recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Medier til langtidsopbevaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMedier til langtidsopbevaring

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mickey Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Emne: Medier til langtidsopbevaring
    Sendt: 21-April-2005 kl. 12:56

Hej

Er der nogen som har erfaringer med eller kender til test af medier som er gode til langtidsopbevaring (familievideo-backup og alm. backup)?

Det mest konkrete jeg er kommet frem til efter at have sejlet rundt på nettet og i forum'et, er at guldbelægning skulle være godt og man ikke må kunne kigge igennen mediet.

Nogen der kan anbefale specifikke mærker eller steder på nettet hvor man evt. kan finde anbefalede mærker?

Min HW er: NEC 3520A og Sony HX910 (snart via fælleskøb )

Mvh
Mickey

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2005 kl. 16:55

Det er næsten umuligt at have erfaringer med langtidsopbevaring af DVD medier på nuværende tidspunkt, idet man ikke har kunnet brænde DVD'er særligt længe (i hvert fald ikke til en betalelig pris), og da de nyeste medier som kan købes i forretningerne elle on-line heller ikke har eksisteret særligt længe.

Der er dog nogen ting man kan gøre for at sikre sig nogenlunde ved langtidsopbevaring:

1. Brug kun kvalitetsmedier
  2. Brænd medierne på den anbefalede hastighed.
  3. Brænd mindst to kopier på medier af forskellig type; f.eks. én kopi på en Verbatim DVD og en anden kopi på en Fujifilm DVD.
  4. Opbevar mindst en af kopierne på en sikker måde; lad med andre ord være med at have begge kopier i samme DVD hylster liggende på børneværelset!
  5. Test at kopierne fungerer optimalt før du arkiverer dem, f.eks. ved at teste at de kan læses ved højeste hastighed i et eller flere DVD drev (kan f.eks. gøres med Nero CD-DVD Speed).
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2005 kl. 18:16

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>DrageMester DrageMester skrev:

Brænd medierne på den anbefalede hastighed.

Er det bedste ikke, at brænde dem ved den lavest hastighed, eller i det mindste en af de lavere hastigheder? For at undgå fejlbrændinger.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2005 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>DrageMester DrageMester skrev:

Brænd medierne på den anbefalede hastighed.

Er det bedste ikke, at brænde dem ved den lavest hastighed, eller i det mindste en af de lavere hastigheder? For at undgå fejlbrændinger.

NEJ!

Det er ikke sådan at kvaliteten stiger jo langsommere man brænder. Enhver kombination af brænder, firmware og medie vil have en optimal brændehastighed, og denne vil typisk være mediets certificerede hastighed eller måske et enkelt trin langsommere.

Som eksempel kan jeg nævne at jeg (ved et uheld) har brændt Verbatim 8x DVD+R ved 2x hastighed i min NEC ND-3500AG brænder, og disken havde tonsvis af fejl bagefter - totalt ubrugelig. Samme type medie brænder optimalt ved 6x og 8x i denne brænder, og lidt dårligere ved 12x. I mit Plextor PX-712A drev er den optimale brændingshastighed 6x for dette medie.

Medmindre man har tid, lyst og evne til selv at prøve forskellige medier på forskellige hastigheder i sin(e) brænder(e), så bør man holde sig til den anbefalede hastighed.

Man bør altså normalt holde sig langt væk fra at brænde et medie på under den halve af den certificerede hastighed; nogen brænder/medie kombinationer kan klare det, andre brænder dårligere på denne måde, og man risikerere endda at få en ubrugelig disk ud af det!

EDIT:

Da selv de hurtigste 16x brændere på markedet starter med en brændingshastighed, som ikke er under ca. 6,5x, så bør man kunne brænde selv 16x medier på så lav en hastighed som 6x, men dette betyder ikke at man så får den bedste kvalitet på denne måde.

Hvis jeg brænder Verbatim eller Fujifilm DVD+R 8x medier på 8x hastighed på min NEC ND-3500AG brænder, så vil brænderen i virkeligheden starte med at brænde med 4x og derefter øge hastigheden til 6x og til sidst 8x.

Når jeg så skanner mediekvaliteten på min Plextor brænder (PlexTools Q-Scan) kan jeg se, at kvaliteten er lavest på den del af disken som er skrevet med 4x, bedre på den del som er skrevet med 6x, og bedst på den del af disken som er skrevet med 8x.

Altså er det IKKE en fordel at sænke brændingshastigheden med denne kombination af brænder og medie, hvilket underbygger min påstand ovenfor.

Redigeret af DrageMester
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu