|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
Carsten Selleri ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 163 |
![]() Sendt: 21-December-2007 kl. 18:06 |
||
Efter at have leget lidt med min nye afspiller i nogle dage har jeg besluttet mig for at skrive denne lille anmeldelse af HD-EP35
HD-EP35 anmeldelse Introduktion Toshiba har nu endeligt smidt deres nye 3. generationsafspillere, HD-EP30 og HD-EP35, på gaden her i Europa. Deres amerikanske brødre, HD-A30 og HD-A35, har dog været på gaden i USA siden oktober. En af de nye features som Toshiba har introduceret os for er at både EP30 og EP35 har muligheden for at spytte et 1080p signal ud med 24 frames i sekundet (1080/24p) eller 23,98 frames for at være helt præcis, hvilket svarer til den nøjagtige framerate som langt størstedelen af HD DVD’er og Blu-ray film er indkodet i. Dette skulle være med til at den ”hakken” i billedet der kan opstå ved panoreringer skulle være elimineret og billedet kører meget mere flydende. Derudover er begge afspilleres HDMI udgange v1.3a, men kun EP35’eren understøtter ”Deep Color”. Det er dog en ubrugelig funktion eftersom ingen film til dato har Deep Color materiale indkodet, og det ser heller ikke ud til at blive tilfældet i den nærmeste fremtid. Af andre forskelle mellem de to nye 3. Generationsafspillere kan nævnes at EP35’eren 5.1 analoge udgange, så man kan nyde PCM komprimeret Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus og DTS HD (kun ’core’, hvilket betyder at DTS HD MA og DTS HR lydspor vil blive nedkonverteret til 1.5 mbs lydspor) lyd, så folk med lidt ældre receivere med 5.1 analoge indgange kan få fornøjelse af nogle af de højopløste lydformater. En anden nyhed, som også kun EP35’eren kan prale med, er at den kan sende alle de nye HD lydformater i ’rå’ form og 7.1 format til dekodning i en kompatibel receiver med DTS-HD og Dolby TrueHD dekoder over HDMI udgangen. En sidste, men lidt gimmicky forskel er at EP35’eren har et lynende blåt (hvorfor blåt?!) HD DVD logo på fronten af displayet. Det kan man dog heldigvis fjerne ved et tryk på ’dimmer’ knappen på fjernbetjeningen. Førstehåndsindtrykket Indholdet i kassen består af den obligatoriske fjernbetjening (batterier følger med), brugsanvisninger på 117 forskellige sprog (der er dog ingen på dansk!), et ca. 1- Selve fjernbetjeningen er meget let og lugter/stinker af billig ’made in China’ kvalitet. Den er heller ikke særlig køn, og den savner backlight så man nemmere kan bruge den i mørke, noget som HD-XE1’eren fjernbetjening nyder godt af. Dog har jeg ingen beklagelser omkring fjernbetjeningens funktionalitet som jeg finder acceptabel og button layoutet er overskueligt. Manualen har en god oversigt og indholdsfortegnelse, om end den kunne godt have været gået lidt mere i dybden med nogle ting, som hvad de forskellige lyd- og billede options man kan slå til og fra i menuen helt nøjagtigt gør ved lyden og billedet. HDMI kablet har sølvforbindelser og kvaliteten matcher noget der ligger i 20 kroners klassen. Jeg testede kablet mod mit eget Clictronic kabel og jeg må indrømme at, selvom jeg umiddelbart mente af forskellen på HDMI kabler ved så korte afstande (1m) ikke rigtig ville have nogen indflydelse på billede kvaliteten tog jeg fejl. Billedet virkede faktisk en smule skarpere og skygger og farver virkede betragteligt bedre. Jeg vil stærkt anbefale at bruge lidt ekstra penge på at købe et lidt dyrere kabel. Jeg havde hørt meget forskelligt om EP35’erens design og byggekvalitet så jeg var meget spændt på selv at kunne få lov at vurdere. Afspilleren vejer Med hensyn til støj, hvor jeg kun har støjen fra Xbox360 HD DVD drevet at sammenligne med, er det en klar forbedring. Man skal dog ikke tro at EP35’eren er lydløs. Blæserne udsender en hørbar susen, men drevet er heldigvis lydløs bortset fra nogle små bip lyde, som bliver udsendt når discen indlæses. Jeg lagde ikke mærke til støjen når jeg så en film som Transformers med et meget kraftigt lydbillede, og ved min foretrukne lydstyrke var lyden fra blæserne overhovedet ikke en faktor der spillede ind på oplevelsen. Dog ved stille scener i ’stille’ film kan man godt fornemme støjen og nemt irriteres. Men så længe at man bare har lidt knald på lyden skulle støjen ikke være et problem. Menu, opstartstid og playback EP35’erens setup menu er overskuelig og utrolig nem at navigere rundt i. Respons tiden er rigtig god og der er næsten ingen forsinkelse fra man trykker på fjernbetjeningen til handlingen bliver udført. Menuen består af fem hoved punkter: · Picture · Audio · Language · Ethernet · General Indstillinger som jeg vil stærkt anbefale man slår fra er ’Dynamic Range Control’ og ’Dialog Enchancement’ da det ikke gør noget nyttigt andet end at ødelægge lydbilledet. En anden ting indenunder ’Picture’ er ’Picture Mode’ hvor man kan vælge mellem: ’Film’, ’Video’ og ’Auto. Her vil jeg anbefale at man bare lader den stå på ’auto’ så afspilleren selv finder ud af om discen er indkodet i ’Video’ eller ’Film’ Mode. En lille finte under ’Audio’ er at hvis man Bitstreamer lyden over HDMI og samtidig har ’Digital Out SPDIF’ sat til PCM og ikke Bitstream kan man få samplings frekvensen fordoblet fra 48 khz til 96 khz ved lydmateriale der er indkodet med den pågældende samplings frekvens. Det er typisk musik HD DVD’er som ’Jimmy Hendrix: Live at Montreux’ der er indkodet med en så høj sampling frekvens, og som man altså kan udnytte ved at ændre på den indstilling. Fra man tænder afspilleren til man bliver mødt af HD DVD logoet på skærmen går der hele 34 sekunder! Fra man putter en disc i til filmen begynder, loader den i hele 25 sekunder yderligere, altså næsten et helt minut før filmen begynder! En god forklaring til at afspilleren tager så lang tid om at starte skal findes i at næstegenerationsafspillere minder mere om små computere end om alm. DVD afspillere. De har altså også bl.a. først et OS der skal startes op. Den lange opstartstid er altså ikke lige det fedeste, hvis man lige skal demonstrere for sine venner eller familie sit nye og legetøj og hvad det kan. Ved afspilning af film er der et par irritationsmomenter. Man kan ikke stoppe filmen og så derefter genoptage afspilningen, som man kan med alm. DVD’er, så derfor bliver man nød til at starte hele filmen op igen og spole frem til det sted man kom fra. Men det er faktisk muligt at gøre med DVD’er. Grunden til at det ikke er muligt på HD DVD’er er faktisk ikke en begrænsning på afspilleren, men har noget at gøre med hvordan filmene er indkodet. En anden ting der kunne være dejlig, var hvis fjernbetjeningen havde en funktion hvorpå man kunne ændre på opløsningen under filmen, i stedet for at skulle stoppe filmen og bevæge sig ud i setup menuen og ændre det, for derefter efter at skulle genoptage den langsomme proces med at starte filmen op og spole frem til det sted man kom fra.
Jeg var på forhånd blevet opmærksomhed på mange folks ’disc freeze’ problemer med afspilleren, men jeg har kun oplevet én gang hvor filmen er frosset fast, hvor jeg var nød til at spole et kapitel tilbage og starte med at se det forfra. Billedet Nu til dét som de fleste HD DVD købere går mest op i, nemlig billede kvaliteten! Her har jeg igen kun Xbox360 HD DVD drevet at sammenligne med. Og sat op mod denne vinder EP35’eren klart. Den første film jeg poppede i afspilleren var ’King Kong’, som må siges at være ’Reference’ materiale, og selvom forbedringen billedmæssig ikke var så stor her, lagde jeg speciel mærke til en scene, hvor man ser Denham og Co. i deres robåd fra afstand, kæmpe sig vej frem gennem bølgerne. Her er billedet så skarpt at man virkelig kan gennemskue alle computereffekterne, fremragende! En anden Reference film jeg testede var Batman Begins. Jeg kunne huske at billedet var meget blødt på mit Xbox360 HD DVD drev, men nu står billedet fantastisk skarpt og med endnu bedre farver. Det samme gør sig gældende for V for Vendetta som jeg også før oplevede at være meget blød. Jeg må sige at jeg er ovenud tilfreds med billede kvaliteten ved afspilning af HD DVD film. Jeg havde desværre ikke mulighed for at teste den nye 1080/24p opløsning da mit fjernsyn er et 720p/1080i. Mht. til. opskaleringen af almindelige DVD film var jeg også her imponeret. Min yndlings DVD ’Shaun of the Dead’ så allerede fremragende ud lige meget hvad for en DVD afspiller du proppede den i, men nu er den flottere end aldrig før! Billedet er meget renere uden så meget støj samtidig med at skarpheden og især detaljegraden er højnet. Jeg er også på dette område meget imponeret over afspilleren. Jeg har dog ladt mig fortælle at hvis man afspiller film i 1080/24p opløsningen er det ikke altid at menuerne virker på DVD film. Lyden En af de ting som jeg beskrev i min indledning, var at EP35’eren har mulighed for at sende alle de nye lydformater i rå form og 7.1 format i bitstream til dekodning i en kompatibel receiver med DTS-HD og Dolby TrueHD dekoder. Jeg venter i skrivende stund desværre stadig væk på min nye Onkyo TX-SR805, der netop kan dekode de nye højopløste lydformater, så derfor må jeg ”nøjes” med downmixet Dolby TrueHD, DD+ og DTS-HD core lyd via optisk kabel. Det er dog stadig en stor forbedring over almindelig DVD lyd da det downmixede Dolby TrueHD og DD+ lydspor har en meget højere bitrate end på alm. DVD. Jeg har dog desværre ikke nogle DVD udgaver af mine HD DVD’er så derfor har jeg ikke kunne lavet en direkte sammenligning mellem nogle af mine film. Men selvom det ikke er tilfældet kan jeg stadig fornemme en klar forbedring i lyden over DVD. Lyden fra mine HD DVD’er er meget klarere og virker også på en måde meget større. Samtidig fornemmer jeg også en dybere bas, specielt Transformers blæste mig fuldstændig omkuld. Det kan dog godt være at det downmixede lydsignal man får over den optiske udgang stadig er en forbedring (man skal bare huske at sætte Digital Out SPDIF til Bitstream i stedet for PCM) over normal DVD lyd, men jeg glæder mig nu til at høre de nye højopløste formater i fuld vigør! Konklusion Hvis man står og mangler en HD DVD afspiller eller bare en god DVD Upscaler og har lyst til at forkæle sig selv, er HD-EP35 absolut et kig værd. Af plusser har den en spektakulær lyd- og billedside, et knaldhamrende flot design og en rigtig attraktiv pris. Man kan få den helt ned til 3400,- hvis man køber den over internettet og garanteret endnu billigere, hvis man vælger at importere den fra fx England eller Tyskland. Af minusser kan der nævnes, opstartstiden, byggekvaliteten, støjen og fjernbetjeningen. Det er dog ikke noget der skal afskrække én fra at erhverve sig en Toshiba HD-EP35. Redigeret af Carsten Selleri - 22-December-2007 kl. 14:26 |
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
På den anden side, så har vi jo noget at sammenligne Edit: Din anmeldelse er rigtig velbeskrevet, og giver et flot indblik i afspillernes funktioner m.v. Din anmeldelse gjorde bestemt, at jeg glæder mig endnu mere til at få fingrene i min. Den er forøvrigt her kl. 16 nået til Hanover med UPS Redigeret af Hother - 21-December-2007 kl. 18:34 |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
Carsten Selleri ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 163 |
![]() |
||
Du gør mig jo helt rød i kinderne Hother |
|||
![]() |
|||
GrillBiller ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 146 |
![]() |
||
Nu ærgerer jeg nu mere at jeg valgte at smutte på arbejde i dag.. med den
viden at min EP35 kom med posten i dag... men var ikke hjemme til at modtage den... Nu har jeg kun en fin seddel på hvor der står at jeg i morgen kan stå i kø i 20 min på posthuset og hente den.. :D Det var også på tide at 360 hd dvd drevet trængte til en fortjent pension... for den har sku gjort det godt. |
|||
![]() |
|||
ptheglev ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 670 |
![]() |
||
Dejligt med lidt førstehåndsindtryk. Går også og overvejer at smide penge
efter 35'eren, men det skurrer lidt i sensitive ører, hvis den støjer?! Jeg kan gå heeelt kold over elektronik, der kommer med susende lyde - så bli'r jeg mere irriteret over lyden, end glad over billedet. Nok om det - ved nogen, om XE1 støjer i samme grad - og om opstartstiden er li'så hjernedød som på 35'eren? Mvh. Peter |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 9 ![]() -- ![]() Oprettet: 30-November-2005 Status: Offline Point: 2048 |
![]() |
||
What the FCK?........Det var pokkers, det opdagede jeg først nu efter 3 mdr.
Hmmm, kunne være at jeg skulle kigge i brugsforvirringen for første gang og se om der er andre features ved min HD-XE1.
Tak for tippet. |
|||
![]() |
|||
Flemmings ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 137 |
![]() |
||
Hej Carsten,
Først tak for en god test!!! Og en korrektion:
Ifølge andre sites, så har EP35 også ABT1018 fra Anchor Bay. EP10, EP30 og EP35 har den samme chip. Forskellen på ABT1018 og ABT2010 er iøvrigt, at ABT1018 kun er en scaler, hvorimod ABT2010 indeholder en ABT1018 + de-interlacer og 3:2 pulldown. Funktionsmæssigt svarer ABT2010 således til den REON HQV chip, som sidder i en HD-XE1. I EP35 foretages de-interlacing af en anden "middelklasse" chip. Har ikke selv set nogen af maskinerne, men ifølge en del udenlanske ekspertreviews betyder dette, at EP35 er en knivspids bedre til at vise HD DVD end XE1, mens XE1 er en del bedre til at vise almindelig SD DVD (fordi de-interlacingen af alm. DVD er meget mere krævende). Hvis du eller andre her i forumet får mulighed for at samenligne EP35 med XE1, ville det være rigtig interessant, synes jeg. Jeg skal snart ud at invistere i en HD DVD, og valget står mellem de to... Flemming |
|||
![]() |
|||
Halsted ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1086 |
![]() |
||
ptheglev, Jeg har en XE1 og er meget tilfreds. XE1 har ca. den samme opstartstid som EP35. Hvad angår blæserstøj så er der en smule blæserstøj men ikke noget jeg er generet af på nogen måde, ikke engang i stille scener. Jeg har også erfaret at det selvfølgelig afhænger af hvor langt man sidder fra den. jeg sidder 3 meter fra min uden til gene for nogen. Jeg bor i kbh og har lidt baggrundsstøj. Det kan naturligvis betyde lidt. /Halsted |
|||
![]() |
|||
Flemmings ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 137 |
![]() |
||
Ikke for at træde i det og gøre det alt for teknisk - men for de interesserede
![]() (HD-A35 er USA-udgaven af HD-EP35, HD-XA2 svarer til en HD-XE1).
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Tja, det er ikke nemt at udlede hvad der er rigtigt og hvad der er forkert omkring bedste DVD afspilning. Faktisk er der ikke den store forskel mellem min Samsung BD P1400, og én de afspillere der er nævnt med Reon Chip. Det er i det mindste marginaler som vi taler om |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Tak for rettelsen |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jamen det skal jeg prøve at kommentere på, når jeg får min EP35, for jeg har også adgang til en XE1 - så kan jeg bare switche mellem 2 udgange og med det sammen HD signal og det samme SD signal |
|||
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |