Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
sobi
Bruger
Oprettet: 21-November-2007
Status: Offline
Point: 83
|
Emne: Skærmopløsning Sendt: 10-Januar-2008 kl. 10:36 |
Hey :D
Har et dagligdagsproblem som jeg egenligt ville høre hvordan I håndtere.
Jeg har mit medicenter (vista) tilsluttet til mit Full HD tv, den mest optimale opløsning at pc'en i må jo derfor være 1920*1080 ikke sandt?
Mit problem er så bare at jeg jeg bevæger mig uden for MCE software, og skal lave noget andet på pc, så er det næsten umuligt at se noget på skærmen fordi opløsningen er så høj.
Hvordan kommer I uden om den, uden at manuelt skulle gå ind og rettet opløsningen hvergang?
Har prøvet at ændre lidt i win med at gøre tegnstørrelsen større, men dette hjælper ikke på alt.
På forhånd tak for hjælpen :D
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 12:07 |
Ryk tættere på tvét 
Der er ingen løsning på dit problem. Årsagen er den ekstrem høje opløsning samt at du sidder langt fra tvét. Samlign det lidt med når du sidder ved en stationær computer og en 19-22" skærm. Der sidder du ca. 40-50cm fra skærmen selv ved en 1280x1024 opløsning. Adder du denne afstand op til forholdet for dit Full HD tv, så skal du sidde omkring 1 meter fra dit TV for at kunne se det på samme måde.
Hvis det ikke hjælper at ændre tegnstørrelsen i windows, så er der ingen andre muligheder end at rykke tættere på, eller gå ned i opløsning, f.eks til 1280x720.
Årsagen til at MCE kan bruges, er fordi det er lavet med fonte og ikoner netop beregnet til at man skal sidde på lang afstand og kunne læse/se det, selv ved en meget høj opløsning (1920x1080 ER en meget høj opløsning).
|
|
 |
sobi
Bruger
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 13:28 |
Hej Kandersen :)
Takker for svaret, den med at rykke tættere på havde jeg regnet ud :D
Hvis jeg sætter opløsningen ned får jeg vel ikke det fulde ud af mit mediecenter?
Tænker på vil mine HD film stadigvæk blive vist i 1080P ved en opløsning der er mindrer end 1920*1080 ?
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 13:32 |
Nej, dine film vil ikke blive vist i 1920x1080, hvis ikke din opløsning er i denne. Men det som du mister ved at sætte den til 720 er minimalt i forhold til hvad det kan genere med den meget høje opløsning.
Der er selvfølgelig også den mulighed, at du slet ikke bruger windows (dvs. går ud i skrivebordet) men bliver "inde" i MCE hele tiden. Så opdager du det ikke 
|
|
 |
sobi
Bruger
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 14:15 |
Når man nu har købt sig et full hd tv, så skal det også bruges :D
Jeg takker for rådene, og må fremover bare bruge et par større briller :)
|
 |
khj4200
Bruger
Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 202
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 14:46 |
Du kan evt. også sætte DPI under egenskaber for skærm (avanceret) Jeg kører med 120 DPI på en 15,4" bærbar med 1920*1200
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 20:24 |
sobi skrev:
Når man nu har købt sig et full hd tv, så skal det også bruges :D
Jeg takker for rådene, og må fremover bare bruge et par større briller :) |
Jeg køre selv 1280x720, og jeg rykker automatisk tættere på, når jeg skal rode i windows. Når jeg ser film/tv/andet, så kan jeg sidde 4-5 meter fra.
|
|
 |
Kananaski
Ny bruger
Oprettet: 09-Januar-2008
Point: 5
|
Sendt: 10-Januar-2008 kl. 22:07 |
sobi skrev:
Hey :D
Har et dagligdagsproblem som jeg egenligt ville høre hvordan I håndtere.
Jeg har mit medicenter (vista) tilsluttet til mit Full HD tv, den mest optimale opløsning at pc'en i må jo derfor være 1920*1080 ikke sandt?
Mit problem er så bare at jeg jeg bevæger mig uden for MCE software, og skal lave noget andet på pc, så er det næsten umuligt at se noget på skærmen fordi opløsningen er så høj.
Hvordan kommer I uden om den, uden at manuelt skulle gå ind og rettet opløsningen hvergang?
Har prøvet at ændre lidt i win med at gøre tegnstørrelsen større, men dette hjælper ikke på alt.
På forhånd tak for hjælpen :D
|
halløj.
Jeg havde også svært ved at finde den rigtige opløsning, men efter at jeg har fået mit diNovo Edge keyboard er problemet løst::
Der sidder zoom knapper i keyboardet, så jeg kører med 1920x1080, og når teksten i windows er som små lopper , zoomer jeg bare lige et par gange eller tre, så kører det!!!!
Mvh.
Jacob..
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 11-Januar-2008 kl. 00:04 |
En anden løsning er 2 skærme, men den er der nok ikke en høj WAF faktor i
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
Nagash
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
|
Sendt: 11-Januar-2008 kl. 02:40 |
En tredie løsning kunne være at gå ind under opsætningen af dit grafikkort. Der skulle gerne være en mulighed for at lave presets for opløsning osv. Der laver du så to stk. Den ene er selvfølgelig på 1920x1080, og det er klart nok den du bruger når du bruger MCE. Den anden kunne evt. være på 1280x720, og det er så den du bruger når du arbejder i windows. Derefter skuller der gerne være en funktion der gør at du kan lave genvejstaster til de to profiler, og så taster du bare dem ind hver gang du skifter mellem MCE og alm win tilstand. Er du lidt fix, er det heller ikke et problem at få programeret de to genveje ind på fjernbetjeningen. Og har du ligesom jeg en fjernbetjening der kører med iMon, så kan du rent faktisk finde de samme muligheder for opløsningsprofiler dens opsætning. Så mon ikke man også kan det med andre slags remotes.
|
 |
prinder
Super bruger
Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 278
|
Sendt: 11-Januar-2008 kl. 07:44 |
Ikke for at trampe i noget, men er det ikke netop en de situationer hvor man får demonstreret hvor meget man får ud af at køre Full HD i forhold til 720p? Hvis man ikke kan læse teksten i windows i den opløsning skærmen har er opløsningen væsentligt højere end øjet kan registrere. Og ved en desktop er billedet tilmed statisk og bevæger sig ikke som hvis det er film.
/Peter
|
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
|
 |
Nagash
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
|
Sendt: 11-Januar-2008 kl. 21:35 |
prinder skrev:
Ikke for at trampe i noget, men er det ikke netop en de situationer hvor man får demonstreret hvor meget man får ud af at køre Full HD i forhold til 720p? Hvis man ikke kan læse teksten i windows i den opløsning skærmen har er opløsningen væsentligt højere end øjet kan registrere. Og ved en desktop er billedet tilmed statisk og bevæger sig ikke som hvis det er film.
/Peter
|
Utroligt så pænt plasma og lcd tilhængere taler til hinanden herinde. Men svarer da gerne i den tone du startede. Jeg foretrækker nemlig at køre den opløsning som filmene ligger på skiven i. Jeg bryder mig ikke om unødvendige skaleringer.
|
 |