recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bruge DVD-RW som DVD-R?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBruge DVD-RW som DVD-R?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Emne: Bruge DVD-RW som DVD-R?
    Sendt: 19-Marts-2005 kl. 17:43

Man kan vel godt bruge DVD-RW medier på samme måde som DVD-R medier i dvd-optageren??

Er det ikke bare et spørgsmål om at formattere DVD-RW mediet som DVD-video? og finalize er det samme som med DVD-R?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2005 kl. 18:18

Hej Thorvald

Ja, hvis du formaterer DVD-RW medierne som 'videomode' så er eneste forskel at de kan genbruges.

Formaterer du dem som 'VR Mode' kan du bruge dem som backup for ting der ligger på harddisken (highspeed copy frem og tilbage).

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2005 kl. 19:33
Jeg tror ikke DR-MH30 kan lave high speed copy fra DVD til HDD.

Thorvald.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2005 kl. 23:29

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg tror ikke DR-MH30 kan lave high speed copy fra DVD til HDD.

Nej, JVC er rimelig berygtet for at være begrænset på high-speed området.

Vær opmærksom på at levetiden af de genskrivbare medier er meget begrænset i forhold til 'engangs' medierne (ca. halveret levetid). Så det vil ikke være fornuftigt at langtidslagre på genskrivbare medier.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:09
Hvorfor mener du levetiden er ringere? Hvis jeg kun skriver på RW-skiven én eneste gang og så lukker den, så er det vel nogenlunde det samme som for en DVD-R???

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9402
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:14

Hvorfor bruge rw som r, det lyder som en dyr måde at gemme ting på.

Verbatim :  DVD+/-R forventet 100 år, DVD+/-RW forventet 50 år,

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:30
Jeg fået nogen gratis og ved ikke hvad jeg ellers skal bruge dem til.

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 17:53

Hej Thorvald

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvorfor mener du levetiden er ringere? Hvis jeg kun skriver på RW-skiven én eneste gang og så lukker den, så er det vel nogenlunde det samme som for en DVD-R???

Nej.

DVD-R vil under optimale betingelser (god kvalitet skive, opbevaret væk fra sollys, i konstant temperatur, lav luftfugtighed ect) forventes at kunne holde i mere end 100 år. Men de færreste af os kan give medierne den slags optimale betingelser i hele deres forventede levetid, så vi må nok regne med en del mindre. Men med lidt held holder de deres data til vi når pensionist-alderen

DVD-RW vil under samme optimale betingelser holde i 25 år. Omsat til en almindelig dansk husstand er det måske 5 års levetid.

Det samme gælder for andre genskrivelige medier som +RW, -RAM og også CD-RW.

Så brug ikke RW medier til langtids-opbevaring af vigtige data (familie fotos, hjemmevideo ect). Men selv om du bruger DVD-R medier, så anses det for klogt en gang ca. hvert 5. år at kopiere vigtige data over på et nyt frisk medie. Så er chancen for at miste data - som følge af svigt på selve medierne - meget lille.

Se evt. også emnet: Holdbarhed på medier

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juli-2004
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

DVD-RW vil under samme optimale betingelser holde i 25 år. Omsat til en almindelig dansk husstand er det måske 5 års levetid.

Hej Lars

Eller også holder de i 75 år. Jeg kan ikke forestille mig, at eksempelvis Verbatim's garantier på 50 år hvad angår arkivering af data på deres RW'ere ikke er begrundet i videnskabelige analyser. Nogle af de data jeg optog for ca. 1 år siden på RW'ere står stadigvæk helt klart i billedet. Hvis den forventede levetid kun er 5 år, så skulle man jo nu allerede kunne ane en vis billedforringelse, eller hur?? Det skal siges, at jeg passer helt hysterisk på mine skiver. Ingen fíngeraftryk, og ingen sollys. Kun opbevaring i videobokse eller jewelcases.  

Mvh SB

Redigeret af SkiveBio
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2005 kl. 06:38

Hej SkiveBio

Oprindeligt skrevet af SkiveBio SkiveBio skrev:

Eller også holder de i 75 år. Jeg kan ikke forestille mig, at eksempelvis Verbatim's garantier på 50 år hvad angår arkivering af data på deres RW'ere ikke er begrundet i videnskabelige analyser.

Det er de helt sikkert, og når NIST (National Institute of Standards and Technology) udsender en vejledning til arkiver og biblioteker om at DVD-RW holder 25 år eller mere ... så er det også begrundet i videnskabelige analyser.

Spørgsmålet er måske mere, om de 50 år hos Verbatim er minimum under vilkårlige forhold (som du antager) eller om det er under optimale forhold. Som nævnt, private hjem er ikke optimale forhold for opbevaring af medier da du ikke kan garantere for f.eks. små udsving i temperatur og luftfugtighed året igennem. Der skal du have et rum isoleret fra omverdenen med egen airconditioning.

Nogle af de data jeg optog for ca. 1 år siden på RW'ere står stadigvæk helt klart i billedet. Hvis den forventede levetid kun er 5 år, så skulle man jo nu allerede kunne ane en vis billedforringelse, eller hur??

Nej, det ses ikke. Når skiverne ikke kan mere får du læsefejl.

Det skal siges, at jeg passer helt hysterisk på mine skiver. Ingen fíngeraftryk, og ingen sollys. Kun opbevaring i videobokse eller jewelcases. 

Det kan også være at dine Verbatim DVD-RW holder data i 15 år eller 30 år. Pointen er blot, at RW skiver ikke bør bruges til opbevaring af data man nødig vil miste (eksempelvis digital fotos og egne videooptagelser) fordi deres levetid kun er en fjerdedel af DVD-R skiver.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu