recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AC3/DTS passtrough - lyden "hakker"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAC3/DTS passtrough - lyden "hakker"

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
uscallesen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Emne: AC3/DTS passtrough - lyden "hakker"
    Sendt: 07-Januar-2008 kl. 00:07
Jeg har et rigtigt 'træls' problem med mit HTPC setup.

Jeg afspiller en del h264 video med AC3/DTS lyd - problemet er at lyden hakker / falder ud under afspilning.

CPU belastningen ligger max på 50% under afspilning så det er næppe
problemet - specs på HTPC'en er - Pentium M 1.73Ghz, 1 GB RAM, Nvidia
AGP6200 265 MB, Audiotrack Maya 5.1 Mk2 (sidst nævnte forbundet med
coax til min Sony DD/DTS reciever - samme resultat med optisk)

Jeg troede oprindeligt at problemet var det onboard lydkort som jeg før
brugte - men problemet er nøjagtig det samme med Maya kortet

Jeg har prøvet med AC3/DTS passtrough med både FFDshow, AC3 filter og SPdif'er - resultatet er nøjagtig det samme !

Hvad pokker er det jeg overser ?!?
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 03:16
Måske du skal ha nogle flere ram, 1gb, det sku da for lidt til et mc, og cpu er da os på den sløve side, hvis du tænker HD baner, og ved ikke om grafik kort, er optimale heller...så jeg tror ikke din pc kan klare HD matriale..

Men det er sikkert ram der er skyld i lyden, hakker billede osse....!!??

for så er Grafikkortet osse for lille...
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 05:36
Det har intet med ram at gøre. Jeg har selv samme problem med min HTPC. Jeg har så prøvet at lade lydkortet dekode lyden, og sende 5.1 signalet dirrekte til forstærkerens 5.1 kanals dirrect input, og så var der pludselig intet problem.
Jeg lagde mærke til at det var et problem uanset om det var dvd, avi, mkv eller blu-ray. Hvis det var dts eller dd så var problemet der hver gang, hvorimod pcm kom fint igennem.
Et eller andet siger mig at det har noget med bitrate at gøre. Læste et andet sted om en der havde problemer med det samme, han lavede om i bitraten gennem ffdshow, og så forsvandt problemet for ham. Men jeg har ikke lyst til at forringe kvaliteten på lyden, og forstår ikke hvorfor problemet i øvrigt opstår. Bør ens forstærker ikke kunne tage helt op til omkring 1500mbit gennem optisk og coax? Jeg ved da at jeg ikke har haft problemer med de dvd'er jeg har med fullrate dts, da jeg brugte en stand alone dvdafspiller.

Jeg benytter en HTPC med onboard lydkort (AC'97 på et Asus A8V Deluxe)
og bruger Vista Ultimate som styresystem (problemet var også tilstede da jeg kørte XP)
Forstærkeren er en Yamaha RX-V650.
Nogen der har en løsning på problemet?

Redigeret af Nagash - 07-Januar-2008 kl. 05:37
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 07:54

Lydkortet kan opsættes til at udsende S/P-Dif i 44KHz eller 48KHz, dette gøres i Realtek controlpanel.

Lydkortet vil resample det du afspiller til den valgte KHz. Nogle receiver kan ikke lide 48KHz.

Prøvet både med 44 og 48KHz?

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

M�ske du skal ha nogle flere ram, 1gb, det sku da for lidt til et mc, og cpu er da os p� den sl�ve side, hvis du t�nker HD baner, og ved ikke om grafik kort, er optimale heller...s� jeg tror ikke din pc kan klare HD matriale..

for s� er Grafikkortet osse for lille...

Vrøvl !

Jeg vil prøve at checke om min reciever kan håndtere 48 Khz (som er det eneste lydkortet kan transmitere med over spdif)

Det virkeligt underlige er at problemet sådan set pludseligt er opstået - og at DVD'er iøvrigt afspiller uden problemer ?!?
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af uscallesen uscallesen skrev:

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

M�ske du skal ha nogle flere ram, 1gb, det sku da for lidt til et mc, og cpu er da os p� den sl�ve side, hvis du t�nker HD baner, og ved ikke om grafik kort, er optimale heller...s� jeg tror ikke din pc kan klare HD matriale..

for s� er Grafikkortet osse for lille...

Vrøvl !

Jeg vil prøve at checke om min reciever kan håndtere 48 Khz (som er det eneste lydkortet kan transmitere med over spdif)

Det virkeligt underlige er at problemet sådan set pludseligt er opstået - og at DVD'er iøvrigt afspiller uden problemer ?!?

Det er bestemt ikke vrøvl, 1gb ram og din cpu (måske lige cpu er stor nok.!!?)+ plus dit grafikkort, er for småt og gamelt til rigtigt HD qualitet,så meget ved jeg da.

Men om det er ram der er åsag til , måske ikke, men da det er kommet lige plusselig, måske har du instaleret  nogen nye codecs her for nyligt, det kan osse være opsætnigen på dem der halter..
Men et MC som kan afspille HD1080i/p  , det har du bestemt ikke, men hvis du sys du har , så fred være med det.

Kig på dette fra AV forum.:

For a full picture of the goings on, then visit the "ATI 2x00 Series Owners Thread" over on AVSFORUM: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=872538 (117 pages and growing.... but a good read!! )

So as it stands, to play x264 encodes you only need CPU power at moment and the correct codec. ffdshow is an option, but it is not truly multi-threaded. This can cause problems on lower end multi-core cpu's as one of the two cpu's can get maxxed out which can lead to stuttering playback. You are far better paying the $15 for CoreAVC as this is truly multi-threaded and makes full use of all available cores.(duo or quad)

Hopefully in the future though, the guys who encode using x264 will take on board the new findings with the h264 standards and parameters and we'll be able to start using the PowerDVD codec.

Redigeret af henrik-t - 07-Januar-2008 kl. 12:35
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 13:13
Nu er vi helt uden for emnet - men når CPU belastningen kun ligger på max 50% så er det logik for burhøns at det ikke er der problemet ligger - Jeg afspiller video i 720P ikke i 1080 som setup'et åbenlyst ikke er gearet til 

Umiddelbart ser det ud som om min Sony DE-STR 875 receiver kan håndtere de 48 Khz - jeg har en klar fornemmelse af at det er et software problem.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 17:09
Jeg læste også lidt mere om emnet igår efter jeg smed mit indlæg her i tråden. Jeg ved ikke hvilket lydkort du har uscallesen, men jeg kunne læse mig frem til at der i hvert fald med AC97 har været nogle problemer med SPDIF passtrough. Man skal sørge for at have det nyeste chipset driver, samt det nyeste lydkort driver. Så burde problemet blive løst. Om så du har et dedikeret lydkort eller et onboard, så prøv i hvert fald at opdatere driver dertil. Jeg har ikke prøvet det endnu, men vil prøve det her i aften.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 17:33
Jeg brugte et Realtek AC97 onboard 'lydkort' før - skiftede til et "semi professionelt" Maya Audotrack for at være sikker på at kommer af med problemet - begge dele testet med sprit nye drivere.

På mit Maya kort kan jeg enten aflevere lyd via spdif som AC3/PCM eller PCM (begge i 48 Khz som forstærkeren fint kan håndtere) - vælger jeg AC3/PCM  skifter min forstærker automatisk til DD5.1 men så har jeg problemer med at lyden hakker - vælger jeg PCM er lyden fejlfri - men kun 2 kanals...

Som jeg forstår det bør det sidste faktisk virke - lyden afleveres via spdif til forstærkeren som 2 kanals PCM 48 Khz - der mangler mare DD / DTS signaleringen - hvor fanden forsvinder den henne i processen ?!?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 17:39

Jeg ville tjekke AC3 filteret og DTS filteret.

Jeg bruger selv den der hedder AC3 filter i DVBviewer og i MCE bruger jeg Microsofts MPEG audio/AC3 codec. Jeg har ingen problemer overhovedet.

Jeg har ikke den store fidus til ffdshow. Synes det er alt for vanskeligt at have med at gøre.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 18:08
Fint prøvede lige med AC3 filter - det forværrede problemet _meget_ !
Til top
Frakkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 21:34
jeg har samme problem. Jeg kan ikke afspille DTS fra min PC, alt andet går fint igennem. 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu