|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Maves ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-November-2004 Status: Offline Point: 77 |
![]() Sendt: 22-December-2007 kl. 22:15 |
Jeg har fået mig en rimelig stor filmsamling, og det tager faktisk
utrolig meget plads. Derfor er jeg begyndt at tænke i altanative baner
for at komme den pladsmangel til gode.
Det har givet denne tanke: Jeg ligger alle mine film ind på externe harddiske, som bliver sat til enten min Macbook, eller også køber jeg en Mac mini. Jeg har så forstillet mig at lave en html fil, hvor jeg indsætter filmens tittle, cover, samt købs sted/dato samt link til direkte afspilning af filmen på harddisken. Nu kommer det så ind der hvor I kan hjælpe mig.. Hvordan ser loven ud på dette område? Jeg er godt klar over jeg ikke må ligge filmen ind og derefter sælge den igen, men da jeg ikke sælger mine film er det ikke der skoen vil komme til at trygge. Jeg mindes bare at have hørt nogen snakke/skrive om ligende projekt hvor der har været problemer med den kopibeskyttelse som ligger på filmene, den bliver ve brudt når man ligger den ind på harddisken, må man dette når man har selve filmen i ens kælder? Fylder en film stadig 4.6 GB, eller er det de nye på dobbelt lager plads? Hvad skal jeg kigge efter af externe harddiske? Hvor vigtig vil spinnelhastigheden og bufferen være for mit projekt når det skal forgå via USB2, eller vil Fireware være at fortrække? Er der nogen mærker som har flere fejl end andre, altså skal man holde sig fra nogen af dem, eller er det mere tilfældigt? Maves Redigeret af Maves - 22-December-2007 kl. 22:15 |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Det vil tage rigtig meget plads på en HDD, er filmen komprimeret til kapaciteten på en Single Layer disk, så vil 10 film alligevel fylde omkring 50 Gb, så du kan jo hurtigt regne ud at der skal bruges ikke bare en HDD, men flere til store mængder af film. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Maves ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-November-2004 Status: Offline Point: 77 |
![]() |
Radiomanden>>
ja, den tanke har jeg også gjordt mig, men der til skal det siges at jeg har en Apple airport extreem, hvor man kan tilslutte en USB hub, således at jeg kan gemme diskene væk. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Sålænge, at du er klar over at det kræver en del plads. For at kunne rippe til HDD, skal der bruges et program der fjerner kopibeskyttelsen, ellers kan det ikke gøres. Hen hensyn til HDD, så har jeg haft en del Maxtor HDDer, og har ikke haft problemer med dem. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
ThomasP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 473 |
![]() |
Jeg har en stor samling af brændte DVDer som jeg bruger til undervisning. I stedet for at lave ekstrakopier af alle har jeg lagt en kopi på HDD - eller rettere flere HHD, for som Radiomanden skriver tager det rigtig meget plads. Det fungerer fint at afspille fra computeren (jeg bruger VLC). Jeg kan ikke mærke nogen forskel mellem Firewire og USB 2.0. Men så kommer det næste jo: Hvad med backup? En HHD med 500GB video repræsenterer jo en anseelig værdi (om ikke andet så i arbejdstimer med indspilningen) og en eller anden dag crasher HDDen. Så det er svært at komme uden om backup, og så koster det jo pludselig dobbelt HDD-plads. Det er jo ikke så dyrt længere, men bare så du overvejer det. Hvis du vil spare lidt, kan du bruge interne harddiske og en løs USB-adapter - evt. bare til backup-diskene vh. Thomas Redigeret af ThomasP - 22-December-2007 kl. 23:14 |
|
![]() |
|
Binnerup ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1137 |
![]() |
Den billigste metode for at gøre det ordentligt er at få et motherboard der har mulighed for at køre RAID5 over SATA, og som typisk har 6 ellere flere porte. Problemet med disse er at du ikke kan starte med fx. 3 diske og fylde på, men skal bygge RAID'et af én gang. Et RAID 5 med fx. 6 500 GB diske giver dig: (6 - 1) * 500 GB = 2000 GB, eller ca. 2445 GB som det reelt er. En DVD fylder i snit ca. 6.6 GB, hvilket giver dig ca. 375 DVD'ere på et sådant setup. Det kræver køb af 6 diske af 500 GB. De koster ca. 700 kr. stykket, og slutresultatet bliver 4.200 kr. i diske, eller ca. 11 kr. pr. DVD. Et RAID 5 vil sikre at én disk kan gå i stykker, og man kan så udskifte denne uden at data'ene ryger. Min holdning er at hvis man har købt 375 originale DVD'ere, så kan man også holde til at betale 11 kr. pr. styk for at have dem på storage. At det så ikke er lovligt i DK er en anden og totalt tåbelig sag når man nu har investeret i sine originale DVD'ere at man ikke kan beskytte dem på denne måde.
|
|
![]() |
|
Binnerup ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1137 |
![]() |
Mht. til dansk lovgivning, så står der er at man godt på kopiere et digitalt værk til eget brug, såfremt man ikke bryder en anordning der er lavet til at forhindre det. Og, CSS krypteringen på en DVD er lavet til at forhindre det. Så har der været en retsag i Finland under EU lov som frikendte en forbruger i at gøre det, da det ansås for at være så alment tilgængelig at forbrugeren ikke nødvendigvis viste at det ikke var lovligt. Men som udgangspunkt er det ikke lovligt i Danmark at beskytte sin dyrt indkøbte DVD'ere imod ridser og lign. Det er lovligt i Norge, her har politikerne ikke ladet sig presse af studierne til at skide forbrugerne og deres dyrt indkøbte ting et langt stykke.... |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Jeg har pt. spørgsmålet liggende hos kulturministeriet på lige præcis dette. Det lader dog ikke til at de gider svare.. Det er snart ved at være ret længe siden jeg skrev det. Læs også denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31392& PN=1&get=last#294794
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
#Maves DVDder fylder ikke 4,6 gb men oftest i nærheden af det dobbelte, idet næsten alle DVDer er dual layer. Det er ofte således at de ekstra 4-5 gb er andre sprog, andre vinkler og instruktørens kommentarer. MAn kan derfor squezze det ned til een DVD med værktøjer som AnyDVD. Men det er ikke lovligt i Danmark, da lovgivningen helt klart siger at man ikke må omgås en eventuel kryptering/kopisikring. Hvis du stadig har mod på at lægge dine DVDer på harddisk vil jeg foreslå at du finder et alternativ format, f.eks. DivX så du får det komprimeret, ellers ender du hele tiden i pladsproblemer |
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
![]() |
MCenterFreak: Jeg er ikke enig i din anbefaling af at kopiere ned i DivX. Igen, som jeg skriver, hvis vi snakker om originale DVD'ere, så må vi også antage at man godt kan betale ca. 11 kr. pr. stk. for at putte dem på harddiske. At encode ned i DivX, fjerner ting fra DVD'erne eller lign. er kun med til at give en ringere kvalitet, og/eller give eventuelle problemer. Jeg vil til hver en tid anbefale en 1:1 kopiering. Kandersen: Du har helt ret i at vi mangler en retsag der belyser hvordan det skal fortolkes - der er dog ingen tvivl om hvordan studierne fortolker det. Skal man kontakte ministeriet for at forstå hvordan det skal fortolkes skal man nok gøre det som advokat. Mvh Brian
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Kulturministeriets infokiosk er en borgerside. Det er den jeg henviser til. Altså, kommer der spørgsmål derfra fra borgerne, så er det min opfattelse, at de er mere end forpligtiget til at besvare disse. Det er faktisk netop deres infokiosk som jeg har hæftet mig ved, fordi det er det eneste sted jeg egentlig har set sådanne formuleringer som dette: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp
|
|
![]() |
|
![]() |
Kim: Det der er ihvertfald en væsentlig mere brugbar fortolkning end jeg tidligere har set. Det efterlader dog stadig en del spørgsmål: - Er det lovligt at kopiere en DVD til et storage area fx. en harddisk eller en personlig hjemme server, selvom en kopisikring omgåes, hvis formålet er at forenkle afspilning af mediet i hjemmet samt at beskytte original mediet imod ridser, slid og lign., så længe mediet ikke fjernes fra hjemmet? - Er ovenstående stadig lovligt hvis afspilningen af mediet grundet ovenstående er gjort tilgængelig i flere dele af det private hjem, fx. stue, soveværelse og børneværelse, selvom kun én kopi af et medie ejes? - Ændres lovligheden af ovenstående hvis mediet kan afspilles i flere dele af huset samtidig? Fx. stue og et børneværelse. - Er det lovligt at udbyde produkter der giver disse muligheder hvis det samtidig betyder at produktet må omgå kopibeskyttelse for at dette kan lade sig gøre? Diverse tekster går meget op i Windows vs. Linux problematikken, men spørgsmålet er om det også er lovligt at omgåes kopibeskyttelse såfremt formålet er at forenkle eller forbedre afspilningen på en platform hvor afspilning i princippet allerede er mulig. Det jeg hæfter mig mest ved er følgende strofe "men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug". Det er jo præcist det der er introduceret i specsne for HD-DVD og Blu-ray med "Mandatory Manged Copy". Faktum er studierne har valgt ikke at give denne mulighed endnu, og spørgsmålet er om de gør det. Man kan dermed også diskutere om studierne har fejlet deres ansvar for at gøre disse ting lovligt. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |