recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabler til digital lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabler til digital lyd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dota Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabler til digital lyd
    Sendt: 13-Februar-2005 kl. 08:01

Øhh - lige et par spørgsmål!

Jeg har netop købt en digital forstærker og da jeg ikke lige lå inde med et koaksial kabel, smed jeg et alm. lydkabel med phono-stik i numsen på dvd'en og den anden ende i forstærkeren. Og det virker jo fint.
Men så er det jeg gerne vil høre en ting. Bør jeg gå ud og købe et "rigtigt" koaksial kabel? - og i så fald hvorfor?

Et andet spørgsmål, når nu jeg er i gang. Kan jeg anvende en y-adapter på koaksial-indgangen på forstærkeren, sådan at jeg kan tilslutte to enheder til samme indgang?

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2005 kl. 14:47

Det vil give bedre lyd, når man så langt man kan, anvender digitale løsninger. Og når det nu er en digital forstærker, så synes jeg da, at det ville være bedst at anvende digitale kabler. Enten optisk eller koaksial.

Jeg kan foreslå disse ProfiGold kabler:

Koaksialt digitalt lydkabel -

DIGITAL INTERCONNECT

Varenummer: PGD481
Vejl.udsalgs Pris: kr 149,00

Optisk digitalt lydkabel -

OPTISK DIGITAL Profi-Gold 1m

Varenummer: PGD561
Vejl.udsalgs Pris: kr 249,00

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Mckay Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 13-Februar-2005
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2005 kl. 23:55

Thorvald skrev:

Det vil give bedre lyd, når man så langt man kan, anvender digitale løsninger. Og når det nu er en digital forstærker, så synes jeg da, at det ville være bedst at anvende digitale kabler. Enten optisk eller koaksial

Jeg kender ikke til hvilket format (kodning) der benyttes til digital audio men basalt er al transmission vel analogt (moduleret digital data)

Med hensyn til koaksial kable hvad er der specielt ved et "digitalt" kabel  ?

Hvordan giver det bedre lyd med et "digitalt" koax kable ?  Er der færre bitfejl eller hvad ?

Efter min mening er det et spørgsmål om at kvaliteten af kablet afgør  hvor langt kablet kan være før der opstår transmissions fejl (kodnings fejl),  som giver sig udtryk som støj (knas/klik) i en eller flere lyd kanaler, så derfor er alm. audio kable fint når forstærker og kilde app (dvd'en). står indenfor kort afstand af hinanden og kanalerne er støjfri.  

Med hensyn til dota's andet ? så må en sådan audio transmission være at betragte som en point to point (en sender, en modtager) eller point to multipoint (en sender, flere modtager). Så en y-adapter for at koble flere sender til en modtager (forstærkeren) vil ikke virke ! 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2005 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af dota dota skrev:

Øhh - lige et par spørgsmål!

Jeg har netop købt en digital forstærker og da jeg ikke lige lå inde med et koaksial kabel, smed jeg et alm. lydkabel med phono-stik i numsen på dvd'en og den anden ende i forstærkeren. Og det virker jo fint.
Men så er det jeg gerne vil høre en ting. Bør jeg gå ud og købe et "rigtigt" koaksial kabel? - og i så fald hvorfor?

Et andet spørgsmål, når nu jeg er i gang. Kan jeg anvende en y-adapter på koaksial-indgangen på forstærkeren, sådan at jeg kan tilslutte to enheder til samme indgang?

Din forstærker er det en 5.1 eller 6.1 forstærker ?
Hvis det er og du vil udnytte surround bør du købe et optisk kabel eller coax kabel.

Har netop selv købt et optisk kabel på qxl.dk
Det virkede rimeligt i pris (80 kr), har dog ikke modtaget det endnu så ved ikke om kvalitrn rt god.

Redigeret af lahan
Til top
Flyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Januar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2005 kl. 18:43

Har aldrig hørt om et "optisk coax kabel". Enten optisk eller elektrisk/coax.

Iøvrigt har jeg da hørt andre mene, at coax forbindelsen er bedre end den optiske, da der jo ikke skal ske modulation/demodulation (eller hvad det nu lige hedder) fra elektrisk til optisk signal, hvilket alt i alt kan forringe signalet. Men det er som sagt kun noget "jeg har hørt".

Jeg kører selv coax fra DVD afspiller til 5.1 reciever,og det fungerer perfekt. Hvorfor så bruge optisk?

Mvh. Flyer

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2005 kl. 18:53

Tja nok bare mig der lige var lidt hurtig.

ja enten et coax digital kabel eller et optisk digital kabel.

coax skulle være bedre men er også dyrere. Ved dog ikke hvad der er bedst for henholdvis kort / lang afstand.

Hvorfor bruge optisk, tja prisen !!!!

Til top
Flyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Januar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2005 kl. 18:57

Der har du nok en pointe, lahan. Jeg tror nok jeg gav 200 kr. for mit gode coax kabel i sin tid.

Mvh. Flyer

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2005 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

coax skulle være bedre men er også dyrere. Ved dog ikke hvad der er bedst for henholdvis kort / lang afstand.

Hvorfor bruge optisk, tja prisen !!!!

Prisen behøver ikke være høj for coax kabel, selv bruger jeg ca. 20m almindeligt antennekabel (7mm - dobbelt skærmet) til ca. 1,50Kr/m med et par phonostik (ca. 8Kr/stk) med fuld metal kappe, imellem PC i arbejdsværelse og DAB radio + DVD recorder i stue. Og bruger optisk 1m imellem forstærker og DAB radio. Det virker fint for mig. Ville nødigt ud at købe 20m optisk, det tror jeg ville være dyrt.

Fordelen ved optisk er at det ikke er følsomt for magnetisk + elektrisk indstråling som coax kan være, men i beboelses område er det normalt ikke et problem. Kan være det i industri med store motorer osv.

Har hørt påstand engang et der kan være forskel på hvor meget jitter der kan være på digital signalet, men kan ikke lige huske hvad der skulle være bedst. Måske er der nogen der kan høre forskel, jeg kan ikke selv.

Ang. almindelige phono kabler, så er de ikke nødvendigvis med 75ohms impedans som det gerne skal være på digital coax, specielt hvis det er lange kabler. Men så brug de gule til S-video, de skulle gerne være 75ohm.

Der er sikkert nogle der vil protestere, men jeg tror at dem der er bedst til at høre forskel, er dem der har kasseapparaterne til salg af de dyre forgyldte kabler

Mvh JørgenT

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2005 kl. 07:02

Sjovt nok er det, det koaksiale kabel der er billigst af de to ProfiGold kabler jeg viste tidligere (kun 150 kr). Jeg har selv begge kabler - bruger koaksialt fra dvd-afspiller og optisk fra dvd-optager.

Jeg tror ikke der er nogen (hørbar) forskel.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu