recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC bygget direkte ind i skab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC bygget direkte ind i skab

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pharmer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Januar-2007
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC bygget direkte ind i skab
    Sendt: 15-Januar-2008 kl. 16:51

Nu er jeg desværre ikke pc-bygningsekspert, men jeg har længe gået og tænk over at skifte mit nuværende Medie Center ud, med et nyere, der evt. er passivt kølet, og med DBT-C (eller hvad det nu hedder for at få det til at virke med et selector kort).

Det jeg har nu, står i et skab med låge, under mit tv. Det gør at lågen skal stå på klem, når det er tændt, for ellers bliver det alt for varmt. Irriterende i længden.

Kunne man evt. installere et nyt medie center (de forskellige dele) direkte i skabet. Altså hvis man nu tænker lidt uden for boksen (bogstaveligt talt :-) og så installerede de nødvendige dele direkte ind i skabet, uden at have et kabinet. Det ville jo gøre at jeg kunne udnytte pladsen i skabet optimalt, komponenterne ville komme længere fra hinanden, for at mindske varmeudvikling, og at det ville være nemmere at udskifte evt. dele undervejs.

Hvad siger I til den idé? Er det utopi?

Ser frem til jeres svar.

/Pharmer

Til top
kenp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 561
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 21:59
Næææ det kan sagtens lade sig gøre... men det kræver jo stadigvæk at der kommer luft til det (luftcirkulation)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2008 kl. 00:19

Jeg tror også du må tænke lidt på det rent forsikringsmæssige!

At ligge og rode med 230 V strømforsyninger som er skruet fast med træskuer til en skabsvæg, kunne godt opfattes som uforsvarligt af et forsikringsselskab ved en evt. brand 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2008 kl. 00:43
Det kan skam sagtens lade sig gøre, og hvis ellers skabet er stort nok, er der jo mulighed for langt bedre airflow, end i et standard kabinet. Du skal dog være forberedt på at du skal lave minimum tre huller i dit skab.

1: Et for neden til at suge kold luft ind. Her foreslår jeg en 120mm, da den kan suge meget mere luft ved færre omdrejninger. (Mindre larm)

2: Et i toppen til strømforsyningen, som samtidig virker som udsugning. Her foreslås igen en PSU med en stor blæser, af samme grund.

3: Her kan to måder bruges. Enten gør du som i et standard kabinet, og får bundkortet til at stå helt op af bagpladen, og laver hullet så den passer med tilslutningsoverfladen. Eller også laver et mindre hul, som du så fører alle kabler ind af, og slår til på bundkortet inde i skabet. Der er vel fordele og ulemper ved begge dele her.

Jeg foreslår du tager et gammelt kabinet og skiller det ad. Herfra skal du så bruge det stel, der holder på bundkortet, og indstikskortene. Eller kommer de nemlig bare til at hænge løs, og det tror ikke lige er sagen. Der udover, kan du også bruge holderne til harddiskene derfra, og evt. holderne til diskdrevene.
Men her kan du måske lette arbejdet lidt for dig selv i fremtiden, ved at købe et eksternt kabinet til dit dvd-drev, så du kan have det til at stå udenfor skabet. Så er du nemlig fri for at åbne ind til et knap så kønt syn, hver gang du skal skifte film.

Du for også pludselig mere plads til at føre ledningerne så de ikke sidder i vejen for airflowet, og det er også pænt meget nemmere at holde det støvfrit i "kabinettet" når man bare skal åbne en skabslåge.

Held og lykke med projektet. Du spørger bare hvis der er andet du er i tvivl om.
Til top
skipper Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2006
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2008 kl. 09:03
Nu ved jeg ikke hvad du har af hardware pt., men hvis du har noget relativt gammel hardware vil det alt andet lige udvikle mere varme end ny, der er bygget til at være strømbesparende.

Jeg har selv en htpc i et skab, hvor jeg ikke har nogle varme problemer overhovedet. Jeg har dog ingen bagbeklædning på skabet, men så er det heller ikke nødvendigt med diverse blæsere.

Jeg har HTPC bestående nogenlunde de samme dele som nedenstående, som jeg vil anbefale:
Antec New Solution
NSK1300

611 kr. Kabinet / Micro-ATX / PSU 300 Watt / 1x5.25" Ekstern / 3x3.5" Intern / 5.9 Kg / 1 x Blæsere
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231541

Samsung SpinPoint T166 HD321KJ 320 GB
490 kr. 320 GB HDD / 7200 rpm / 16 MB / 300 MBps / 8.9 ms / 3.5" x 1/3H / Intern 3.5
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261690

Gigabyte GA-MA69GM-S2H
438 kr. AMD 690G / 1000 MHz / Micro-ATX / 0CPU / VGA / LYD / 2xPCI-32 / 2xPCI-E / BundkortxRDRAM / 1xFW400
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388664

Athlon 64 X2 4000+ 2.1 GHz
386 kr. Athlon 64 X2 2.1 GHz / 1 MB L2 / 1.25 V/1.35 V / 72 °C / AMD Processor in a Box (PIB)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308246

Kingston ValueRAM 2 x 1 GB
268 kr. 2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400 / 800 MHz / ? Bit / ? ns / CL5 / 1.8 V / Ikke-paritet / Guld Belægning / Ikke-paritet / Pc
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Pris i alt 2.193 kr.

Du kan dog finde nogle lidt billigere ram og en lidt hurtigere cpu. Så skal du bare finde det mest lydløs dvd-drev

Køler er fin, jeg har fjernet den medfølgende blæser og monteret en 120 mm i kabinettet, hvor der er et beslag til formålet.

/Skipper
Til top
pharmer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2008 kl. 14:40

Mange tak for jeres svar.

Jeg havde ikke lige overvejet evt risici der kunne være ved projektet. Det skal jeg nok være opmærksom på.

Jeg havde tænkt mig at købe helt nye komponenter, så der, som i siger er mindst varmeudvikling.

Der findes jo pt. små kabinetter, der er passivt kølet (som eks. det nye Zitech media center micro ( http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?sku=070836&utm _source=ZitechDk&utm_medium=ZitechDk&utm_content=For sideVarer&utm_campaign=ZitechDkForside )

Burde det ikke kunne lade sig gøre at indbygge noget lignende i et skab, og holde det kølet med kølepasta, kørerør og deslige?(mit skab er jo indholdsmæssigt 10 gange så stort som Micro Media Centeret) Og på den måde komme uden om blæsere?

Mit mediacenter skal absolut ikke kunne andet end at afspille fjernsyn, film, hdfilm, hdtv, og lidt internet surferi.

Og ja, som du siger Nagash, så bliver det jo nemmere at holde fri for støv, og for at installere nye hardwaredele.

Tak for specs. til hvad du har brugt Skipper. Det hjælper helt sikkert også til overblikket. Delene er jo godt nok blevet billige efterhånden.

/Pharmer

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 00:08
Det kan skam sagtens lade sig gøre uden køling overhovedet, men jeg anbefaler dog at du har indsugning i form af en 120mm blæser i bunden, og udsugning gennem PSU'en. Men hvis de begge er 120mm, så kommer der nærmest ingen lyd fra dem.
Grafikkort og CPU, kan sagtens køles med passive kølere, da der er plads til at der kan sættes en massiv køleblok på CPU'en. Det eneste der er tilbage, der kan larme lidt så, er din(e) harddisk(e). Men hvis du eller køber nogle af de rimelige lydsvage af slagsen, og evt. laver et ophæng til dem, skulle det jo ikke være noget problem heller.

Og så lige for at berolige dig lidt, så er det altså ikke så ridicifyldt som det lyder. Træ skal alligevel op på en del grader før der går ild i det, og PSU'en er nok det eneste af de varme enheder der kommer i berøring med træet, og har du selv prøvet at røre ved sådan en efter mange timers kørsel?
Til top
pharmer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 16:12

Hej Nagash

Jeg havde også tænkt på noget ophæng til min harddisk, og ja, der vil jo være masser af plads til en stor køleblok på det der trænger til den slags (det er kun cpu og grafikkortet ik?)

Så skal jeg jo bare lige have fundet de dele jeg skal bruge. tror måske jeg kigger lidt nærmere på hvad andre herinde har brugt af dele, til deres maskiner.

Tak for hjælpen.

Vh

Pharmer

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 16:58

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Og så lige for at berolige dig lidt, så er det altså ikke så ridicifyldt som det lyder. Træ skal alligevel op på en del grader før der går ild i det, og PSU'en er nok det eneste af de varme enheder der kommer i berøring med træet, og har du selv prøvet at røre ved sådan en efter mange timers kørsel?

Det var nu ikke varme jeg tænkte på, mere kortslutning eller en stømforsyning der går ild i. Jeg ved ikke om forsikringen dækker hvis man selv har skruet det sammen inde i et træskab. Det er f.eks. ikke lovligt selv at rode med lavvolt, såsom spots, medmindre det er såkaldte færdige sæt.  Jeg selv ville sende en forespørgsel til  mit forsikringsselskab først, med en beskrivelse af projektet og så få et ok derfra.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det var nu ikke varme jeg tænkte på, mere kortslutning eller en stømforsyning der går ild i. Jeg ved ikke om forsikringen dækker hvis man selv har skruet det sammen inde i et træskab. Det er f.eks. ikke lovligt selv at rode med lavvolt, såsom spots, medmindre det er såkaldte færdige sæt.  Jeg selv ville sende en forespørgsel til  mit forsikringsselskab først, med en beskrivelse af projektet og så få et ok derfra.

Okay, et godt råd så. Hav altid et gammel kabinet til at stå et eller andet sted, som du kan smide ind i bålet HVIS du skulle være så uheldig.

Men helt ærligt har jeg ikke oplevet en PSU der går ild i. Har oplevet en der døde af at være slået over på 120v, men fik 230v ind. Ikke et kønt syn, men den røg kun lidt, og så døde den. Men altså ingen ild.
Så bare sørg for at din PSU står til 230v. Eller alternativt, køb en uden den åndsvage kontak.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 22:51

Helt ærligt!

Fordi du aldrig har været så uheldig at der gik ild i din PSU, så kan DET SKE FOR ANDRE!

Jeg har været i IT branchen i over 30 år. Jeg har haft 1 brand der var foårsaget af en PSU og 1 brand i en faxmaskine, ikke meget, men nok!

Det kan da godt være at ingen vil brokke sig hvis der går ild i hans PC skab, men jeg ville ikke sove godt om natten uden at være sikker på om mit forsikringsselskab vil dække mit nedbrændte 8 mill. kroners hus

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2008 kl. 23:17
Hmm.. Nu er en strømforsyning i en computer af en lidt anden kaliber end i en fax, men okay. Så spørg dig selv hvor mange gange du har oplevet at der er opstået brand pga. en PSU i en computer? Eller hvor mange gange har du i det mindste hørt om det? Det er ikke fordi jeg absolut vil underkende dig, jeg siger bare at jeg aldrig har hørt om det, med mindre det er pga. den omtalte bummert i mit tidligere indlæg.
Jeg selv har også været i branchen i en del år, dog ikke så mange som dig, men alligevel. Og hvornår skete den brand i en fax? Snakker vi for nylig, eller tilbage i fax'ens glade 80'ere?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu