|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Ulrikwich ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 967 |
![]() Sendt: 15-Februar-2008 kl. 21:16 |
Jeg skulle gerne have sat en ftp server op på min PC.
Jeg har gjort det før vha. BulletProof FTP uden problemer. Imidlertid har jeg nu en router hvor UPnP er aktiveret, og port forwarding derfor ikke bør være nødvendigt. Er dette også tilfældet med en FTP server? Hvis ikke, hvordan finder jeg så ud af hvad min DNS adresse er således jeg kan have samme IP på min win hver gang? |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Normalt vil port 21 være åben i din firewall, som du sikkert også har i din router.
Din IP-adresse skal ikke nødvendigvis være fast, men det er jo rart. Du kan også bruge dyndns.com/ til at håndtere en dynamisk adresse. Det er jo i sagens natur ikke en ip-adresse men en URL. Venligst Søren |
|
![]() |
|
Ulrikwich ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 967 |
![]() |
Port 21 er åben ja, men da jeg kører med DHCP server kan jeg jo ikke være sikker på at min router altid vil tildele den samme IP til den pc som ftp skal køre på.
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Din router behøver ikke at køre DHCP, hvis du bare giver din pc en fast IP.
Venligst Søren |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Ehhh, der er nogle helt fundementale ting du roder fuldstændigt sammen her. For det første skal du lige gøre op med dig selv, om din ftp server skal have adgang "udefra". For hvis det er det ønsker, så er det ligesom på sin plads at nævne det. Det lyder måske åndsvagt, men det kan altså lige så godt være, at du ønsker at bruge en ftp server på et internt net. For det andet. Det du spørger efter har intet, (gentager, INTET) med DNS at gøre. Du behøver ikke DNS for at drive en server. DNS er kun relevant, hvis du har et domæne navn, for så kan folk skrive dit domæne navn i stedet for at skrive din IP adresse. Det lader mig fluks komme videre til det væsentlige, nemlig din IP adresse. Du skal have en offentlig IP adresse for at folk "udefra" kan finde din FTP server. Det eneste du dernæst behøver at gøre, det er at opsætte din FTP server til en eller anden port (som standard er det port 21. Hvis du vil gøre det besværligt for dem der skal bruge din FTP server, så skifter du porten. Men med din erfaring, som du giver udtryk her, så lad den stå på standardporten. Hvis, eller når du skriver du har en router, så er du nødtil at åbne for port 21 i din router og til din server. Der skal du helt klart vælge portmapping. Nogle routere gør det nærmest af sig selv, hvis de har en mulighed for at vælge forskellige services, andre skal du selv manuelt konfigurere. Der mp du alliere dig med din manual. Når det hele er sat op, så kan du finde din OFFENTLIGE IP adresse ved at gå ind på denne side: www.myip.dk Og denne IP adresse giver du så til dine venner, så kan de finde din ftp server. Hvis du IKKE har en FAST eller en STATISK IP adresse, så skal du enten ind på ovenstående side, hvergang (hele tiden). Eller så kan du melde dig til DynDNS. DynDNS er en service som giver dig et "fiktivt" DNS navn/Domæne, som du bibeholder, selvom din IKKE STATISKE IP adresse (eller kaldet DHCP leveret IP adresse) skifter. Og dernæst behøver du bare give dine venner dit DynDNS navn, så køre det. Alt dette lyder måske svært, hvis ikke man kender til det. Men efter nogle få gange, så gør man det i søvne
|
|
![]() |
|
![]() |
OK, Kim
Jeg skrev vist nogenlunde det samme - bare lidt mere følsomt... Ulrik prøver jo ikke på at teste os på vores viden, vel? ![]() Venligst Søren |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Som Breddam skriver, er det nemmest at tildele din PC en fast IP adresse. Husk at vælge en som ligger uden for din routers DHCP range, men selvfølgelig i det korrekte subnet. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Arh, Jesper,
Jeg var lige ved at skrive det, men så tænkte jeg mere på at se film på DR1 ![]() (Og hans pc er sikkert altid tændt...) Venligst Søren |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |