recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Partitionering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPartitionering

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Emne: Partitionering
    Sendt: 11-November-2007 kl. 20:09

Hej,

Er der et performance problem i at partitionere en stor harddisk til c: drev på 50GB til software og resten til data?

I tilfælde af reinstallation, så har man stadig data intakt.

Er der nogen, der har erfaringer med dette? Jeg kom til at poste under Hardware og software forum også, men spørgsmål vedr. Vista HTPC.

Mvh

Claus

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2007 kl. 20:14

Hvis du vil lave en deling på en HDD hvor der er instaleret OS og programmer, så skal du geninstalere. Partition Magic kan måske bruges, uden det går ud over indholdet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2007 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis du vil lave en deling på en HDD hvor der er instaleret OS og programmer, så skal du geninstalere. Partition Magic kan måske bruges, uden det går ud over indholdet.

Ja - der er jeg opmærksom på, men jeg tænke på at foretage partitioneringen inden installation af Vista og ville bare høre andres holdniner til det.

Mvh

Claus

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2007 kl. 20:36

På en ny HDD, så er der ingen problemer.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
kæfert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-December-2006
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2007 kl. 20:54

Så længe du ligger din 50-GB partition med windows og software i starten af harddisken, så er det faktisk en fordel i forhold til performance.

Du kan læse om hvorfor her, der anbefaler de faktisk, at dele harddisken op i flere forskellige dele.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 00:45

I dag er der absolut ingen grund til at partitionere sin harddisk, bortset fra den du selv nævner, at kunne genintallere operativsystem uden at miste sine data. Alle harddiske man køber i dag er så hurtige at man ALDRIG oplever problemer med TV og Video (og det er vel det vi snakker om her). Jeg har en rigtig gammel maskine stående med et Hauppauge 1300 kort og den optager gerne 2 kanaler samtidigt på er 7400 RPM disk samtidigt med at den viser noget andet, og er Server for resten af huset.

#Kæftert: 50 Gb til Windows er nok lige i overkanten! Og en placering i starten af harddisken er nok en reminisens fra gamle dage. Jeg tror ikke at der er nogen der i dag kan mærke forskel på om Windows ligger i start eller slut af Harddisken

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 01:29
Jeg synes, du skal læse den gode artikel, der linkes til! 

Jeg selv hælder mere til at have separate diske, hvilket har givet sig udslag i, at jeg har anskaffet mig en NAS til alle vores data. Den kører RAID 5 og er gemt af vejen, så den ikke bliver stjålet

Mht performance vil der være en lille gevinst ved at partitionere, men jeg tror ikke, at der vil være noget særligt vundet. Der vil nok være lige så meget vundet ved at sørge for jævnlig defragmentering!
Mit budskab er, at du skal overveje, om partitioneringen giver dig flere begrænsninger, end den giver dig muligheder!

Venligst
Søren
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 01:34
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Jeg selv hælder mere til at have separate diske, hvilket har givet sig udslag i, at jeg har anskaffet mig en NAS til alle vores data. Den kører RAID 5 og er gemt af vejen, så den ikke bliver stjålet

Hvornår har du behov for en højere overførelseshastighed end det som en moderne/nyere SATA-II disk kan præstere?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 01:42
Øøh, aldrig. Eller: det har jeg ikke oplevet...

Hvad tænker du på?

Venligst
Søren
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 11:21

#Jesper

Jeg HAR læst artiklen og artiklens forfatter er faktisk enig med mig:

"Exceptions: Hard drives that will be dedicated solely for video capture, or digital media, such as MP3s or lossless audio files, are best partitioned as a single, large partition. Now that hard drive space has become so cheap, many people dedicate an entire hard drive to rip and encode their whole CD collection."

Da jeg går ud fra at spørgerens PC skal benyttes til Video (Vi er jo i HTPC land lige nu) så må denne exception vel også gælde her.

Den væsentligste "hastighedsbegrænser" i dag er i virkligheden manglende RAM. At køre Vista med alt under 2 gigabyte RAM er dræbende!

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 11:32

Hej,

Tak for de mange svar, og jeg kan godt se, at performance selvfølgelig er mest vigtigt, men de fleste jeg kender kører ikke på deres første installation af MCE og derfor bliver data interessant - for hvor skal man gøre af det, hvis man ikke lige har en ekstern HD, som man kan bruge til backup. Det bør man så have uanset eller brænde på dvd'er, men reinstallation bliver ulig nemmere med en særskilt partition til OS.

Mvh

Claus

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Harder Harder skrev:

Tak for de mange svar, og jeg kan godt se, at performance selvfølgelig er mest vigtigt, men de fleste jeg kender kører ikke på deres første installation af MCE og derfor bliver data interessant - for hvor skal man gøre af det, hvis man ikke lige har en ekstern HD, som man kan bruge til backup. Det bør man så have uanset eller brænde på dvd'er, men reinstallation bliver ulig nemmere med en særskilt partition til OS.

Det er rigtigt nok. På den anden side har du 117.000 tilpasninger og settings sammen med Windows+programmer, og dem gider jeg ikke sætte op igen efter en reinstallation. Derfor laver jeg løbende image backup til en 2.5" harddisk af den partition, hvor jeg har Windows, programmer og data liggende. Derudover har jeg en anden disk til "data" (videofiler), som der ikke bliver taget backup.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu