Jeg har installeret en Vista Home Premium PC som HTPC#2.
Detaljer omkring specifikationerne for HTPC#2 er nok ikke så relevante måske bortset fra grafikkortet som er et ATI Radeon HD2400PRO med en HDMI-port + en DVI-port. HDMI-porten giver mulighed for at sende lyd ud den vej.
HTPC#2 skal oftest bruges som almindelig PC - dvs. der er tilsluttet en monitor på DVI og lyd leveres til monitorens højttalere via analog output.
Udover dette setup skal den så også kunne fungere som mediecenter, hvor der er tilsluttet et TV via HDMI med lyden sendt ud gennem HDMI.
Det er ikke noget krav at PCen kan bruges til at arbejde ved samtidig med at det kører som mediecenter. Den skal bare kunne køre enten det ene eller det andet setup.
Jeg har fået hul igennem - dvs. jeg kan godt bruge den som PC med lyd ud gennem monitorens højttalere, og jeg kan også godt bruge den som mediecenter med lyd ud gennem HDMI og Windows Media Center vist på TVet.
Mit problem er så bare at der skal alt for mange manuelle arbejdsgange til for at skifte mellem de to. Jeg kan godt bruge det, men jeg får aldrig husets anden halvdel overbevist om at det er godt nok som det er

Den nuværende procedure for at skifte fra PC til mediecenter setup:
- Tænd for TVet (ved dette trin starter TVet op som clone med en opløsning på 1680x1050@59Hz)
Det gør som sådan ikke noget at den kører i clone mode, hvis bare jeg kunne køre 1280x720@50Hz, men det vil min monitor ikke være med til.
- Skift profil i ATI Catalyst Control Center så TVet bliver extended desktop med en opløsning på 1280x720@50Hz.
Der kan selvfølgelig tilføjes en keyboard shortcut til denne procedure, men det skal stadig gøres manuelt. - Skift default audio device til HDMI audio. (Dette kræver uforholdsvist mange museklik ...)
- Start Windows Media Center (det kan heldigvis godt finde ud af at starte på den rigtige skærm, hvis ikke det har været startet på den primære skærm i mellemtiden)
Skiftet den modsatte vej er stort set det samme.
Det jeg godt kunne tænke mig helt optimalt set er at når TVet tændes køres hele proceduren automatisk, så der bliver skiftet skærmtilstande og lydenheder. Opstart af media center kan jeg gøre fra min remote.
Alternativet til dette er at jeg kan eksekvere et script fra remoten og så skal det selvfølgelig også være muligt at ændre de nævnte ting fra et script.
Jeg har kigget lidt på det software Patriarken roder med, men jeg synes ikke helt jeg kan få det til at opfylde mine ønsker.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig...