|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Unmack ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-December-2007 Status: Offline Point: 10 |
![]() Sendt: 29-December-2007 kl. 14:36 |
Jeg har lige installeret min nye Qnap med Slimserver præinstalleret, men min (også nye) Squeezebox kan ikke finde Slimserver. Den kobler fint på mt trådløse netværk og finder en ip-adresse, men den g¨r bare i sort, når den skal prøve at finde slimserver.
Jeg kan se filerne "debian-4.0-arm-2007-07-15.gz" og "install-ts10x-20x.sh" i Qnap (under admin/public), så det ser ud som om, at Slimserver ER installeret på Qnap'en, men skal jeg på en eller anden måde aktivere filerne, før jeg kan få det til at fungere?
Hvis jeg taster :9000">http://<QNap IP address>:9000 siger den bare, at internetsiden ikke kan vises. Jeg har ændret i min firewall i henhold til instruktionerne i Squezzebox-guiden, så det er vel ikke problemet? Unmack |
|
![]() |
|
krimmo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Status: Offline Point: 70 |
![]() |
Slimserver på QNAP lytter på port 9001 i stedet for den "normale" 9000. Det skyldes at QNAP er født med Twonky UPnP server som default anvender denne port.
Så prøv på <IP Adresse>:9001 og se om ikke der er en slimserver der... |
|
TH42PV60 (med slanger af og til) Samsung 3126 PS3 Yamaha RX-V1700 Squeezebox Duet(s) + Classic + Boom + Touch QNAP-109 SqueezeCenter 7.5.1 |
|
![]() |
|
Unmack ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 28-December-2007 Status: Offline Point: 10 |
![]() |
Tak for svaret. Nu kan jeg finde Twonky på 9000, men når jeg skriver 9001, siger den bare, at siden ikke findes. Er der noget, jeg skal åbne eller konfigurere for at få det til at fungere? |
|
![]() |
|
krimmo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Status: Offline Point: 70 |
![]() |
Hmmmm
jeg tror ikke Slimserver er installeret på din QNAP. Umiddelbart skal du ikke gøre noget hvis Slimserver er installeret. Den starter selv op sammen med QNAPen når den starter. Hvordan har du det med at navigere et Linux system fra en terminal? Hvis du har putty (ssh terminal klient) kan du prøve at logge på og eksekvere kommandoen: ps -aux | grep slim Så vil du, hvis Slimserver kører (er installeret) se noget i stil med: 779 1000 47088 S /usr/bin/perl -w /opt/slimserver/slimserver.pl 866 1000 16344 S /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf 867 1000 16344 S /opt/mysql/bin/mysqld --defaults-file=/home/slimserver/Cache/my.cnf ... Hvor mysql linien går igen en 10-gange. Dette viser at Slimserver er kørende. Men når der ikke er svar på port 9001 så tvivler jeg på at det er tilfældet. |
|
TH42PV60 (med slanger af og til) Samsung 3126 PS3 Yamaha RX-V1700 Squeezebox Duet(s) + Classic + Boom + Touch QNAP-109 SqueezeCenter 7.5.1 |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svaret igen Jeg ved desværre intet om linux og er generelt ikke god til computere, så jeg kan ikke selv installere slimserver på qnap'en. Surt at have betalt 500 for at få det installeret, hvs det så ikke er der alligevel. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor filerne "debian-4.0-arm-2007-07-15.gz" og "install-ts10x-20x.sh" er i Qnap (under admin/public), hvis Slimserver ikke er installeret på Qnap'en? Kunne dem, som har installeret filerne have glemt at fuldføre installationen eller noget? Er der i givet fald en nem måde, jeg selv kan fuldføre den på? Jeg har nu installeret slimserver på pc'en, og det finder Squeezeboxen med det samme, men det betyder, at jeg altid skal have pc'en tændt, hvis jeg vil høre musikken. Det var jo ikke meningen. Jeg har i øvrigt også et andet problem. Jeg kan ikke få min musik over i slimserver. Da jeg satte qnap'en op, valgte jeg delemappen 'public' (som den selv foreslog), så når jeg går ind under denne computer, kan jeg se qnap'en som "public (\\SlimServer-109) (z:)" (- det må være noget, som hifihammeren har kaldt serveren). Her har jeg lavet en undermappe, som hedder musik, men den mappe kan slimserver ikke finde. Den skriver bare: "New value for Music Folder rejected: Oops - "\\SlimServer-109\musik" doesn't seem to be a valid directory. Try again Den kan heller ikke finde mappen, hvis jeg bare skriver Z:\musik Hvordan får jeg den til at finde musikken? Er det i øvrigt ikke forkert, at jeg under denne computer kan se qnap'en som "public ..."? Jeg burde vel bare kunne se den som "qnap", "slimserver" eller noget lignende, og så burde "public", Qdownload", "Qdownload" osv. bare være undermapper - eller hvad? Hvordan kan man ændre det?
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Afspilning fra din Qnap har ikke noget med Z:\ eller din pc at gøre!
Din NAS skal have dit medieserverprogram indlæst, når den bliver tændt. På din NAS er der så en mappe, som bliver overvåget af din medieserver, og den sørger så for at sende musikstrømme til dine klienter ![]() Venligst Søren P.S. Og hvis du har betalt for en ydelse, som ikke er leveret, så skal du naturligvis klage over det! |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svaret Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvad du mener. Er meget ny i det her. Når jeg ripper en cd, skal den lægges ind et sted, og jeg har indtil videre lagt dem ind i en mappe under "Z:", for det er den eneste mappe, jeg kan se på min pc, som har noget at gøre med qnap'en. Er det helt forkert? Noget må jeg gøre galt, for jeg kan ikke afspille filerne (nu taler jeg om at afspille fra qnap'en via pc'en, eftersom slimserver jo åbenbart ikke ligger på qnap'en). Jeg har læst, at musikken skal ilgge i Qmultimedia og ikke i public, men hvordan får jeg musikken derhen? Skal jeg bare sende qnap'en retur, når slimserver ikke er installeret? Kan jeg være sikker på, at det ikke er installeret, når jeg ikke kan komme ind på http://<QNap IP address>:9001, eller gør jeg bare noget forkert - filerne ligger jo tilsyneladende på qnap'en. Tak for jeres tid Unmack
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Unmack, det er sikkert ikke forkert at rippe dine plader til Z:, men "Z" har ikke noget at gøre med din Squeezebox eller Slimserver!
Din NAS kører, og du kan se den fra din pc. Du er blevet leveret et share (Z:\) eller har selv lavet det. Det er fint. Din NAS kører dermed, når dette virker ![]() Din NAS skal så også køre et program til at levere musik til din Squeezebox. Det er så Slimserveren. Den skal starte automatisk, når du tænder din NAS. Det program sørger for at holde styr på din musik og sende den til din klient - Squeezebox'en - når den skal bruge musikken. Hvis din klient ikke kan se serveren, så bliver der ikke spillet musik. Det kan være din server, der ikke kører, eller det kan være din klient, som ikke er tilsluttet rigtigt. Det kan også være, at din server spiller musik fra en mappe, hvor den tror musikken er. Så skal den bare have at vide, hvor den er ![]() Der er sikkert nogle muligheder for at indstille disse ting, og der er nok bare et par indstillinger som er en anelse forkerte - det skal nok komme til at spille ![]() Venligst Søren |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svaret, Breddam Hvis alting fungerer perfekt, vil Slimserver-programmet altså selv starte op, når jeg første gang tænder min qnap med præinstalleret slimserver, eller hvad? Skal jeg ikke først køre installations-cd'en til qnap'en og konfigurere den (uden at formatere harddisken selvfølgelig)? Og er det meningen, at jeg fra min bærbare skal kunne se qnap'en, inden jeg kører installations-cd'en, eller vil jeg først kunne se den i 'denne computer', efter at jeg har valgt en mappe at dele under konfigurationen? Hvor mange mapper skal man i øvrigt vælge at dele under konfigurationen? kun 'public' eller flere? Grunden til, at slimserver ikke kan finde musikken er så vidt jeg kan forstå, at den skal ligge i Qmultimedia, men den kan jeg ikke komme til via pc'en, når jeg kun kan se public. Hvordan får jeg så musikken derind? Det er vel under alle omstændigheder meningen, at jeg skal kunne se alle mapper i qnap'en (altså public, Qdownload, Qmultimedia, qusb og qweb) på min bærbare, ikke? ellers kan jeg vel ikke rigtigt komme til at bruge disse mapper på qnap'en. |
|
![]() |
|
![]() |
Unmack, jeg tror, du skal snakke med det firma, hvor du købte din Qnap. De har installeret din Slimserver, og så kan de vel give dig en vejledning i, hvor de forestiller sig, at du skal lægge filer.
Mht at se de forskellige mapper fra pc'en er der muligvis hjælp at hente i Qnaps opsætningsprogram. Som min signatur antyder, har jeg Synology NAS, men Qnap har garanteret noget lignende. I opsætningsprogrammet kan man sætte rettigheder for sine mapper, og det er her, at man kan give Qmultimedia de samme rettigheder som andre, man kan se fra pc'en. Der må da også være en mulighed for at fjernbetjene Slimserveren. Kan du ikke taste din IP-adresse til din NAS efterfulgt af kolon og 9001? (fx. http://192.168.1.100:9001) Du kan nok høre, at jeg ikke har hands-on-efaringer, da jeg hverken har Qnap eller Slimserver men har et helt andet setup. ![]() Hvis du ikke umiddelbart kan få kontakt til din NAS og Slimserver, bør du nok kontakte firmaet. Du har immervæk betalt 500 kr for en ekstraydelse. Hvis du får fat i din NAS via opsætningsprogrammet, vil jeg anbefale dig at give din NAS en fast IP-adresse, for det gør administrationen nemmere. (Så kan du fx. lave et bogmærke i din browser til administration af din NAS og et til din Slimserver) Venligst Søren |
|
![]() |
|
![]() |
Hej igen
Jeg har selv en QNAP 109 med Slimserver installeret, og har selv været igennem den øvelse som du har købt Hifihammeren til at udføre for dig. (Klogt valg - hvis man ikke selv kan/vil/kender en der kan...) Mit første råd (1) må være, at du i første omgang ikke lægger mere data på din QNAP før du har fået den til at opføre sig som forventet. Lad i stedet musikken være på din PC og kør Slimserver fra denne indtil der er kommet styr på QNAPen. Så har du i det mindste glæde af din Squeeze NU. 2) Gør op med dig selv om ikke det var bedst at kontakte Hifihammeren, da de jo har taget 500 dask for en ydelse der tilsyneladende ikke er leveret. Hvis du vil, eller kender nogen der kan hjælpe dig, så kommer den Slimserver installation som Hifihammeren lægger på QNAPen fra Progressive AV, hvor der også findes en vejledning på installationen. 7 små steps hvor du, så vidt jeg kan se, kun mangler de sidste par stykker. Med hensyn til drev, vil det nok være smartest at lave en "music" folder under QMultimedia share'et hvorfra også Progressive AV Slimserveren læser. (Kan dog rettes i Slimserver set-up når den er kørende.) Du skriver at du ikke har adgang til andet end "public" fra din PC. Har du prøvet med "QNAP Finder" om du ikke kan få adgang til de andre shares (Qweb, Qusd, QDownload, ...) En årsag kan være at din PC og QNAP er medlemer af forskellige Windows Workgroups. QNAP er pr default medlem af NAS gruppen. men det kan QNAP Finderen klare. Mvh Kim |
|
|
![]() |
|
![]() |
Tusind tak for svarene! Jeg lægger min musik på pc'en, indtil der er kommet styr på qnap'en, og så må jeg hellere kontakte Hifihammeren og høre, hvad der er sket. Jeg forstår intet af det, der står i installationsguiden fra Progressive AV, så det skal jeg vist ikke kaste mig ud i. Mht. afspining af musikken har jeg nu lavet en musikmappe på mit C-drev, hvorfra Slimserver fint kan finde den og afspille den på Squeezeboxen. Jeg har også prøvet at få den til at afspille fra Qmultimedia, hvor jeg har lagt noget musik, men den vil ikke godtage stien (jeg har i øvrigt fundet alle shares nu - tak). "New value for Music Folder rejected:
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |