|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
assassin ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 09-April-2007 Status: Offline Point: 13 |
![]() Sendt: 28-Januar-2008 kl. 06:56 |
||
Jeg har lige et par spørgsmål som jeg godt vil have afklaret inden jeg bruger alle sparepengene. Jeg regner med at køre VistaMCE.
1. Mit 42" 16:9 plasma kører 1024*768. Dvs. fjernsynets aspectratio er 16:9 men opløsningen er 4:3, hvordan kommer det til at se ud? Kan MCE finde ud af at strække billedet så aspect passer? Jeg mener - hvis jeg sætter min bærbare på i native opløsning (1024*768) så bliver desktoppen jo strukket for bredt fordi panelet er 16:9. (Ved godt at mediaplayer kan sættes op til at scale så det passer). 2. Jeg vil gerne kunne optage fra DVB-T, med brug af kanalguide (eller hvad det nu hedder). Kan MCE det ud-af-boksen? Hvad er det bedste valg her, et pci-kort (pinnacle et-eller-andet går jeg ud fra), eller er noget FireDTV bedre (har set de laver en dvb-t variant)? 3. Regner med at basere mig på et P5E-VM HDMI (http://tinyurl.com/268ntf) Er det ok, mht. HDMI? |
|||
![]() |
|||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
||
Det største problem med hensyn til DVB-T og MCE er det manglende undertekster, uanset hvilke TV-kort, der anvendes...
Der kan laves en bedre løsning med andre programmer, som f.eks. DVBviewer, som kan klare undertekster... (og visning/optagelse samtidigt af alle 3 danske programmer med et TV-kort). |
|||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|||
![]() |
|||
prinder ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
![]() |
||
Hej Assassin
Hvis du kan give nogle flere oplysninger omkring dit setup er det nemmere at give dig den bedste hjælp. Ikke for at skræmme dig, men hvis man ikke forbereder sig rigtig godt og sørger for at få købt det rigtige udstyr i forhold til det setup man ønsker, kan det blive ret bøvlet at få det til at virke. Jeg taler desværre efterhånden af erfaring ![]() Af generelle anbefalinger når du vil have et media center baseret på windows vil jeg nævne følgende:
Jeg kan godt forstå du bekymrer dig omkring opløsningen på dit TV. Når man er vant til at bruge PC ved man jo godt hvor vigtigt det er at opløsningen på signalet passer til skærmen. Med videosignaler er dette dog ikke det store problem. Faktisk vil de fleste fladskærms-TV opfatte et 1024x768 signal som et PC-signal og vil samtidig slå det meste signalbehandling fra. Hvis det derimod modtager et video-signal 1280x720 (720p) eller 1920x1080 (1080p) vil det være muligt at anvende dette. Hvordan vil du slutte dit TV sammen med din PC? Det lyder som om du vil anvende HDMI, hvilket jeg kun kan anbefale. Du skal i den sammenhæng også være klar over at ikke alle TV vil acceptere andre opløsninger på HDMI-indgangen end de førnævnte video-opløsninger. Nå men tilbage til det med opløsningen - det ser sandsynligvis rigtig godt ud med et 720p signal på dit TV - også selvom det ikke er dets native opløsning. Ad 2. Ja MCE kan optage DVB-T uden problemer. Jeg kan desværre ikke anbefale nogle kort til dette, da jeg selv har en FloppyDTV DVB-C tuner. Der er problemet med undertekster i MCE, men det er altså ikke alle kanaler der har det problem. Måske der er nogle andre her der kan hjælpe med flere oplysninger på hvilke kanaler det er et problem med. Ad 3. Jeg kender ikke det nævnte bundkort, men ASUS plejer at være OK. Om ikke andet så fordi der sælges mange og får du problemer med det er der helt sikkert andre der har oplevet de samme problemer ![]() Jeg har selv et ASUS M2A-VM HDMI i min HTPC#2 og det virker fint. Spørg endelig hvis der er noget af det jeg har skrevet der ikke er til at forstå ... |
|||
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895 |
|||
![]() |
|||
assassin ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 09-April-2007 Status: Offline Point: 13 |
![]() |
||
Tak for svar. Jeg har ændret lidt på min konfig, efter at have forsket lidt er jeg kommet frem til nedenstående, er det helt skævt? PC'en skal udelukkende bruges som HTPC. Jeg kommer sikkert til at køre med mediaportal for jeg kan (læs:vil) ikke leve uden undertekster på dvb-t.
Er der nogen der har erfaringer mht. tuner kort til mediaportal, jeg har læst deres recommended liste og har en ide om at pinnacle er godt, men jeg er ikke blevet klogere ifht. det der findes på edbpriser (dvb-t pci kort). Er der ligeledes nogle der har erfaringer med mediaportal på hhv XP og Vista? Bundkort Asus P5K http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381936 ![]() CPU Core 2 Duo E4500 2.2 GHz http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419450 ![]() CPU Køler Scythe Infinity CPU Køler http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879 ![]() Ram Kingston HyperX 2 x 1 GB http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203922 ![]() Grafikkort Radeon 2600PRO http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389118 ![]() Harddisk Samsung T166 HD501LJ 500GB http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=252955 ![]() Kabinet Antec Performance One P182 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400012 ![]() PSU NorthQ 4001 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=151103 ![]() TV-Tuner ? Redigeret af assassin - 30-Januar-2008 kl. 12:39 |
|||
![]() |
|||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
||
Det er muligt at lave et billigere og lige så godt setup med onboard grafik x1250 og f.eks. også AMD X2... TV-kort flere muligheder, f.eks. haupauge og technotrend, men det afgørende er at det står på HTPC-softwarens supportliste. Hvorfor vælger du et computer kabinet? Der er mange fine HTPC kabinetter bl.a. fra Antec, som du har valgt. Hvis du ikke kan lide dette desktop design er der f.eks. andre muligheder f.eks. et kube-design, som silverstone Sugo2 og thermaltake lanbox ht.
|
|||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Lyder interessant, kan se på tomshardware. at der stort set ikke er performace forskel så længe vi snakker 2D (som jo er vigtigst her). Har du erfaringer med konkrete bundkort? Jeg har hidtil kun benyttet mig af Asus MB til pc'ere, men jeg er lydhør overfor alternativer
Det var også happauge jeg tænkte på, ser på det..
Vil have maksimal fleksibilitet mht. til plads i kabinet, vil ikke til at skulle "fedte" med om der nu er plads til et evt. fremtidigt gfx kort, eller om cpu køleren nu kan være der. Redigeret af assassin - 30-Januar-2008 kl. 13:41 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Kan anbefale Asus M2A-vm HDMI, som jeg selv bruger og mange bruger.. Problemet med disse mATX motherboard er at der kun er 2 PCI-pladser og det kan være for lidt til ekstra tv-kort. Hvis du vælger mindst en AMD x2 4800 brisbane model, skulle den kunne trække selv de største HDTV opløsninger. Der er ikke fysiske pladsproblemer i f.eks. antec 2480, det er et stort "skrummel". Redigeret af avh - 30-Januar-2008 kl. 14:50 |
|||
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
OK, tak for gode svar.
Hvis jeg nu vælger en Asus M2A og Antec 2480 kabinet (el. lign "lille" kabinet), melder det næste spørgsmål sig hurtigt: hvilken cpu køler? Den jeg havde valgt i mit første setup er for høj (kabinet ca 14cm, køler ca 16cm). Har kigget lidt på Scythe NINJA mini - nogle erfaringer? Og nu jeg er igang kan jeg ligeså godt hægte de næste naturlige spørgsmål på: - Hvad med remote? Hvad bruger i derude? - Er det nødvendigt med keyboard? Htpc skal ikke bruges til surf og lign. Regner med at bruge remote desktop el. vnc til admin. Redigeret af assassin - 31-Januar-2008 kl. 07:21 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Med hensyn til remote, synes jeg den udbredte MCE-remote virker ganske udmærket. Særligt hvis du laver den beskrevne VNC-fjernstyring, vil jeg mene du kan klare dig med en remote styring af HTPC-en alene... Den medleveret køler til AMD-cpu-er synes jeg faktisk er ret udmærket, så jeg mener ikke, man behøver investere i det. |
|||
|
|||
![]() |
|||
Benu ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 812 |
![]() |
||
>AVH - har du prøvet de nye HD kanaler fra YC i H.264 og virker de ok på dit mediacenter? Hvilke codec kører du med?
|
|||
Den Ben
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
#Benu Program DVBviewer. |
|||
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |