recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd: Elforbrug og Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode råd: Elforbrug og Plasma

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Emne: Gode råd: Elforbrug og Plasma
    Sendt: 18-Februar-2008 kl. 20:57
I min iver for at leve op til EU's krav til den enkelte husstands miljøbelastning, det var nemlig på ingen måde med henblik på at spare lidt penge på elregningen , smuttede jeg ud idag og købte en energimåler og 2 fjernbetjente strømafbrydere, således at jeg kan kvæle stand-by forbruget.

Så jeg gik lystigt igang med at måle forbruget på mine forskellige ting som anlæg, Plasma og computer og for at gøre en kort historie lang, så er her et par resultater.

Plasma stand-by: 62 watt.
Plasma slukket på tv kontakt: 50 watt

Om jeg fik et chok, jeg troede sq da at når jeg havde slukket på kontakten, at så var den død, men nej, den brugte lystigt videre, faktisk mere end en 40 watts pære, hvilket vil sige at jeg kunne oplyse det meste af min gang for de penge den brugte når den skulle sove.

Den ene fjernbetjente strømafbryder var egentligt til min computer, men da den "kun" bruger 38 watt i stand-by, med 2 printere, router og andet sjovt sat til, så får den altså lov til at bruge videre indtil jeg kan få fingre i et par strømafbrydere mere, for den anden skal ganske enkelt bruges til at dræbe mit tv helt om natten

Så hvis du ikke har planer om disse "dødmandsstikkontakter", så sluk da endeligt på stikkontakten for der er lidt penge at hente.

Tænk sig at jeg kan hente næsten 100 watt i timen i stand-by ved at have 3 strømafbrydere på eller hvad der svarer til ca. 500,- kr om året, bare om natten, hvis jeg har planer om at sove 7 timer hver nat.
Jeg havde aldrig drømt om at det var så meget, så pas på med at købe en energimåler, man kan blive lidt overrasket
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6286
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:04

Hej kim , jeg håber at du har målt forkert på det PX70 , har du ventet ca 1min efter at du havde slukket ( standby ) så relæet har klikket , der skulle det kun bruge 1 watt ?...

MVH

TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:08
Jeg ventede 10 minutter til lang tid efter klikket, for jeg troede ikk helt på det.
Jeg vidste godt den havde et forbrug, da den har digital tuner indbygget og diverse, men jeg havde dæleme aldrig drømt om at det var så massivt
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:08
Plasmaskærme foretager nogle afsluttede procedure, hvorfor strømforbruget ikke falder med det samme. Men efter nogle minutter vil bør standbyforbruget maksimalt være et par watt.
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:12

Hmm , hvis DTT tuneren er tændt når tv er slukket lyser DVB lysdioden på fronten , den diode der sidder ved siden af ON/ST.BY lysdioden...Jeg synes det er et helt vildt strømforbrug du måler...

MVH

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Plasmaskærme foretager nogle afsluttede procedure, hvorfor strømforbruget ikke falder med det samme. Men efter nogle minutter vil bør standbyforbruget maksimalt være et par watt.

Det var også hvad jeg troede som udgangspunkt, men min faldt bare ikke under 50 på noget tidspunkt.
Den kommer med et klik efter et par minutter og det tager jeg som om, at nu er den så død som den kan blive, men der blev jeg overrasket.

Og det er ikke fordi jeg tror min energimåler viser forkert, det virker reelt nok når jeg har den på anlægget og ser både på driftforbrug og stand by og nu hvor den sidder på computeren, så ellers skulle den bestemme sig for at den netop ville vise forkert på tv'et og der sidder kun tv'et på det stik, så der var ikke andre ting der spillede ind.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hmm , hvis DTT tuneren er tændt når tv er slukket lyser DVB lysdioden på fronten , den diode der sidder ved siden af ON/ST.BY lysdioden...Jeg synes det er et helt vildt strømforbrug du måler...

MVH

Ja jeg syntes også det er helt ude i hampen at den skulle trække så meget, for jeg kan ikke se hvad den skal bruge det strøm til og jeg bruger ikke DVB-T tuneren, så der er ikke noget der lyser når jeg har slukket den.

Det skal så lige siges nu, at jeg da meget gerne hører fra andre om de har målt lavere forbrug, i tilfælde af at mit tv skulle have en defekt

Redigeret af Kim Jespersen - 18-Februar-2008 kl. 21:16
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:17

Ifgl. manualen bruger det 0.7 watt i st.by og 20watt med DVB optagelse...

MVH

Til top
sbache Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Januar-2007
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Ja jeg syntes også det er helt ude i hampen at den skulle trække så meget, for jeg kan ikke se hvad den skal bruge det strøm til og jeg bruger ikke DVB-T tuneren, så der er ikke noget der lyser når jeg har slukket den.

Det skal så lige siges nu, at jeg da meget gerne hører fra andre om de har målt lavere forbrug, i tilfælde af at mit tv skulle have en defekt

Har du tjekket http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36022&PN=1 &TPN=2

Prøv tricket med at tilslutte en glødepære samtidig med og tjek forbruget. Tilsyneladende kan elmåleren godt blive forvirret...
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Ifgl. manualen bruger det 0.7 watt i st.by og 20watt med DVB optagelse...

MVH

Nu ved jeg godt at målinger med en energimåler er vejledende og ikke 100% nøjagtige, men det der kan jeg modbevise, i hvert fald med mit tv, for så meget ved siden af måler den ikke.

Selvom jeg naturligvis ville blive glad hvis det var tilfældet for min stationære computer med min række af komfortudstyr  igang lige nu måler 173 watt og mit anlæg målte ca 110 watt med middelhøj volumen og alt udstyr tændt (2 selectorer, DVD, HDDoptager, forstærker og 2 aktive subs).
Ja jeg skulle jo teste forbruget
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af sbache sbache skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Har du tjekket http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36022&PN=1 &TPN=2

Prøv tricket med at tilslutte en glødepære samtidig med og tjek forbruget. Tilsyneladende kan elmåleren godt blive forvirret...

Det var så vist lige opgaven til imorgen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2008 kl. 21:25

Hvor meget måler du selve tvèt til sådan gennemsnitligt ved varierende billede ?...

MVH

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu