recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Videoredigering - Input
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideoredigering - Input

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Henrik Pedersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Emne: Videoredigering - Input
    Sendt: 12-Februar-2008 kl. 11:41

Hej

Jeg har købt programmet Pinnacle studio 11 ultimate. Jeg har både private optagelser i digitalt format (DV-bånd) som jeg vil få ind på pc'en med Firewire på pc'en.

Men jeg har også en del ældre optagelser på VHS-C (ikke digitalt), hvordan får jeg dem ind i pc'en så de kan redigeres via pinnacle programmet ??

Håber der er gode bud på hvad der skal/kan købes for at få det til at fungere !!!

/Henrik

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 12:14

Der kræves et TV/videokort med AV indgange samt optagesoftware for at få signalet optaget på PCens harddisk med henblik på videre redigering.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2008 kl. 15:36
Hvis du kun skal gøre det enkelte gange og ikke vil bruge penge på et TV/videokort med AV-indgang, kan det måske være en løsning at overspille dine VHS-C bånd til DV, hvis du har eller kan låne et DV-kamera med AV-indgang.

Nogle DV-kameraer (fx fra Sony) har ligefrem en funktion, hvor du bare sætter kameraet imellem din AV-kilde og PC og trækker et DV-signal ind over firewire uden at optage noget på bånd. Mit indtryk er, at enkoderen i nogle videokameraer kan være bedre end et billigt kort på en svag PC, men det kan være, at andre har andre erfaringer.

Thomas
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 13:52

Jeg har et sony dv-kamera - så det vil jeg lige undersøge.

Tak !!

Mvh Henrik
Til top
henninge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-November-2006
Sted: Holstebro
Point: 238
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Henrik Pedersen Henrik Pedersen skrev:

Jeg har et sony dv-kamera - så det vil jeg lige undersøge.

Tak !!

Hej Henrik. Jeg er selv i færd med samme opgave som dig også ved hjælp af Studio 11 ultimate. Jeg prøvede først at overføre vhs-optagelserne til pc ved brug af en tv/videokort med et dårligt resultat tilfølge.. Istedet digitaliserede jeg vhs-optagelserne ved at overføre dem via hd-optager til dvd, der herefter gemmes (vhs-båndene kan nu smides væk). Dvd-skiven isættes pc`en og importeres i Studio 11 programmet for redigering og efterfølgende brænding af dvd. Resultatet er blevet godt, synes jeg. Jeg har foreløbig lavet ca. 15 dvd`er.

Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 22:35
henninge's metode er absolut brugbar. Jeg har selv brugt den, når jeg samtidig gerne ville bevare hele indholdet fra båndet og ikke havde brug for at klippe i det.
Men hvis du virkelig vil redigere i materialet, tror jeg, at det er bedre at få det overført i DV-format end i MPEG-2 (DVD-formatet). MPEG-2 er grundlæggende ikke lavet til redigering og selvom Studio 11 godt kan (mener jeg), så kører videoredigeringsprogrammer altså bedst med DV. Hvis du vil vide mere om den slags bør du opsøge Hennings hjemmeside.

http://www.abmedia.dk/video/index.htm

vh. Thomas
Til top
henninge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-November-2006
Sted: Holstebro
Point: 238
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

henninge's metode er absolut brugbar. Jeg har selv brugt den, når jeg samtidig gerne ville bevare hele indholdet fra båndet og ikke havde brug for at klippe i det.
Men hvis du virkelig vil redigere i materialet, tror jeg, at det er bedre at få det overført i DV-format end i MPEG-2 (DVD-formatet). MPEG-2 er grundlæggende ikke lavet til redigering og selvom Studio 11 godt kan (mener jeg), så kører videoredigeringsprogrammer altså bedst med DV. Hvis du vil vide mere om den slags bør du opsøge Hennings hjemmeside.

http://www.abmedia.dk/video/index.htm

vh. Thomas
MPEG 2 kan sagtens redigeres i Studio på samme nemme måde som med DV (avi-filer). Ulempen ved at bibeholde avi-filer er, at de fylder utroligt meget (ca. max 20 min. på en dvd), hvor der kan være ca. 1 time i bedste kvalitet i MPEG-formatet.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2008 kl. 18:42

Redigere man med MPEG 2 som i stedet for AVI går der så ikke noget tabt i kvaliteten ??

/Henrik

Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2008 kl. 18:55
Ikke noget der betyder noget, når du alligevel har overspillet materialet fra VHS. Der skal ske en ekstra encodning i klippene, men du vil ikke kunne se det.

Professionel video-redigering til broadcast laves dog normalt ikke i MPEG-2.

For privatbruger er (eller måske rettere "var") problemet med redigering af MPEG-2 er , at det kræver mere data-kraft end redigering i AVI (DV). På den hjemmeside, jeg tidligere har henvist til, kan du finde en lang forklaring på hvorfor.

vh. Thomas
Til top
abadabadoo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Juli-2007
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2008 kl. 19:26
Når jeg skal overspille et Beta el. VHS bånd optager jeg altid over mit Sony D8 kamera da den TBC(time base corrector) der er i kameraet er virkelig god. Den retter op på sync signalet trods meget dårligt signal fra båndet. Derefter overspiller jeg i DV format til PC'en. Den fremgangs måde er klart den bedste.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 12:48

Jeg har prøvet at lave en kopiering (Dubbing)  fra min panasonic HDD optager over på en DVD skive - da jeg efterfølgende lagde den i pc'en ville den ikke læse den - nogen ide om hvad der kan være galt ??

Mvh Henrik

Mvh Henrik
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 13:21

Formentlig et manglende codec  på din PC eller du har glemt at afslutte (finalize) disken.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu