recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Component TV: Phono vs Scart?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketComponent TV: Phono vs Scart?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mr. Wayne Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Component TV: Phono vs Scart?
    Sendt: 04-December-2007 kl. 23:22

Hej alle

Jeg har følgende 3 ting, jeg skal have til at spille sammen, med bedst mulig kvalitet:

1. Sony 40W2000 tv (Har HDMI, og Component udgang). Har 2 scartstik. Har desuden 2 phono lyd udgange

2. Pioneer DVR-630 DVD recorder (har ikke HDMI men Component indgang). Har 2 scart stik, og 2 phono udgange Denne recorder bruges også til CD afspiller

3. Gammel Denon reciver kun med Phono indgange.

Desuden skal jeg kunne få tv lyd ud af anlæget, uden at tænde recorderen, når jeg ser direkte tv, fremfor film.

Mit spørgsmål er følgende: Billedetmæssigt regner jeg med at få den bedste kvalitet ved at forbinde TV og recorder med et componentkabel.

Componentkabler overfører ikke lyd. Af manualen til tvet fremgår det at jeg bør forbinde reciver og recorder med et kabel bestående af 2 phonostik i hver ende.

1. Vil jeg få bedre lyd, af at forbinde recorderen til reciveren, med et kabel bestående af scartstik (recorder) og 2 phonostik (reciver) og er det teknisk muligt, når jeg kører med et component kabel til billedet. Eller skal/bør jeg forbinde med et kabel bestående af 2 phono stik i hver ende.

2. Kan jeg alternativt forbinde på følgende måde:

2.1 TV og recorder forbindes med componentkabel

2.2 Recorder og TV forbindes med scartkabel (håber lyden transporteres fra recorder til tv via scart, men billedet via componentkablet)

2.3 TV og reciever forbindes via scartphono kablet (scartstik sættes i tv og phonostikene sættes i reciever)

2.4. For at sikre cd-lyd forbindes recorder og reciever med et phonokabel med

Med venlig hilsen

Den kabelforvirrede

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10581
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2007 kl. 09:07

Du er nok nødsaget til at gennemgå dine tilslutninger igen, da du ihvertfald mindst to steder har byttet om på indgang og udgang. Dit TV har component indgang - ikke udgang og omvendt med din recorder.

Umiddelbart kan jeg dog se at dit forslag 2.2 ikke kan lade sig gøre. Scart overfører både billede og lyd, så hvis du vælger denne indgang får du begge dele den vej.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2007 kl. 09:27
Jeg ved ikke om din recorder sender lyd ud på SCART selvom du har valgt Component som output? Hvis den gør, så få fat i en SCART->phono adapter eller kabel a'la denne (juster kvaliteten/prisen efter dit budget og behov).

Så kan du forbinde således:
recorder->tv med component+phonolyd
recorder->reciever med phonolyd (via adapteren)
tv->reciever med phono (der er vel lydudgang på dit TV?)

Recorderen og TV'et skal selvfølgelig tilsluttes hver sin indgang på recieveren.

Hvis ikke recorderen sender lyd via SCART når du bruger Component output, kan du sætte er par Y-adaptere på phono-outputtene på recorderen, så du kan trække lyd både til TV'et og recieveren derfra - jeg ved dog ikke om det vil give nogle problemer med lydkvaliteten?

-Kent
Til top
Mr. Wayne Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2006
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2007 kl. 11:32

Hej igen og tak for jeres svar:

Kent:

Jeg blev aldrig klar over, om et Scart->phono kabel overfører bedre lyd end Phono -> phono kabel?

Du spørger om min recorder sender lyd ud på SCART selvom jeg har valgt Component som output. Det har jeg desværre ikke kunne læse om den gør?

Jeg har til gengæld kunne læse følgende i tv'ets manual, mht. hvad det bl.a. har af stik:

21-bens cartstik (cenelec-standard), herunder lyd-/videoindgang, RGB-indgang og tv-lyd/videoudgang

21-bens cartstik (cenelec-standard), herunder lyd-/videoindgang, RGB-indgang og tv-lyd/videoudgang og SmartLink-Interface

Flere lydudgange (phono)

Desuden har jeg fundet en oversigt over tekniske specifikationer til tv'et, samt manual til både tv og recorder:

Manual til tv og manual til Recorder

Ind og udgange til tv, er beskrevet på side 80-83

Ind og udgange til recorder, er beskrevet på side 262 og nogle sider frem.

Jeg håber det kan hjælpe med at afklare, hvordan jeg skal forbinde de forskellige enheder.

På forhånd 1000 tak for jeres hjælp!

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2007 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Mr. Wayne Mr. Wayne skrev:

Jeg blev aldrig klar over, om et Scart->phono kabel overfører bedre lyd end Phono -> phono kabel?

Det burde være det samme signal - der kan være lidt kvalitetsforskel i stikkene, men det er nok i småtingsafdelingen...

Oprindeligt skrevet af Mr. Wayne Mr. Wayne skrev:

Du spørger om min recorder sender lyd ud på SCART selvom jeg har valgt Component som output. Det har jeg desværre ikke kunne læse om den gør?

Næh, det er sådan nogle små detaljer som typisk ikke står i manualen - så er der ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Men den adapter jeg linkede til koster kun 18,- kr., så det er trods alt et billigt eksperiment at udføre.

-Kent
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu