recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Distribution fra Kreatel 1510
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDistribution fra Kreatel 1510

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Distribution fra Kreatel 1510
    Sendt: 28-November-2007 kl. 21:51

Hej,

Jeg er helt ny på dette forum, og ser det er et sted man kan finde mange ”guldkorn”. Så nu vil jeg gerne prøve lykken.

Jeg går lige til sagen.

Har IHC net og distribuerer bl.a. RF signal ud til et antal udtag / TV i huset via et IHC net antennemodul A110-55, som sidder ude i vort teknikrum. Til dette modul er tilsluttet digitalt antennesignal fra en ”tv2” antenne og samt RF signal fra en gammel analog SAT receiver. DVB-t box sidder pt kun foran TV i stuen, som er et B&O MX6000.

Nu har vi så netop fået en Viasat pakke via vores fiberoptiske bredbånds opkobling, der også inkluderer data (10Mbit op og ned) og telefoni.

Med den pakke fulgte en Motorola VIP 1510 Set-top-box (selvom Viasat kalder den Kreatel IP-STB 1510).

I teknikrummet ved siden af IHC-tavlen, er opsat et RJ-45 stik, hvorfra Viasat bredbåndssignalet kommer. Lige nu har jeg bare furbundet dette direkte  via fordelingstavlen (uden om Antennemodulet) og til stikket ved TV’et i stuen. Hertil er Set-top-boxen koblet, og med scart kabelt til TV.

Mit problem er, (tror jeg nok), at der ikke er nogen RF modulator i Set-top-boxen, og at jeg derfor ikke bare kan placere den i teknikrummet i stedet, på samme måde som min SAT receiver.

Jeg har set, man kan købe et IHC NET MODUL AV-MODULATOR A111-4, 4 KANAL STEREO og tilkoble op til 4 forskellige apparater, men i LK’s materiale er der i alle eksempler vist opstillinger, hvor alt er placeret ved TV’et i stuen og ikke ved IHC tavlen. Kan man ikke placere det ved IHC tavlen i stedet?

Og behøver jeg egentlig en LK’s modulator. Jeg skal jo bare omdanne et videosignal til RF, eller er der mere i det? Jo, det skulle gerne være stereo, der distribueres. Og skal jeg passe på med data-returvej?

Jeg er lidt på herrens mark og ved godt det var mange spørgsmål. Men er der en ihærdig person som ser dette indlæg, der samtidig har lidt erfaring med både IHC og B&O, vil jeg meget gerne have lidt råd.

På forhånd tak.

Mvh,
BFE
Til top
bfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 08:35

Hmmm...........Er der bare ingen hjælp at hente her i dette forum?

Mvh,
BFE
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 09:15

Hvis det er det setup, man forsøger at sælge til modtagelse af TV via fiber, må det det siges at det er et meget skuffende løsningsforslag...

Konceptet ser ud til at stort set ud at opbygge en analog kabelTV-system (via RF-signal) installation i huset.. (i vore digitale tider!)
Dvs. at HDTV og multikanal lyd slet ikke kan håndteres...

Via fiber modtager man et flot digitalt TV-signal, som man ikke kan (eller rettere sagt nok ikke tillades af udbyderne)  fordeles digitalt...
Men er nødsaget til at bruge almindelige analog PAL TV! 

Har fiberlerandøreren ikke et bud på et setup, hvordan man opsætter TV (analog) i flere rum? 

Der kan laves bedre løsninger ved modtagelse via satellit og DVB-T.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-September-2005
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 09:56

Jeg er enig med avh om at dit ønskede setup sikkert vil virke, men at du anvender den absolut "mindste fællesnævner" til at distribuere signalet rundt i huset. Så som AVH skriver vil billede og lydkvalitet på dit system ikke er op til tidens standard. Du vil opleve væsentligt dårligere billede og lyd på dit fiber end på din DVB-T boks koblet direkte til TV'et.

Fordelen ved kabelTV via fiber er at det er IP baseret, det vil sige at det kan distribueres gennem almindelige netværkskabler.

Nu har jeg ikke selv IHC-net, men så vidt jeg husker kan det godt frembringe almindeligt Ethernet på 100mbit over deres kabler.

Jeg vil anbefale dig at sætte din settop boks helt ude ved TV'et og kobler den til tV'et med et scart kabel.  Du skal altså patche TV out porten på din Fiber switch videre til et IHC udtag i stuen.

Du kan jo så smide din DVB-T boks ud, da du vel kan få de samme kanaler via fiber TV.

Hvis du vil have Fiber TV i flere rum vil jeg anbefale dig at anskaffe dig yderlig een settop boks (De kan vist lejes for et relativt begrænset beløb)  til hvert rum og så sætte en netværksswitch op i IHC krydsfeltet. Den løsning giver maksimal fleksibilitet med hensyn til at se forskellige kanaler i hvert rum og give dig optimal billed/lyd kvalitet.  Noget du virkelig vil sætte pris på når de engang beslutter dig for at udskifte dit MX tv med B&O seneste generation af megamonster HD enablede fladsskærms tv.

ildoc

Redigeret af ildocteur - 29-November-2007 kl. 09:58
Til top
bfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 10:27

Mange tak for svarene.

Der var vist lige nogle ting jeg ikke havde tænkt på.

Vender lige tilbage med lidt spørgsmål senere.

Mvh,
BFE
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu