt. forklare mulighederne.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2007 kl. 13:44
Din NAS skal sluttes til routeren med et netværkskabel.

De to klienter, som du har kig på, er forskellige, idet Squeezeboxen skal bruge en Slimserver, som installeres på din NAS, hvorimod Pinnacle er UPnP, så med den vil du kunne bruge fx. Twonky. Se her for UPnP-kompatible klienter: http://www.twonkyvision.de/Products/TwonkyMedia/devices.html

Der vil ikke være problemer med at hente musik fra en NAS, hvis der er en almindelig trådløs dækning.

Du kan styre din NAS fra en pc i netværket. Det er ikke et krav, at den skal have forbindelse via netværkskabel.

Venligst
Søren

PS. Velkommen til! Jeg kan se, at det er din første post her i forummet

Redigeret af Breddam - 03-November-2007 kl. 13:45
Til top
Sydhavn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2007 kl. 13:55

Søren,

Mange tak for dit svar. Jeg har efter endnu mere søgen på nettet besluttet mig for at investere i en Squeezebox 3 (trådløs) og herefter få anskaffet mig en netværksharddisk når økonomien er til det.

Squeezeboxen skulle have en del muligheder, selv uden netværksharddisk.

Hvad er ulemperne ved en Squeezebox 3. Kan ikke rigtigt finde nogen på nettet?

Redigeret af Sydhavn - 03-November-2007 kl. 13:59
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-December-2003
Point: 1046
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 15:39

SB3 er ikke UPnP og fungerer derfor kun med Slimserveren. Slimserveren er en RAM-æder modsat Twonky. Og Slimserveren er ikke "plug and play" i forhold til selv at lægge den på en NAS, så HVIS man er til NAS kan det anbefales at købe en sådan med Slimserveren præinstalleret (fx gennem Hifihammeren)

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
Til top
Sydhavn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 21:38

Kris...

Kan du foreslå et alternativ til SB3? Hvordan ville et prisbilligt sæt afspiller, netværksserver etc. se ud hvis du skulle anbefale. Er ret ny indenfor det med afspilning fra en netværksserver og er ikke sikker på hvilken køsning jeg skal vælge. Det vigtigste er at det virker hver gang....

Håber på et par gode råd. Er umiddelbart lidt forvirret.

Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Oktober-2005
Point: 341
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 07:53

Kan lige fortælle at jeg ejer en SB3 og en NAS (Synology DS-106)og det fungerer fint sammen. Der sidder en 250 Gb harddisk i, og jeg har pt smidt de første 150 cd'er over på i flac-format (loseless).

Med min SB kan jeg høre internetradio. Alle de stationer du kan høre på nettet kan du også høre her, og der er mange!!

Dog er jeg mest fan af DR Soft og andre danske radiostationer.

Alle disse kan høres uden at pc og NAS er tændt, men direkte vha SB'en - det er fikst.

Når jeg så tænder min NAS, så har jeg adgang til al musikken der ligger derpå. Vha et lækkert interface er det nemt at søge og finde sange der ligger derpå. Jeg har lavet så min disk selv går i standby efter 10 min uden aktivitet. 14W ved brug - ca. 5 ved idle.

Jeg har selv installeret Slimserver på SB'en, og det er nemt da der er lavet en udførlig vejledning til dette.

Du må skrive igen hvis du har flere spørgsmål.

DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 08:35

sydhavn - jeg tror jeg ville nappe en noxon2 (klient, afspiller) og en qnap (med Twonky-medieserver), hvis jeg skulle starte i dag.

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
Til top
Sydhavn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 16:45

Kris,

Hvad er fordelen ved Noxon2 m. Qnap? Billigere og hurtigere?

Er Twonkey nemt at konfigurere og opsætte når man ikke ligefrem er IT spcelialisT?

Mange tak for de gode råd.

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 17:55

I de seneste halvandet år er der skrevet bunker af indlæg på recordere.dk om de forskellige streaming-muligheder. Så jeg vil bestemt anbefale at kigge de mange tråde igennem. Der er lige så mange præferencer, som der er brugere herinde! Sonos og SB er ikke er UPnP, men kan så noget andet end Noxon, Teac, Soundbridge, Philips mm. - og lige meget hvad man vælger, fravælger man noget andet!

Men: Twonky er let at opsætte og er oven i købet præinstalleret på Qnap's NAS'er. Flere brugere herinde har udtrykt stor glæde ved Qnap. Min MSS+ produceres slet ikke mere! Og min anden NAS (til sommerhuset) - en Lacie - leveres desværre med en Twonky light præinstalleret.

Noxon2 har vtuner-abonnement "præinstalleret" og har derfor ALLE de radiostationer man kan drømme om. Desuden kan man betjene den direkte med knapper, og der er mulighed for USB-tilslutning. For kun 1400-1500 er det ikke tosset (den har været grundigt anmeldt her på sitet - læs anmeldelsen). Qnap'ens pris finder du fx på Hifihammeren, hvor du vist kan angive, hvor mange GB harddisk du ønsker den leveret med.

Happy streaming!

kris

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 19:36
På denne side findes installationsfiler til de forskellige understøttede Nas'er:
http://www.twonkyvision.com/Download/TwonkyMedia/TM4Technici ans.html

Her findes installationsguiden til installation på NAS:
http://www.twonkyvision.com/Download/Manuals/TwonkyMediaInst allationGuide4.3.zip

Med Noxon følger en licens til Twonky. Dermed vil du kunne sætte den op på én af de understøttede NAS'er. Det er absolut ikke svært!

Noxon er nem at bruge, og især radiodelen er blæret. Hvis vtuner ikke har stationen, kan den indtastes direkte fra pc'en til Noxon.

Den kan også afspille streamede podcasts

Musikafspilningen er ret no-nonsense. Man skal eksportere sine playlists til Twonky fra pc'en, hvis man vil have evig (egen) musik og samtidig undgå alt det skrammel, man desværre også har samlet op Ellers kan man afspille albums ét ad gangen.

Den har en stor buffer, så der er ingen hakken overhovedet, selvom man skulle finde på at genstarte Twonky

Noxon kan kun tage komprimerede formater med undtagelse af Wav, som dog fylder meget.

Der er ikke så meget at konfigurere i Twonky. Den skal også kun sørge for at streame din lyd. Ellers mærker du ikke noget til den

Før du køber en NAS, bør du måske overveje at køre Raid, så du har en vis sikkerhed mod harddisknedbrud. De skal jo skiftes på et eller andet tidspunkt, og det skal sgu nok vise sig at være på det mest ubelejlige.

Du skal have en NAS, der tager mindst to diske for at kunne køre Raid. Her har både qnap og Synology nogle gode bud.

God fornøjelse

Venligst
Søren
Til top
Sydhavn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2007 kl. 22:11

Tak for de gode råd. Jeg er blevet lidt klogere og der får mig nok til at overveje om Squezzeboxen er det rigtige for mig.

Noxon Audio 2 ser ikke dum ud. Har set den til omkring 1200 kr. så det bestemt den billigste løsning jeg kan finde.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2007 kl. 22:31
Det er en fin og billig løsning. Jeg er virkelig glad for min i hvert fald

Bagsiden af medaljen er dog, at den sikkert er i restordre de fleste steder. Det er jo ikke så rart for dem, som vil købe, med mindre man tager populariteten som et tegn for, at den nu også er et godt køb

Venligst
Søren
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu