|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Thorkil ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-December-2005 Status: Offline Point: 107 |
![]() Sendt: 10-Februar-2008 kl. 19:22 |
Hej. Vi er ved at bygge nyt hus, og jeg vil gerne forberede mest muligt mht. skjulte kabler mv. Men jeg ved ikke hvilken løsning der er optimal/mulig (MediaCenter/NAS/?...) ud fra vores ønsker og krav. Indretningen bliver: Stue med TV + anlæg, 4 værelser med PC + TV, badeværelse og køkken med TV (ingen PC!). Vi ville gerne have at det var muligt at samle ALLE musik-CD'er, film, foto´s mv. på f.eks. et mediacenter, og så have adgang hertil fra de forskellige rum. F.eks. se en film på det ene værelse mens der bliver kigget fotos i det andet værelse, høre musik-CD på badeværelset og radio i køkkenet etc.... Men hvordan sættes det op - adgang til mediacenter - software mv. F.eks: er det muligt at få adgang via tv-skærmen i badeværelset? Vi ved INTET om det og håber at kunne få noget hjælp i dette forum. Pft Thorkil |
|
![]() |
|
Kurt Poulsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1505 |
![]() |
Jeg er faktisk i samme situation, men jeg har faktisk en lille smule viden om det på musik området Jeg har fundet ud af at der findes 2 muligheder hvad angår musik: Sonos fra www.Hifiklubben.dk eller Squeezebox fra www.Streamtech.dk. Begge løsninger kræver et lager som enten kan være en pc eller en såkaldt NAS som er nogle diske der kan tilgåes fra nettet. Begge løsninger bruger et trådløst net til at distribuere musikken til de enkelte rum. Sqeezeboxen kan også brug et trådet netværk. Begge løsninger kan styre enten den samme musik i alle rum eller hvert rum sin musik. Umiddelbart er Sonos et out-of-the-box system og kræver næsten ingen viden om teknik eller netværk. Det gør Squeezebox derimod. Tilgengæld er det også den der kan sættes om til kunne mest. Men det kræver noget indsigt i pc og net osv. Sonos er lidt dyrere tilgengæld så kan den fåes med indbyggede forstækere medens Squeezebox kræver eksterne forstærkere. Så når den fulde løsning er fundet så er merprisen for Sonos ikke mere end et par tusind. Ingen af de to kan håndtere video eller billeder. De er kun til musik. P.S: Der er nok andre løsninger end de to nævnte, men det er de to tales mest om lige nu. Redigeret af Kurt Poulsen - 10-Februar-2008 kl. 20:48 |
|
Mvh Kurt
Philips 50PUS9006, Sony BD200D Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere. Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk |
|
![]() |
|
abadabadoo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 97 |
![]() |
Jeg har købt en Qnap NAS-server hvor vi har alle vores film, musik og billder spillet ind på. Jeg har koblet denne NAS-server på husets trådede netværk og derfor også på trådløs net værk. Derefter har jeg købt netværksDVD hos Aldi og koblet trådet til netværket i stuen og en i biografen og trækker musik, billeder og film fra NAS'en. Det fungerer godt men er ikke altid let at betjene(svært at forklare konen). Fra andre steder bruger jeg PC'er til at trække fra NAS'en. Nettet klarer det hele også HD. Når du har tænkt på at oprette et trådet netværk i et nyt hus så sørg for at trække til alle rum el. i det mindste sørge for at der trukket rør fra hvert rum til det sted hvvor du har en server og router stående. Det er unægtelig lettere at trække ledning i rørrene end at skulle til at skjule nye ledninger.
|
|
![]() |
|
Rasmusdc ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
![]() |
jeg har totalt renoveret en lejlighed, og gjorde det lidt på den gammeldags måde.. Har i mit kontor bygget en lydsvag server, med R2600, 4tb disk E6750@4ghz og så videre, fra den har jeg HDMI til mit kontor 37" og min stue 40" trukket under gulvene og kommer op i rigtige stikdåser på væggen, der er også trukket 1000mbit lan Cat 6 i korrekt dåser det det bare er som de stikkontakter der er lavet samlet. Det mediecenter styres så med et logitech Edge som dog bliver skiftet ud med den nye miniudgave, plus der er trykket usb og lyd med under gulvet, så man kan sætte en fjernbetjening til. Har så som sagt 1920x1080p fra mediecenter der er installeret på serveren, derudover delt MP3 and so on. feks. så er der indbygget et mediecenter i soveværelset en lille E6400@3.2ghz som også kører mediaportal og har adgang til linien, så har jeg 2 sæt Beolab 4 stående et i køkkenet, som er på en logitech dj som er koblet på serveren og et til stuetv´et som også er koblet til en Ipod dock som æder touchen.. det er så mit setup, hvor jeg deler alt over et internt LAN / Wifi netværk kræver selvf. jeg har serveren kørerende hele tiden, men giver mig mere flexibiliet og adgang til 20/2 linien hele tiden, over alt feks. rart at mediaportal kører alle filer over IMDB, så man har coverflow på det hele. Forresten, derudover er der skjult i stuen en PS3 som bluray afspiller og en WII, og i kontoret er der koblet en Xbox360, alt er selvf også på netværket, dog PS3 og WII over WIFI. Redigeret af Rasmusdc - 10-Februar-2008 kl. 21:43 |
|
![]() |
|
oo27 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 1465 |
![]() |
Rasmusdc - lyder godt nok lækkert/gennemtænkt. Kan du ikke smide et par billeder op af det?
|
|
![]() |
|
Rasmusdc ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
![]() |
http://www.recorder.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35656&P N=1 Der mangler desværre direkte billeder af den tekniske baggrundsløsning, skal se om jeg ikke husker at få taget et billedet af knudepunktet, det er jo meningen det skal gemmes, nogle af billederne er fra lige efter indflytning, et par stykker af dem, hvor man kan se kabelrod i baggrunden af stuen, men alt dette er væk. kan se et enkelt netstik ved siden af Tv´et men resten af gemt i stikkene hvor det skal være. |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
![]() |
Det vigtigste ifm nybyggeri er vel at få så mange og så store tomrør lagt ind i vægene som muligt. Ja man har trådløst netværk i dag. Men hvis du har 27 enheder som skal dele en 54mbit trådløs forbindelse bliver den nok lidt langsom - og specielt hvis du både har B/G og N enheder koblet på. Få også planlagt et krydsfelt/serverrum i et skab hvor du kan have routere, switch og evt servere stående.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
prinder ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
![]() |
Hej Thorkil, Det lyder rigtig spændende. Jeg vil foreslå dig at kigge lidt på Sage TV. De har en rigtig god løsning når man vil have et setup ala det du beskriver med mange klienter på systemet. Jeg synes ikke Microsoft har været visuelle nok med Media Center angående dette. Der er IMO simpelthen for meget bøvl for at få det til at virke som man vil. http://sagetv.com Der er bla. også extenderbokse til sagetv. De er meget små og relativt billige. /Peter |
|
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Det er et rimeligt ambitiøst projekt at kaste sig ud i, hvis man virkelig "intet" ved om emnet... Men kort sagt, så kan du groft sagt få det som du vil have det, det er kun et spørgsmål om økonomi og/eller dine egne evner. Under alle omstændigheder, så som de andre nævner, sørg for at der er trukket tomrør og Cat6 kabler til samtlige rum, også gerne de rum du ikke lige tror du skal putte noget i lige foreløbig. Find et dedikeret elektronik-rum, og lav et krydsfelt dér. I virkeligheden skal du nok starte med at finde ud af om du selv kan overskue at stå for installation og opsætning, eller om du forestiller dig at du skal have det udført professionelt. Hvis det er tilfældet, vil jeg anbefale dig at finde en samarbejdspartner _nu_, så de kan rådgive dig mht. hvordan installationerne skal foretages. De har formentligt begået alle begynder-fejlene allerede, og det værste en installatør kan komme ud for, er at blive sat til "bare lige" at afslutte en installation der er halvt færdig, men hvor han ikke ved om tingene er udført som han ville have gjort det. Du skal dog også være opmærksom på at en professionel installation kan løbe op i beløb du ikke nødvendigvis lige har forestillet dig. Til gengæld kan installationen betragtes som en integreret del af huset, og belånes på linje med køkken-elementer osv. Anyway: Det vigtigste er at selve kabeltrækket osv bliver lavet så universelt som muligt. Dvs. lad være med at trække audio og video-kabler ud til de enkelte rum, find en løsning der fungerer med CAT5/6 kabler. Så er mulighederne reelt kun afgrænset af hvilket udstyr du sætter i hver sin ende. Tænk på det som to adskilte dele: Et backbone-system der flytter data mellem rummene, og så det egentlige hardware, der bruger backbone-systemet til at kommunikere igennem. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Kabeltrækket er efter min mening det mindste problem, når man står og skal bygge nyt hus. Det er først når huset er bygget, at manglende kabler er et problem. Som andre har nævnt, så træk alt og til alle rum. Også selvom du måske ikke lige nu og her tror du skal bruge noget. Af kabler jeg lige kan nævne, så er det: Netkabler, telefonkabler og antennekabler. I stedet for telefonkabel, så kan det måske svare sig at trække 2 stk cat.6 netkabler til hvert rum. Det ene bruges til netværket, det andet kan bruges til telefon eller til noget central styring, hvis det er nødvendigt. Men problemerne starter sådan set bagefter, når alle kabler er trukket. Det er ganske enkelt enhederne der skal kobles på, som simpelthen ikke findes, eller de findes måske, men området for de "rette enheder" er så unikt, så der skrives ikke rigtig noget om dem. For telefon og antenne er det forholdsvist hurtigt overskuet. Men når det kommer til netkablet og ønskerne om tv, film, billeder og lyd, så begynder de alvorlige problemer, efter min mening. Rent grundlagsmæssigt, så gælder det om at have alle dine data (dvs. film, billeder og lyd) samlet eet sted, og så transporter disse data til det rum du skal bruge dem i, når du skal bruge dem. Løsningen er en central server, og så "extendere" ude i rummene. Serveren er forholdvis simpel. Den skal som udgangspunkt blot være stor og kraftig nok. Til gengæld er softwaren et problem. Jeg har lige hurtigt lavet en lille tegning. Der er nogle forhold der evt. kan gøres anderledes. Kommer neden under.
Firewall: Denne SKAL være ekstern, og det SKAL være en god og stabil løsning. Problem, det kræver erfaring. Billige firewalls er ofte et problem, hvis man ønsker total styring på nettet. Og så kan de ofte ikke holde nok sessions i gang ad gangen. Switch: En god og driftstabil løsning, specielt hvis du skal trække mange samtidig data. En Jensen eller lign. switch er IKKE en løsning. Server: Denne kan for såvidt bare være en simpel PC med noget server software. Vigtigst af alt er, at softwaren du bruger, den er forholdsvis fejlsikker. Jeg vil umiddelbart anbefale en Windows 2003 eller nyere. Netværk: Netværket her lider af det store problem, at det kræver erfaring. Uden den fornødne erfaring, så kan det dels gå hen og blive enormt usikkert. Og hvis ikke, så kan det være besværligt at opsætte. Så allier dig med en erfaren person du har tillid til, hvis du ikke selv magter det. Server, Firewall og Switch står alle i samme rum, (kalder vi for Server rummet). Her skal det samtidig bestræbes, at Internet, telefon og antenne kommer ind fra vejen. Hvis ikke, så skal du til at trække kabler derfra og til server rummet. Det er lidt tosset. Behovet for antenne og telefon bør vurderes ud fra det reelle behov. Men igen, spar ikke når du alligevel har mulighed for at gøre det nemt (ikke dermed sagt at det så også bliver billigt). Håber det kan bruges. Det er ihvertfald den løsning jeg selv ville gå efter.
Redigeret af Kandersen - 12-Februar-2008 kl. 12:17 |
|
![]() |
|
andefeldt ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() |
Lige et sidespørgsmål:
Hvad skal man bruge af udstyr (link), hvis man skal fordele sit tv-signal fra serverrummet til samtlige rum i huset? |
|
Anders
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Hvis det er tv-signalet, og du mener tv-signalet. Så mener jeg slet ikke man skal fordele det nogen steder eller på nogen måde. Er det derimod antennesignalet, så skal du bruge antennekabler og forstærker med flere udgange (afhængig af længden og hvor mange rum du skal fordele til). Se evt. på www.antennelageret.dk Jeg kan desværre ikke linke direkte til deres produkter. Men på forsiden kan du se (til venstre) at der står forstærker med flere udgange. Jeg bruger selv en Comega forstærker på mit kabeltv, og er foreløbig godt tilfreds med den. Den længste streng er dog heller ikke trukket endnu, så det kan være den kommer til kort.
Redigeret af Kandersen - 12-Februar-2008 kl. 15:03 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |