|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
aviator ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7 |
![]() Sendt: 13-Februar-2008 kl. 16:38 |
|
Hejsa,
Jeg har siddet og anvendt Viewing Distance Calculator Og forsøgt efter bedste evne at vurdere om 720p er "godt nok" til en 4x5 meter stue (jeg er selvfølgelig godt klar over at størrelsen på lærredet er rimeligt afgørende her) Max. siddeafstand når der er taget hensyn til placering af div. møbler, radiatorer, skabe, reoler mv. nok realistisk set er ca. 3.75-4.25 meter Det jeg bare har svært ved at læse ud fra de tal man får, er at hvis man sidder 3-4 meter væk, vil der så for f.eks. et 100" lærred være en signifikant forskel mellem 720p og 1080p? (her efterlyser jeg en subjektiv vurdering fra folk som har praktisk erfaring med at se hhv. 720p og 1080p materiale). Så kort sagt, er 1080p "overkill" på et 100" lærred fra en 3.5-4.5 meters afstand? Redigeret af aviator - 13-Februar-2008 kl. 16:38 |
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
|
Jeg har et 110" Stewart StudioTek 130 og en JVC HD-DLA1. Jeg sidder ca- 3½ meter fra lærredet og indtil nu kun set 1080p materiale på den - udover selvf. TV via en Selector og DVD'er. Jeg prøvede et sætte min reciever til "through" så den ikke pillede i billedet og rettede PS3 til at sende ud i 720p. Jeg så et minuts tid og så pausede jeg den. Herefter skiftede jeg til 1080p og lavede det samme med samme scene og stillbillede. Filmen jeg brugte var Ratatouille på Blu-ray og jeg vil normalt betragte mit syn som godt. Hvor meget det end går mig på, så må jeg indrømme at jeg havde mere end almindeligt svært ved at se forskel. Derimod er det meget nemt at se forskel når man sætter den længere ned.
|
||
![]() |
||
FNørd ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
![]() |
|
Hejsa comrads Kører Full-HD 100" siddeafstand ca 330 cm og har ikke prøvet andet. Et problem med at "prøve" et 720p signal kan måske være at på en 1080p projektor vil det blive scaleret inden det vises, så du kan ikke afgøre om grid bliver synlig. Med siddeafstand ca 400 cm er det meget muligt at det er ligegyldigt. Men du må ud og se på det "LIVE" |
||
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() |
|
vil umiddelbart tro at ved alm (lærredbreddex1.7-8=afstand)vil en god 720p have et mere skarpt billede end en dårlig/billig 1080p projektor.har selv stået med samme valg med et bugdet på ca 25000,-.jeg valgte en god 720p(sim2 d10)personligt syntes jeg at korrekt farvegengivelse er mere vigtig.En projektor som jeg varmt kan anbefale.kanon/korrekte farver skarp billed og super shadow details,på trods af det "kun" er en dark chip 2 |
||
![]() |
||
Naite22 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
![]() |
|
Jeg arbejder i hi-fi klubben og har efterhånden set en del projektorer på display i vores biograf i kælderen... Lige da jeg blev ansat havde de en 720P projektor hængende... Jeg fik et par uger efter fornøjelsen af og sætte en 1080P projektor op, og jeg kan (efter mine øjne!) fortælle at der er en rimelig heftig forskel fra 720P til 1080P, når vi snakker projektor!... Blev ret så overrasket.
|
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
|
Øhmm.. Syntes det er meget væsentligt hvilke modeller det er du sammenligner?
|
||
![]() |
||
Naite22 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
![]() |
|
^ Jaja, sikkert.... Min pointe er bare, at man sagtens kan se forskel på en 720P projektor til en 1080P.
|
||
![]() |
||
CrimsonLoneWolf ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 78 |
![]() |
|
Den her snak om hvad der er overkill eller ikke, minder mig alt for meget om den snak nogle folk der lavede computerspil havde for snart 10 år siden.. Den gang kørte det på 24 fps, som var "max" antal frames et øje kunne skelne, hvilket var et totalt misforstået koncept, da øjet jo sagtens kan se forskel på 24 fps, 60 fps, etc.
Jeg har selv læst nogle "eksperters" råd om at det endda er spild at købe HDtv der kan vise 1080p. Men altså for at slå det helt fast, selvom du ikke kan "se" alle de mindste detajler i forhold til hvor langt væk du sidder, kan du stadig SAGTENS se forskel i billedekvaliteten, farvekontrasten etc. Mit råd, gå efter overkill :p |
||
![]() |
||
![]() |
|
^ Sandt... Men det med at det ikke kan betale sig at købe et fuldt HDtv er noget vrøvl; det afhænger af situationen. Hvis du køber et tv for blot at kunne se tv og IKKE film, så er et fuldt HD tv ikke nødvendigt, da de få kanaler som sender udsendelser i HD kun viser dem i 720P. MEN! Hvis du køber et HDtv for at se film, så er det edermame et FuldtHD tv du skal gå efter, da alle nye film (på BluRay) er indspillet i 1080P!... og det er så meget det værd! Folk der siger at man ikke kan se forskel fra normal dvd til film indspillet i 1080P, har aldrig set en ægte 1080P opløsning udfolde sig! Man skal virkelig ikke være ekspert for at se forskellen, det er jo så hammer meget flottere! |
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
|
Jeg har selv skrevet flere indlæg til fordel for ikke at vælge fuld HD, men det er altså vigtigt ikke bare at klippe det ud af kontekst. Det har altid været i forbindelse med fladskærme at fuld HD får alt for meget opmærksomhed. Med en projektor er det ikke specielt besværligt at opnå billedstørrelser på mere end 70". Der må være 2 altovervejende kriterier der skal være opfyldt for at købe fuld HD: Kan du opfylde disse krav, så er det helt klart værd at satse på fuld HD og du kan herefter begynde at indsnævre markedet for at finde det rette udstyr. |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
![]() |
|
^ enig.
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() |
|
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |