Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
EvilDoctor
Bruger
Oprettet: 29-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
|
Emne: Nu bygges der HTPC Sendt: 29-December-2007 kl. 20:29 |
Så blev det endelig tid til at gå i gang med bygning af min HTPC.
Har haft fin hjælp fra jer herinde på forumet, så jeg syntes da lige jeg jeg ville dele mine bygge-oplevelser og de frustrationer der uvægerligt vil komme i løbet af aftenen når jeg slutter strøm til :)
Jeg har valgt følgende setup;
Bundkort: ASUS M2A-VM HDMI
CPU: AMD Athlon X64 5000+ boxed
PSU: Seasonic S12II-330 m/120 mm blæser
Blæsere: Cooler Master Ultra Silent 80mm
HD: WD Caviar SE16 500GB 7200rpm
Ram: 2 GB Corsair XMS2 Extreme performance TwinX
Kabinettet er et Silver Stone LaScala LC20M;

Der har indbygget VFD-display, og 2 externe 5.25" og en extern 3.5"
Midlertidigt drev (mit gamle DVD-RW) installeret, og PSU sat i!

(Tror nok hvis jeg nogensinde skal gøre det om, at jeg monterer drevne tilsidst :))
Al HW monteret;

2 stk Cooler Master blæsere installeret i bagsiden af kabinettet.
CPU-køleren kan lige anes i forgrunden, og det bemærkes at ledningen til den højre blæser kun liiiiige kan nå!)

Et view over indmaden. Har forsøgt at holde ledningsrodet fri af bundkortet...

Små bitte lo**e-stik til display i fronten. Damn, hvem det bare havde små bitte pige-fingre!!!!

Netgear trådløst netkort indstalleret på PCI-port. Ved siden af bemærkes HDMI-udgangen :)

Her er de 2 drevskuffer i fronten. Ja - jeg ved godt drevet er "fejlfarvet", men det er kun midlertidigt.
Skal erstattes af en HD-DVD og en BluRay enhed.... (men skjules jo godt bag klappen når det gælder

Allernederst er der en del USB'er, en firewire og den externe 3.5" port der med tiden skal huse en FloppyDTV!

Supervisor på hele projektet... Jonathan! 1 år gammel for 14 dage siden, og han glæder sig til at han skal se tegnefilm sammen med storebror når far bliver færdig!

Nu vil jeg så gå i gang med at slutte strømmen til.
Glæder mig til at se om der overhovedet er liv, og om de næste billeder jeg uploader bliver fulde af røg ;)
Update følger.....
|
 |
EvilDoctor
Bruger
|
Sendt: 29-December-2007 kl. 21:47 |
Arh, crap!
Intet signal, men har også kun et HDMI-kabel koblet til min plasma.
Jeg har desværre ikke selv en "rigtig" computer-skærm at teste med, men jeg tillader mig optimistisk at antage at problemet ligger gemt her.
Har i al fald set alle blæsere køre, jeg kan åbne/lukke DVD-drevet, og der er lys i LED'en foran 
Så jeg må lige suse forbi en kammerat imorgen og teste med en almindelig skærm tilslutning!
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
|
Sendt: 29-December-2007 kl. 21:54 |
Interessant at følge din HTPC-bygning...
Har du ikke et VGA-kabel at prøve med?
Redigeret af avh - 29-December-2007 kl. 21:55
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
EvilDoctor
Bruger
|
Sendt: 29-December-2007 kl. 22:09 |
avh skrev:
Har du ikke et VGA-kabel at prøve med?
|
Nej, desværre. Har lige solgt min gamle fladskærm for et par uger siden da jeg alligevel aldrig bruger den mere 
Men suser lige forbi en bekendt i morgen formiddag, for jeg tror sådan set bare det i al beskedenhed er det der er problemet!
Ser ud til systemet kører som det skal...
|
 |
EvilDoctor
Bruger
|
Sendt: 30-December-2007 kl. 18:33 |
Aha - virkede perfekt.
Har nu fået installeret Vista, og efterfølgende drivere til bundkort.
Har nu et KÆMPE problem.
Rodede lidt med skærmindstillingerne, og nu er skrivebordet beliggende udenfor skærmen, og jeg kan ikke få det ændret tilbage.
Hvad f***en gør jeg???
Får iøvrigt ikke noget billede via min HDMI til plasma,,,
skumle skumle
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 30-December-2007 kl. 19:11 |
Det er lettest, hvis du kan holde dig til enkelt skærm løsning, så du undgår det med udvidet skrivebord...
Det ser ud til at du kun har en sekundær skærm til rådighed pt. Prøv at bytte om på stikkene, hvis muligt...
Altså kan dit tv køre via VGA? Skal også kunne køre via HDMI, men så skal grafik-kortet være opsat til en HDTV-opløsning 1280x720 eller 1920x1080... Muligvis skal TV-et også være tændt, før det kendes. (pas på ikke at skifte kabler med tændt udstyr for en sikkerheds skyld).
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Noerrelund
Bruger
Oprettet: 16-August-2006
Point: 122
|
Sendt: 30-December-2007 kl. 20:02 |
Hej,
jeg følger lige med her, fordi jeg har et ret irriterende problem angående tilslutningen til mit TV via HDMI. Jeg tror det er ATI driveren som er problemet, fordi hver anden gang maskinen startes så er der sort skærm... Jeg har så for at fejlfinde sat en gammel TFT skærm på VGA porten og kan se, at driveren simpelthen slår DVI udgangen fra! Jeg forstår ikke hvorfor, men nogle gange kan jeg genstarte en gang eller to og så er der billede på igen - andre gange skal jeg slukke maskinen helt og så starte op igen for at få billede på...
Pt. kan jeg heldigvis blot aktivere DVI udgangen igen og så kører vi, men det er jo ikke en holdbar løsning i længden...
avh; Du nævner at der skal være opsat en HD-opløsning, men pt. kører jeg i 1280*1024 for at min TFT skærm kan være med og at der kan læses hvad der står på den :) Tror du problemet ligger her? Jeg har godt nok tidligere kørt i 1920*1080 med samme problem, men vil gerne forsøge igen hvis det kan være problemet...
|
Med venlig hilsen
Mikael Nørrelund
--
E8400@3GHz, ASUS P5E-VM HDMI, 4*1GB DDR2 RAM, 500GB SATA-II HDD,
FloppyDTV, Zaptor (Digitale Spejl + HD pakken), Antec VERIS Fusion 430 Black, Windows 7 RC1
|
 |
EvilDoctor
Bruger
|
Sendt: 30-December-2007 kl. 20:08 |
Så er systemet geninstalleret, og kører fint.
Men jeg er dog ramt af betydelig modløshed her sidst på aftenen.
Har stadig ikke signal via HDMI (er oven i købet sat til 1280*720), og jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skal få den til at vise billede. Det burde vel som sådan komme af sig selv, men det gør det bare ikke.
Derudover har jeg heller ikke noget lyd, da der åbenbart kun kan komme lyd via SPDIF-udgangen, og sådan et kabel har jeg ikke. Så nu kan jeg ikke engang slutte mine ellers meget lækre PC-højttalere med subwoofer til som midlertidig løsning.
Æv æv æv.
Havde håbet på at jeg i det mindste bare kunne have lyd på systemet til imorgen, men den gik så ikke.
Må arb videre med tingene i det nye år :(
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 30-December-2007 kl. 20:29 |
Mener at have forstået at en HDMI indgang kun kender til HDTV opløsninger...
Lidt på samme måde, som hvis det var en DVD-afspiller, der blev tilsluttet. Den udsender kun bestemte formater... (576i, 720p, 1080i, 1080p)
Indgangen på TV-et er sat rigtigt?
Derimod er PC-indgangen (VGA) i TV-et at betragte som en PC-monitor....
Redigeret af avh - 30-December-2007 kl. 20:30
|
|
 |
C_Bak
Bruger
Oprettet: 08-Marts-2007
Point: 77
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 14:25 |
EvilDoctor skrev:
Så er systemet geninstalleret, og kører fint.
Men jeg er dog ramt af betydelig modløshed her sidst på aftenen.
Har stadig ikke signal via HDMI (er oven i købet sat til 1280*720), og jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skal få den til at vise billede. Det burde vel som sådan komme af sig selv, men det gør det bare ikke.
Derudover har jeg heller ikke noget lyd, da der åbenbart kun kan komme lyd via SPDIF-udgangen, og sådan et kabel har jeg ikke. Så nu kan jeg ikke engang slutte mine ellers meget lækre PC-højttalere med subwoofer til som midlertidig løsning.
Æv æv æv.
Havde håbet på at jeg i det mindste bare kunne have lyd på systemet til imorgen, men den gik så ikke.
Må arb videre med tingene i det nye år :(
|
jeg har netop selv bygget HTPC med samme bundkort, og der gik også et stykke tid (med genindstallering drivere osv.) før jeg fandt ud af at HDMI skal enables i BIOS for at virke...
håber at det er det du mangler, så er det jo nemt klaret.
|
LG 42PM1MA,Win 7,WHS,Wii
|
 |
EvilDoctor
Bruger
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 15:09 |
Godt nytår til alle 
Glæder mig til at rode lidt videre med tingene....
C_Bak skrev:
jeg har netop selv bygget HTPC med samme bundkort, og der gik også et stykke tid (med genindstallering drivere osv.) før jeg fandt ud af at HDMI skal enables i BIOS for at virke...
håber at det er det du mangler, så er det jo nemt klaret.
|
Det håber jeg skisme også det er. Prøver lige at kigge på det næste gang jeg starter den op (vel vidende at det gør jeg garanteret lige om lidt!)
Er det ikke også noget med at cool'n'quiet skal sættes op i bios???
|
 |
EvilDoctor
Bruger
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 15:45 |
Ha, ha.... humøret vendt tilbage!
Skulle lige netop i BIOS for at enable HDMI, så nu funker det sgu 
(Har dog dog også enablet lyd på HDMI, men det virker tilsyneladende ikke,,, øv)
Må sige at jeg er lidt stolt af mig selv. Eneste tidligere erfaring med computer-roderi er installation af et firewire PCI kort på min gamle stationære maskine. Det her er bare gået over al forventning, og jeg kan kun anbefale andre at gå i gang med at bygge selv!
Skal dog til at fifle lidt med VFD-displayet, og der kan jeg læse fra andre at det ikke altid er så let og enkelt!
|
 |