|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
pipper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-December-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 2058 |
![]() Sendt: 17-December-2007 kl. 21:00 |
||
Hej.
Jeg har en decoder der er garanti på indtil midt i Januar. Nu er den gået istykker, og jeg får så en ny ![]() Hvordan er det så lige med garantien. Løber den til midt i Januar hvor den gamle udløb, eller får man ny garanti? mvh |
|||
![]() |
|||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
||
Jeg vil gætte på, at du med garanti, mener den 2 årige reklamationsret der gælder ifølge købeloven (dette er ikke en garanti, så du får ikke bare en ny, medmindre forhandleren har lovet dig det). Men tilbage til spørgsmålet. Reklamationsretten følger produktet, så når du får et nyt produkt, så for du 2 års reklamationsret på det nye produkt. |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
![]() |
|||
Thomas1974 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 31-Marts-2006 Sted: Belgien Status: Offline Point: 143 |
![]() |
||
ny vare = ny garanti,
rep. = den specifikke reparation kommer under den generelle 5 årige forældelsesfrist i dansk lov. |
|||
![]() |
|||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
||
Hvorfor er det folk har fået den ide, at der er garanti på produkter købt her i landet. Det er IKKE korrekt. Der er en 2 årige reklamationsret, hvilket på ingen måde er det samme som en garanti. Reklamationsretten kan kun påberåbes, hvis der inden for perioden opstår er mangel, der er foresaget af en fabriksfejl. Reklamationsretten følger produktet, hvorfor der er 2 års reklamationsret ved ny/byttede produkter. Hvis produktet derimod er blevet repereret, så er 2 års reklamationsret på den udskiftede del, mens reparationen ikke ændre på reklamationsfristen på selve produktet. Redigeret af Sandal - 18-December-2007 kl. 08:43 |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Det er det du skriver så til gengæld heller ikke. Der ER noget der hedder garanti. Men den skal være beskrevet/defineret. Hvis der ikke står noget om garanti, så gælder den almindelige 2 årige reklamationsret. Eksempelvis kan jeg nævne, at Tape Connection har 2 års GARANTI på deres produkter (og 3 år på nogle bestemte af dem). Dette ER en GARANTI, fordi det står beskrevet som GARANTI. Der er dermed ingen reklamationsret. Der er ingen der sagde, at den "nye" købelov ligefrem gjorde tingene nemmere/bedre for forbrugerne
|
|||
![]() |
|||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
||
Helt enig og det er egentlig også det jeg skriver, problemet er blot, at folk generelt har en ide om, at reklamationsretten er det samme som garanti, hvilket ikke er tilfældet.
Problemet med TC er, at de siger/skriver, at de har garanti på deres produkter, uden at beskrive, hvad denne garanti indebærer. Hvis du spørger dem, så ved de ikke hvad de skal svare, for det er ikke et spørgsmål, den almindelige forbruger stiller. En garanti er kun en garanti, hvis den giver forbrugeren bedre rettigheder, end dem der følger af købeloven (og andre forbrugerbeskyttende love). Hvis forhandleren blot bruger ordet garanti, uden at dette har et indhold, så er det vildlendende markedsføring og det er strafbart! Redigeret af Sandal - 18-December-2007 kl. 13:08 |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
![]() |
|||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() |
||
Den simpleste version af "Garanti" må være, at formodningsreglen udvides til at dække hele perioden.
Altså, at det ikke længere (indenfor perioden) er køber, der skal sandsynliggøre, at fejlen allerede var der på købstidspunktet, men at det formodes, at det var den. |
|||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||
![]() |
|||
pipper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-December-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 2058 |
![]() |
||
Jeg får nok heller ikke lige brug for garantien lige med det samme.
Den nye boks røg også retur. Det må være antenne signalet det er galt med. |
|||
![]() |
|||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
||
Det vil normalt ikke være tilstrækkeligt. Det fremgår af markedsføringslovens § 12, stk. 1 at forretningsdrivende kun må benytte ordet garanti, hvis dette giver forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling, end den der følger af lovgivningen. Det fremgår af forbrugerombudmandens vejledning for anvendelse af garantiudsagn, at: ved ydelse af garanti på nye varer er udgangspunktet derfor, at garantiperioden som hovedregel skal strække sig væsentligt ud over købelovens 2-årige reklamationsfrist. Hvis garantiperioden ikke strækker sig ud over reklamationsperioden, skal garantitilsagnet give forbrugerne en væsentlig bedre retsstilling, hvorfor en udvidelse af formodningsregel, efter min vurdering, ikke er tilstrækkeligt. TC bryder faktisk loven, ved ikke at oplyse, hvad deres garanti omfatter. Det fremgår tydeligt af markedsføringslovens § 12, stk. 2 og af forbrugerombudsmandens vejledning, at den erhvervsdrivende skal oplyse, hvad garantien indebærer. Det fremgår endvidere tydeligt af forbrugerombudsmandens vejledning, at TCs såkaldte 2 årige garanti ikke giver forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling: For varige forbrugsgoder, der kan forventes at have en holdbarhed på mindst 2 år, vil en garanti på kun 2 år derimod normalt ikke kunne anses for at give forbrugeren en væsentlig bedre retsstilling. Merlin gjorde det samme som TC gør, indtil forbrugerombudsmanden gjorde dem opmærksom på, at det ikke var lovligt: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/gar antier/merlin/ Så det kunne være man anmelde TC til forbrugerombudsmanden. Hvis man ønsker at læse forbrugerombudsmanden vejledning for brug af garantiudsagn, kan den findes her: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningsl injer/garanti/ Redigeret af Sandal - 18-December-2007 kl. 17:23 |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Jo, men hvad sker der med vare som allerede er solgt med definitionen 2 års garanti, men ikke yderligere defineret. De kan under alle omstændigheder ikke blive ringere end formodningsreglen som Keld mener, bør udvides til at gælde hele garantiperioden?
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Hehe.. Fik lige en tanke... Kan man lade handlen gå tilbage, fordi de er solgt under falske forudsætninger? (i såfald skal jeg måske overveje om mit tv alligevel ikke skal sælges
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Okay, det lader til at vare som allerede er solgt under en "udvidet" garanti, som ikke er yderligere defineret, disse får åbenbart en sær-status, da det bliver op til forhandleren at bevise, at en evt. fejl ikke høre under garantien. Sagt med andre ord, uanset havd der sker med en vare, så vil det være dækket, i og med der mangler en definition af, hvad den ikke-defineret garanti indeholder: Er der fx givet ”garanti” på en vare, som forbrugeren indleverer / rekvirerer til ”reparation under garantien” og forbrugeren ved tilbageleveringen /servicebesøgets afslutning får oplyst, at den konstaterede fejl ikke er omfattet af garantien, må den erhvervsdrivende føre beviset for, at den pågældende fejl ikke var omfattet af garantien. Reparationsomkostningerne kan kun pålægges forbrugeren, hvis den erhvervsdrivende løfter denne bevisbyrde, og forbrugeren på forhånd var orienteret om og indforstået med at skulle betale for reparationen, hvis den opståede fejl ikke var omfattet af garantien. Cita fra: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningsl injer/garanti/
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |