|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() Sendt: 04-Januar-2008 kl. 15:16 |
|||
Er der nogen der kan svare på om det er muligt modtage mpeg4 med et almindeligt dvb-t tunerkort? Jeg læste på digi-tv´s side at de begynder at sende i mpeg4 format sideløbende med mpeg2 når det analoge sendenet lukker i 2009 for at kunne have plads til enten flere kanaler eller højere opløsning på samme mux. Sådan som jeg forestiller mig at det fungerer så vil mit gamle kort stadig kune bruges fordi det bare modtager en datastrøm og så er eller op til computeren at decode det der bliver sendt. Er det helt forkert eller??? Og hvad vil det kræve af en pc for at kunne vise hdtv som der jo er snak om de vil til at sende i 2012? Jeg har nemlig tænkt på at opgradere min HTPC, men vil det sidste nye grej man kan få nu være godt nok til at håndtere hdtv i fremtiden? |
||||
![]() |
||||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|||
Hvis du mener hvad skal du bruge for at kunne sikre dit tv kan modtage signalerne i 2012, så tror jeg det er et problem at svare på.. der er 4 år endnu, så der kan ske alverdens ting. Men jeg kan sige så meget at jeg tror ikke du kan fremtidssikre dig med nogen af de produkter som er på marked nu.. det kan være de sender i DVB-T2 i 2012, ja det findes ikke endnu, men det kommer nok. ang om det kræver en PC, Nej de signaler de vil sende ud på DVB-T skal jo kunne modtages af et tv eller dvb-t modtager, så det ville ikke kræve en PC at modtage dem, men det vil nok være krypteret og kræve et kodekort og ca-modul. Til den tid altså... Lad os nu se om der overhoved kommer en eller flere HD kanaler, der skal jo være plads til dem.. |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Glem alt om MPEG2/4 lige nu. Ingen aner hvad der sker, og sandsynligheden for at vi alle alligevel skal skifte er temmelig stor.
|
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
Et DVB-T tunerkort er normalt en ren DVB-T enhed, der fra antennen modtager radiobølger, udvælger den kanal, som den valgte MUX sender på og gendanner hele bitstrømmen incl alle de programmer mv, der er i MUXen. Udgangen fra kortet er en MPEG-TS ( MPEG-TransportStrøm) - en fejlfri bitstrøm - i Danmark 19.91 Mbps. Al MPEG-2 eller MPEG-4 dekodning sker i computeren og/eller i grafikkortet, styret af det tv-program, du anvender. Nogle gange først efter at have været gemt på din hardisk. Hvis dit kort/ USB-DVB-T kan arbejde med et program, der kan klare MPEG-4 og din computer har CPU kraft nok, så kan kortet også ellers ikke. Hvis der skal modtages HDTV kræves meget ekstra kraft af CPU/grafikkort. Det kniber vist pt. for mange programmer, hvis man skal tro rygterne fra Norge og Stockholm (HDTV MPEG-4 via DVB-T).
De vedtagene regler er MUX1 MPEG-2 only, MUX2-6 MPEG-4 only ( eller - guderne forbyde det - DVB-H , der iøvrigt også anvender MPEG-4). Men teknisk muligt - Ja.
Netop som beskrevet ovenfor; men, men, men selv om det endnu ikke er gået op for politikerne, så bliver DVB-T2 udsendt nok midt i marts 2008. Da BBC vil anvende DVB-T2 fra November 2009, vil de danske MUX2-6 nu nok også skulle dette. I sommeren 2009, med de første DVB-T2/MPEG-4/HD bokse til salg i Fona, vil alt andet vore en ren 'Molbo historie' . DVB-T2 vil dit nuværende kort imidlertid ikke kunne forstå. Men dit tv program kan meget vel tænkes at kunne genanvendes. Et DVB-T2 kort/USB vil nemlig (normalt) også aflevere en MPEG-TS - nu med 30-33 Mbps til din computer. Så igen er det mest et spørgsmål om program og DVB-kort/USB kan arbejde sammen og din CPU's hastighed. Men hvornår har et PC kort overlevet mere end 2-3 år ? Din nye PC i 2010/12 vil måske have en helt ny PC 'superexpress' bus ?
2012 er vist alt for sent, når først kabeltv og sat kommer igang med HDTV, så blever det uomgængeligt for DTT også - her gælder markedskræfterne.. Engang i 2010 - ikke længe efter analogt sluk - vil jeg tro, Og det kun fordi det teknisk vanskeligt kan blive før. Nu skal man som hovedregel først anskaffe imorgen, det udstyr man skal bruge idag. 'Just in time' skal nærmest erstattes af 'Just a little late' . Lars Redigeret af reslfj - 04-Januar-2008 kl. 18:54 |
||||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||||
![]() |
||||
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() |
|||
Tusind tak for de mange svar. Ud fra alt dette kan jeg næsten forstå på det hele at jeg må trækkes lidt med min 5 år gamle pc lidt endnu hvis ikke jeg har tænkt mig at skulle skifte igen om få år. Det kan da vist også lige gå an den kører jo nogenlunde.. Lige et par spørgsmål:
Hvad er DVB-H og hvad er DVB-T2?? sådan helt nøjagtigt Stefan
|
||||
![]() |
||||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|||
DVB-H=DVB-Handheld. Beregnet til mobile enheder som f.eks. mobil telefoner. DVB-S2=DVB-Second Genration. Planlagt at skulle afløse DVB-S når HDTV indføres |
||||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||||
![]() |
||||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|||
DVB-T2 er ikke lavet endnu, men HVIS/NÅR det kommer vil det være en videreudvikling af DVB-T. |
||||
![]() |
||||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|||
Læste forkert. Der blev jo spurgt om T2 ikke S2 DVB-T2 er ganske rigtigt ikke lavet endnu, men der arbejdes på det og første draft forventes her i begyndelsen af 2008. Jeg tror ikke det er HVIS men NÅR. Der er nedsat en studie gruppe der hedder TM-T2 (Technical Module on Next Generation DVB-T). Gruppen er nedsat af DVB Group som er dem der definerer standarderne. De skal komme med et oplæg som skal ophøjes til ETSI standard i løbet af 2008 |
||||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
Jeg synes ellers, jeg havde brugt mange ord, men OK... DVB-H er en overbygning til DVB-T standarden for at sende 'små' - typisk 256 kbps - tv programmer direkte til mobile enheder. Der sendes fra en helt normal tv mast som en næsten normal DVB-T MUX. Blot anvendes en 4K modulation, hvor DVB-T bruger 8K modulation ( i UK bruges indtil analog sluk en gammel 2K modulation). Da håndholdte enheder ikke kan have store antenner - bliver signalet svagere og med mere 'sne'. Derfor sender man typisk med en lavere bit-rate og man har pålagt endnu et lag fejlretnings-koder for at sikre kvaliteten. Det kræver flere fejlrette bits dvs færre nytte bits. Der kan måske overføres 5 Mbps nytte - måske 8-10 Mpbs, mod en DTT DK-MUX med DVB-T 20 Mbps ( DVB-T2 forventet 30-33 Mbps). For at mobile enheder ikke skal løbe tør for strøm, samler man mange bits for hver tv program i 'klumper' af indtil flere sekunders display varighed og sender disse på helt faste tidspunkter. Den mobile enhed kan så slukke DVB-H tuneren indtil næste sendetidspunkt for det valgte program og kun have display, RAM og MPEG-4 dekoder tændt hele tiden ( og uret). Tuneren skal så tændes lidt før næste 'klump' sendes og indtil den er helt modtaget. Hvis der således sendes 20 'mini' tv programmer, behøver tuneren kun af bruge strøm i lidt over 1/20 af tiden. DVB-T2 er afløseren for den nuværende DVB-T standard. Den er pt. under den sidste redigering i en DVB.org arbejdsgruppe og forventes som forslag i marts 2008. DVB-T er jo fra 1994-1996 og var en fantastisk teknologisk bedrift, da den kom frem. Men den indeholder også mange løsninger, der allerede efter kort tid viste sig at give problemer. Nogle kunne man godt leve med, andre kunne man løse, medens mange ikke var let løselige med datidens teknologi og især pengepung. Desuden ville næsten alle løsninger betyde at de gamle tunere skulle skiftes. Det skal de så nu med DVB-T2. Der er imidlertidig sket uhyre meget på digital-transmissions området i de forløbne 10-12 år. Digitale mobiltelefoner, digital satellit tv, ADSL modems, trådløse PC net efter mange standarder og generationer. Der er også sket meget på computerfronten. Hele datanet kan nu simuleres på computere og man kan derfor optimere sammensætningen af de forskellige led i fx en DVB tuner uden at skulle bygge og måle på alle forslag. Så har 'Mores lov' om elektronik 'chips' virket i 10-12 år og skaffet os 35-50 gange større 'chips', der kan arbejde 20-30 gange hurtigere eller mere. Sidst men ikke mindst er det blevet praktisk muligt, at anvende nogle meget kraftigere fejlrette koder, der fylder meget færre bits. Dermed kan man lave systemer, der overfører mange flere nytte bits med meget færre fejl (færre pixelleringer). I 2003-2005 udviklede man DVB-S2 standarden for satellit tv tunere, som nu bruges til HDTV, hvor der er mest brug for mange bits. Det er simpelthen 25% billigere i satellit pris. http://linowsat.de/hdtv/hdtv/hdtv.shtml DVB-S2 vil imidlertid helt overtage også satellit SDTV, efterhånden som nye satellitter opsendes og DVB-S boksene udskiftes. DVB-S2 er så god, at man er kommet uhyre tæt på en fundamental naturlov for, hvor høj bit-rate en enkelt transponder kanal kan sende uden fejl. I marts 2006 besluttede DVB.org bla. udfra en anmodning fra BBC, at undersøge mulighederne for en bedre DVB-T standard og evt. en bedre DVB-H standard. I juni 2006 blev en egentlig teknisk evaluering startet under ledelse af BBC . Man valgte i første omgang at lave standarden for ikke mobil tv modtagelse - dvs. den direkte erstatning for DVB-T - og satte i hovedsagen kun den begrænsning, at de eksisterende antenner og kabler fortsat skulle kunne anvendes både på senderne og hos seerne. I april 2007 udsendtes fra DVB.org en kommerciel kravspec. og man indbød formelt teknologiejerne til at deltage teknisk og i en patent-pool. Samtidig blev det udmeldt, at det nye standard DVB-T2 'forslag'* skulle være klar tidligt i 2008 - den kommer nok i første uge af marts. Endeligt blev det udmeldt, at forslaget skulle endeligt vedtages, så produkter og udsendelser kunne starte fra begyndelsen af 2009. Hvad kan man så forvente af DVB-T2 ? Ja det ved vi nok senest om 9 uger; men selv om DVB.org har meget lukkede arbejdsgrupper, er der dog nogen viden tilgængelig. Man forventer, - at en 8 Mhz MUX ( DK MUX) vil kunne overføre 30-33 Mbps mod nu 20 Mbps. - at man får en betydelig bedre modtagelse - især ved impulsstøj. - at man kan lave større afstand mellem tv masterne i et SFN ( min 30%) - at man meget bedre - som pt ved DAB - kan lave landsdækkende SFN med færre echo problemer. - at man i fremtiden kan bygge billigere sendere og simplere/billigere hjælpesendere. - at man meget bedre kan overføre Internet signaler (TCP)IP signaler (generisk transportstrøm) - at alt er forberedt i standarden for brug af flere antenner MIMO/SIMO/MISO både for tunere og/eller sendeantennerne. - at der måske er åbnet for at sætte flere MUXer sammen i en SuperMUX. - at ..... (vent 8-9 uger) Men alle skal købe nye bokse. Nye bokse for HDTV, nye bokse for MPEG-4 og nye bokse for DVB-T2. Det slår man i Storbritanien sammen til eet og kun eet boks skift . Den britiske telestyrelse - Ofcom - har besluttet, at man samtidig med analog sluk skal omstille 1 af 6 UK MUXer til DVB-T2 og sende 3 HDTV programmer med MPEG-4 komprimering. Man vil starte i novmber 2009, hvor tv region Granada ( Manchester området) slukker for analogt tv.
Lars
* standard forslag går i høring; men rettes næppe meget før endelig vedtagelse. PS! Links mv findes bla ved søgning her på forum.
Redigeret af reslfj - 05-Januar-2008 kl. 18:50 |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Ja en kort en lang.....
![]() |
||||
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Der er anvendt mange hundrede mandår hos firmaere, hos radiostationer ( BBC, RAI mfl) og på universiteter mange steder i Europa - Spanien, England, Tyskland, Frankrig, Italien, Finland og sikkert flere - på DVB-T2 udviklingen. Det er ikke for 'sjov', det er slet ikke 'HVIS'. DVB.org's medlemsliste er en teknisk who's-who indenfor den europæiske og delvis den internationale TV og elektronik branche . Der en uhyre store pengeinteresser bag. Lokale salgsorganisationer har imidlertid ofte 'julesalget næste jul' i tankerne når de rådgiver og forsøger at skaber forvirring hos os - og værre, hos vore politikere. Man kan til tider få den tanke, at de har deres gamle 'bedstemor' til salg - for en julebonus. Lars PS! DVB-T2 er på programmet 13 marts på DVBworld i Budapest. Inden da er den blevet offentliggjort!
|
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Så er det da blevet savet ud i træ Det lyder godt nok lidt smart alt det, men der må da være mange der lige har købt nyt grej (fladskærme med dvb-t tunere, digitale modtagere, etc.) der kommer til at føle sig lidt snydt når deres nye udstyr ikke kan bruges til at modtage de nye signaler. Hvis jeg ikke tager meget fejl så er det da ikke lige på nuværende tidspunkt man skal gå ud og investere i alt muligt. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |