recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vurdering af mediecenter (selvbygger)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVurdering af mediecenter (selvbygger)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alexjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Emne: Vurdering af mediecenter (selvbygger)
    Sendt: 14-November-2007 kl. 12:03

Hej alle

Jeg har i noget tid undersøgt muligheden for at bygge et mediecenter til min far som erstatning for nogle af hans nuværende apparater. Han har p.t. følgende setup:

Samung 20" LCD-TV (LE40M61B)
Selector (med YouSee mellempakke)
Parabol med Canal Digital (stor pakke med C+)
DVD-optager/afspiller med harddisk
Surround-anlæg

Jeg har lavet følgende forslag til et mediecenter, som jeg gerne vil have nogle input til. Jeg er interesseret i, om i mener det kan opfylde ønskerne og om valg af hardware er OK eller giver problemer/bør undersøges nærmere. Generelt modtages alle input med glæde, da jeg ikke selv har haft et mediecenter før og bliver hans support på produktet.

Kabinet
Antec Fusion V2

Bundkort
Asus PK5

CPU
E4500

RAM
Kingston HyperX - 2x1024 MB DDR2

Harddisk
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

Grafikkort
Asus EN8600GTS

DVD-drev
Plextor PX-800A/T3KB

Mus/tastatur
Logitech - Cordless Rechargeable Desktop - DK

TV-kort (parabol) 
FloppyDTV S2 (inkl. CAM-modul fra Canal Digital)

TV-kort (Selector) 
FloppyDTV C/CI (inkl. CAM-modul fra Viaccess)

Mediecenter-applikation 
MediaPortal

Fjernbetjening
Har ikke fundet dette endnu, men søger en der virker med Media Portal og gerne "out of the box".

På forhånd tak for inputs!

Alex Jensen

Til top
Boosterx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2007
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Hej alle

Jeg har i noget tid undersøgt muligheden for at bygge et mediecenter til min far som erstatning for nogle af hans nuværende apparater. Han har p.t. følgende setup:

Samung 20" LCD-TV (LE40M61B)
Selector (med YouSee mellempakke)
Parabol med Canal Digital (stor pakke med C+)
DVD-optager/afspiller med harddisk
Surround-anlæg

Jeg har lavet følgende forslag til et mediecenter, som jeg gerne vil have nogle input til. Jeg er interesseret i, om i mener det kan opfylde ønskerne og om valg af hardware er OK eller giver problemer/bør undersøges nærmere. Generelt modtages alle input med glæde, da jeg ikke selv har haft et mediecenter før og bliver hans support på produktet.

Kabinet
Antec Fusion V2

Bundkort
Asus PK5

CPU
E4500

RAM
Kingston HyperX - 2x1024 MB DDR2

Harddisk
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

Grafikkort
Asus EN8600GTS

DVD-drev
Plextor PX-800A/T3KB

Mus/tastatur
Logitech - Cordless Rechargeable Desktop - DK

TV-kort (parabol) 
FloppyDTV S2 (inkl. CAM-modul fra Canal Digital)

TV-kort (Selector) 
FloppyDTV C/CI (inkl. CAM-modul fra Viaccess)

Mediecenter-applikation 
MediaPortal

Fjernbetjening
Har ikke fundet dette endnu, men søger en der virker med Media Portal og gerne "out of the box".

På forhånd tak for inputs!

Alex Jensen

Det ser generelt ok ud.

Jeg ville dog købe et mindre grafikkort som er passivt kølet 8500gt, HD2400PRO, da jeg ikke regner med at din far er den store gamer.

Mediaportal er til folk som selv kan løse problemer, så køb en MCE 2005, eller Vista.

Din ram er ok og superstabil, du kunne overveje Kingston value istedet da den er billigere.

Hvis den skal stå i stuen skal den støjdæmpes så meget som muligt, du kunne evt købe en stømforsygning uden blæser, skift blæserne i kabinettet med nogle støjsvage blæsere frekvens styrede.

mvh

Peter

Redigeret af Boosterx - 14-November-2007 kl. 12:20
HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic
HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Boosterx Boosterx skrev:

Det ser generelt ok ud.

Jeg ville dog købe et mindre grafikkort som er passivt kølet 8500gt, HD2400PRO, da jeg ikke regner med at din far er den store gamer.

Mediaportal er til folk som selv kan løse problemer, så køb en MCE 2005, eller Vista.

Din ram er ok og superstabil, du kunne overveje Kingston value istedet da den er billigere.

Hvis den skal stå i stuen skal den støjdæmpes så meget som muligt, du kunne evt købe en stømforsygning uden blæser, skift blæserne i kabinettet med nogle støjsvage blæsere frekvens styrede.

mvh

Peter

Hej Peter

Så vidt jeg er orienteret understøtter MCE 2005 og Vista ikke 1) danske undertekster på digitale kanaler og 2) to FloppyDTV samtidig. Derfor er det valgt fra indtil videre eller ny version kommer.

Vedr. grafikkort har jeg fulgt anbefalingerne fra denne artikel (http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=65). Understøtter dine forslag også AVC/H.264 HDTV?

Vedr. støjdæmpning, så skulle kabinettet (http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08742) have relativ støjsvag køling. Dette er måske ikke nok, når det er blæsere?

Hvad med en fjernbetjening til kabinettet/Media Portal - nogle forslag?

Alex

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 14:42

Hej Alex

Det er rigtigt at MCE 2005 og vista ikke understøtter danske undertekster, men mediaportal er ikke det mest stabile Media center system og pt kan man heller ikke bruge danske undertekster på mediaportal, der bliver godt nok arbejdet på at mediaportal får undertekster men indtil nu er det beta udvikling.

Hvis du vil have et færdigt udviklet mediacenter system som du  skal bruge til undertekster så skal det være dvbviewer. Dvbviewer er til gengæld ikke særlig let at sætte op, men når det er sat korrekt op fungere det til gengæld rigtig godt og er meget stabilt. 

Jeg bruger selv dvbviewer på begge mine mediacenter PC'er og har ingen problemer.

Hvis nu nærlæser dit eget link forslår skribenten også 8600gt/8500gt men der er også mange artikler som forslår HD2400PRO, jeg har selv et HD2400PRO og det fungere perfekt og bruger meget lidt strøm (strøm=varme).

De fleste bundkort understøtter frekvensstyrrede blæsere, fordelen ved at bruge frekvensstyrrede blæsere er at comupteren altid bliver kølet ned til samme temp. Hvis man kun ser/optager video på HTPC'er kører blæserne tit meget langsomt (langsomt=lav støjniveau).

mvh

Peter

HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic
HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 15:04

Hej Alex

Det er rigtigt at MCE 2005 og vista ikke understøtter danske undertekster, men mediaportal er ikke det mest stabile Media center system og pt kan man heller ikke bruge danske undertekster på mediaportal, der bliver godt nok arbejdet på at mediaportal får undertekster men indtil nu er det beta udvikling.

Hvis du vil have et færdigt udviklet mediacenter system som du  skal bruge til undertekster så skal det være dvbviewer. Dvbviewer er til gengæld ikke særlig let at sætte op, men når det er sat korrekt op fungere det til gengæld rigtig godt og er meget stabilt. 

Jeg bruger selv dvbviewer på begge mine mediacenter PC'er og har ingen problemer.

Hvis nu nærlæser dit eget link forslår skribenten også 8600gt/8500gt men der er også mange artikler som forslår HD2400PRO, jeg har selv et HD2400PRO og det fungere perfekt og bruger meget lidt strøm (strøm=varme).

De fleste bundkort understøtter frekvensstyrrede blæsere, fordelen ved at bruge frekvensstyrrede blæsere er at comupteren altid bliver kølet ned til samme temp. Hvis man kun ser/optager video på HTPC'er kører blæserne tit meget langsomt (langsomt=lav støjniveau).

mvh

Peter

Hej igen

Dvbviewer har også været inde i billedet, og det kan for min skyld lige så godt være det som Media Portal.

Vil kigge lidt nærmere på de andre grafikkort og blæser.

Hvad med remote, kan du anbefale noget der?

Alex

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 15:39
Jeg vil anbefale MCE remote, den er der mange der bruger og den virker i media portal og dvbviewer med de rigtige plugin.
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 16:10

understøtter frekvensstyrrede blæsere, fordelen ved at bruge frekvensstyrrede blæsere er at comupteren altid bliver kølet ned til samme temp. Hvis man kun ser/optager video på HTPC'er kører blæserne tit meget langsomt (langsomt=lav støjniveau).

De der blæsere, har du noget eksempel på dem?. har du selv hørt et antec fusion, hvor meget blæserene larmer på laveste trin?

Skal lige vide, for gider ikke købe noget som viser sig ikke at være mere støjsvage.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 22:26
Hej Pizzabager

Jeg har indtil nu brugt Arctic Cooling i mine HTPC'er og har været meget tilfreds med deres støjniveau.
Generelt skal man proppe så mange blæsere ind i ens kabinet som det nu er muligt, for at en frekvens styrede løsning bliver meget støjsvag.

Hvis ens kabinet er indrettet godt vil blæserne typisk køre på 300 - 800 rpm.
Når en blæser kommer over 1000 rpm begynder man at kunne høre den henne i sofaen.

Har lavet denne løsning i et silverstone LC17, hvilket er et super rummeligt kabinet med masser at plads til blæsere. Kabinettet er lidt stort man det giver mulighed for at PC'en bliver næsten støjfri (Harddisken var den eneste reelle støjkilde), men hvis man optager direkte til en NAS er dette problem til at overse.

Jeg har lave denne løsning i min gamer PC, hvilket også virker ok så længe jeg kun er på nettet, men et 8800GTS afgiver super meget varme så blæserne kører næsten max når jeg spiller.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=367983
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315896

Jeg har ikke hørt et antec fusion kabinet så det bliver svært med en sammenligning.

Jeg vil lige nævne at jeg lige har bygget en hFX® Classic og støjforskellen mellem hFX® Classic og mit tidligere kabinet silverstone LC17 er meget lille. Jeg er glad for mit hFX® Classic kabinet men ville nok ikke købe dette kabinet igen da støjniveauet næsten er sammenligeligt og hFX® Classic koster en del mere.

mvh
Peter

Redigeret af Boosterx - 14-November-2007 kl. 22:46
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 23:01

Hej Pizzabager

Jeg har indtil nu brugt Arctic Cooling i mine HTPC'er og har været meget tilfreds med deres støjniveau.
Generelt skal man proppe så mange blæsere ind i ens kabinet som det nu er muligt, for at en frekvens styrede løsning bliver meget støjsvag.

Hvis ens kabinet er indrettet godt vil blæserne typisk køre på 300 - 800 rpm.
Når en blæser kommer over 1000 rpm begynder man at kunne høre den henne i sofaen.

Har lavet denne løsning i et silverstone LC17, hvilket er et super rummeligt kabinet med masser at plads til blæsere. Kabinettet er lidt stort man det giver mulighed for at PC'en bliver næsten støjfri (Harddisken var den eneste reelle støjkilde), men hvis man optager direkte til en NAS er dette problem til at overse.

Jeg har lave denne løsning i min gamer PC, hvilket også virker ok så længe jeg kun er på nettet, men et 8800GTS afgiver super meget varme så blæserne kører næsten max når jeg spiller.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=367983
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315896

Jeg har ikke hørt et antec fusion kabinet så det bliver svært med en sammenligning.

Jeg vil lige nævne at jeg lige har bygget en hFX® Classic og støjforskellen mellem hFX® Classic og mit tidligere kabinet silverstone LC17 er meget lille. Jeg er glad for mit hFX® Classic kabinet men ville nok ikke købe dette kabinet igen da støjniveauet næsten er sammenligeligt og hFX® Classic koster en del mere.

mvh
Peter

hvis du ikke har hørt et antec fusion er det jo lidt svært at sammeligne, det er fordi jeg vil da gerne have min HTPC mere støjsvag, men tvivler på de blæsere kan blive meget mere støjsvage, det er 2 stk 120MM blæsere som kan sættes til 3 trin, hvor den mindste vist er 5V, og der siger de ikke ret meget, men kan det blive mere lydsvagt ville det da være fint.. jeg er bare lidt i tvivl om det er muligt..

har overvejet at tage den ene af dem fra, for jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt de begge 2 kører.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2007 kl. 23:29

Hvis dit bundkort understøtter frekvens styring ville jeg da købe en frekvens styrede Arctic Cooling blæser og teste det, en blæser koster kun kr. 39,- + forsendelse og måske er det lige det der skal til.
Umiddelbart kan 120mm blæsere give lav frekvente støj. Jeg havde en North Q strømforsyning med 120mm blæser som jeg lavede om til 5 volt den kunne man stadig høre så umiddelbart er jeg da optimist på dine vegne.

Som jeg skrev i sidste indlæg gælder det om at købe mange blæsere da man derved kan reducere støjen da blæserne kørere langsomere.

Jeg har ikke nogen blæser på min strømforsyning, det reducere støjen meget synes jeg.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253593
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255590

Til top
Kurt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Februar-2004
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2007 kl. 11:53

Det er ikke min erfaring at Antec Fusion kabinettet er specielt lydsvagt. De 2 stk. 120 mm blæsere larmer en del hvorimod blæseren i strømforsyningen er helt ok. Ja man kan regulere blæserne i tre trin, men på "Low" støjer de stadig. Jeg vil også, ved passende lejlighed, droppe den ene eller udskifte til mere støjsvage. Har tænkt på disse:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2039928

/Kurt

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu