recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD DVD vs Blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD DVD vs Blu-ray

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kiehn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Emne: HD DVD vs Blu-ray
    Sendt: 03-Januar-2008 kl. 20:46
hej alle .

mit spørgsmål er egentlig bare
hvad foreskellen er på de to ting ??
Til top
Gaco Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2007
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:11

De er to teknologier der har så mange ligheder at der i virkeligheden aldrig burde have været en format krig. Specifikationerne er:

Technical Specification for HD-DVD and Blu-ray.

Storage capacity

Blu Ray Disc
25GB single layer
50GB double layer

HD DVD
15GB single layer
30GB double layer

Laser wavelength
Blu Ray Disc - 405nm (blue laser) HD DVD - 405nm (blue laser)

diameter
Blu Ray Disc - 120mm
HD DVD - 120mm

Disc thickness
Blu Ray Disc - 1.2mm
HD DVD - 1.2mm

Protection layer
Blu Ray Disc - 0.1mm
HD DVD - 0.6mm

Hard coating
Blu Ray Disc - Yes
HD DVD - No

Data transfer rate (data)
Blu Ray Disc - 36.0Mbps (1x)
HD DVD - 36.55Mbps (1x)

Data transfer rate (video/audio)
Blu Ray Disc - 54.0Mbps (1.5x)
HD DVD - 36.55Mbps (1x)

Video resolution (max)
Blu Ray Disc - 1920 x 1080 (1080p)
HD DVD - 1920 x 1080 (1080p)

Video bit rate (max)
Blu Ray Disc - 40.0Mbps
HD DVD - 28.0Mbps

Som du kan er Blu-ray teknisk overlegen, hvilket dog kun i ringe grad har vist sig endnu. Der har dog været tegn som at Blu-ray AVC encodes har været lidt skarpere end HD DVD VC-1 encodes, Blu-ray har oftere lossless (ukomprimeret) PCM lydencodes. Harry Potter 5 på blu-ray har ekstra materialet i HD og mere af det, hvor samme film på HD DVD kun ekstramaterialet i SD (Standard Definition, DVD kvalitet). Blu-ray's data ligger tættere på overfladen men det er blevet ordnet ved en special hard coating teknologi der BD (Blu-ray Disc) f.eks. gør den mere resitent overfor fysisk skade end DVD og HD DVD.

Prisen på filmene er den samme, HD DVD der ligger på dual DVD/HD DVD disc er dog lidt dyrere. Prisen på 1080p afspillerne er ca. den samme. Blu-ray specifikationerne er stadig under udvikling, men HD DVD har haft finalized specs fra starten med support for PiP (Picture in Picture) og online content via. netværkskabel (HD DVD's eneste egentlig fordel IMO). De endelige 2.0 Blu-ray profile afspillere regnes med først kommer i løbet af i år, så den mest fremtidssikrede Blu-ray afspiller er PS3 (medmindre man er ligeglad med PiP og online). Studiesupport er lidt bedre for Blu-ray der således også har flere titler ude (450 titler for BD overfor 380 titler for HD DVD eller sådan noget). Efter min mening er Blu-ray på flest måder det mest attraktive format, og jeg ser det helst som videren.

Redigeret af Gaco - 03-Januar-2008 kl. 21:17
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:17

Jeg mener at have læst et sted at profile 2.0 aldrig bliver et krav, men en option. Så 1.1 som er gældene nu skulle altså være den gældende fremover

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:19

Dit spørgsmål er slet ikke så "bare" - og det er slet ikke sikkert at jeg får det hele med. Men så bliver jeg sikkert suppleret

• Billedkvaliteten er den samme
  • HD DVD er regionsfri, Blu-ray er ikke
  • HD DVD er noget længere fremme med det internet baserede interaktivt indhold
  • Blu-Ray afspillere opfylder typisk endnu ikke den kommende Blu-ray standard (profile)
  • Der er en anelse flere (og andre) udgivelser i Blu-ray i forhold til HD DVD. Dette afhænger af produktionsselskab
  • Blu-ray disc´en har stort set dobbelt så kapacitet som en HD DVD
  • Kun de seneste Blu-ray afspillere har internet adgang, HD DVD afspillere har altid haft det

Ellers er der vel ikke den store forskel 

Redigeret af Hother - 03-Januar-2008 kl. 21:21
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kiehn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 09-December-2007
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:20
mange tak for hjælpen Gaco
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:26

Blu-ray "back catalogue" film skal være regionsfrie, selvom 20th Fox vist nok skider på den regel.

Til top
flakes Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:42
hp5 har ekstrameterialet i hd på den europæiske 2 disk udgave, den amerikanske version er en 1 disk udgave med ekstramaterialet sd.
Til top
Gaco Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:51

Oprindeligt skrevet af flakes flakes skrev:

hp5 har ekstrameterialet i hd på den europæiske 2 disk udgave, den amerikanske version er en 1 disk udgave med ekstramaterialet sd.

Alle Harry Potter 5 film både og Blu-ray og på HD DVD, både i region 1 og region 2 har kun én disc. Blu-ray udgaven har mere ekstramateriale og har tilmed alt dets ekstra materiale i HD. HD DVD udgaven har mindre ekstramateriale end BD udgaven og det den har er kun i SD. DVD udgaven er på 2 discs, ved ikke om det er det du mener.

Dertil kan vi da godt tilføje at HP5 på HD DVD til gengæld har en eller anden slags commentary picture in picture, hvilket Warner har valgt ikke at lave på BD fordi der stadig kun er så forholdsvis få profile 1.1 afspillere på markedet (dem der også kan PiP).

Redigeret af Gaco - 03-Januar-2008 kl. 21:53
Til top
flakes Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:55
ikke rigtigt. jeg har 2 disk hd dvd versionen. se evt bagsiden her: http://www.axelmusic.dk/productDetails/7321970156966

Redigeret af flakes - 03-Januar-2008 kl. 21:56
Til top
Gaco Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:59

Oprindeligt skrevet af flakes flakes skrev:

ikke rigtigt. jeg har 2 disk hd dvd versionen. se evt bagsiden her: http://www.axelmusic.dk/productDetails/7321970156966

Nå ok, interessant. På amazon uk skriver de at HD DVD udgaven er 1-disc, så enten er vi bare meget heldige i Danmark eller også tager Amazon fejl. Either way synes jeg det demonstrerer meget godt at Blu-ray har mere kapacitet og dermed kun nøjes med at have mere på færre discs.

Men jeg tror ikke de har det i den amerikanske release, der har de da brokket sig over at det netop var i SD og at der manglede noget ekstramateriale.

Redigeret af Gaco - 03-Januar-2008 kl. 22:00
Til top
flakes Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 22:11
det må være amazon, jeg er rimelig sikker på at uk udgaven også er 2 disk. det er korrekt at us udgaven har ekstramaterialet i sd (godt at de kære amerikanere så kan importere den europæiske udgave pga. ingen regionskoder ;) )

det kan vi godt blive enige om, mere plads og højere båndbredte er kun positivt, ingen tvivl om det. og forhåbentlig får bda også røven med sig og når op på siden af hd dvd mht. interaktivitet etc (numero uno grund til at jeg ikke har investeret i bluray, selvom den billige ps3 trækker!)
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 22:29

Jeg er den lykkelige ejer af Harry P. Order of the phoenix på HD-DVD/ UK udgaven... Den er 2 disc!!

Disc 1: med Bla. Filmen/+ "in-movie experience" (1080p)

Disc 2: med Special Features (1080i/1080p)

Redigeret af Pede8000 - 03-Januar-2008 kl. 22:31
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu