recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny lyd i stuen, budget - 5000,-
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy lyd i stuen, budget - 5000,-

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BrianL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Juni-2007
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny lyd i stuen, budget - 5000,-
    Sendt: 04-Marts-2008 kl. 23:24

Vi er netop flyttet til ny lejlighed, så nu skal det sgu være!

Efter mangt en snak med kæresten, som hun altid prøver at snige sig udenom, da hun mener "lyden fra tv'et er da fint"(..), begrænser mine valg sig vist til to muligheder. (Der er givet go på begge og jeg må helt selv vælge! ) Dette betyder dog ikke at forslag ikke er velkomne.. Jeg kan jo altid prøve at få hende overbevist om noget andet. (Orker næsten ikke )

Den første er en stereo løsning med nogle væghængte kompakt-højttalere som skal hænge næsten oppe under loftet, i hvert sit hjørne af lokalet. Kan det overhovedet komme til at lyde godt?

Jeg har set på et par Dali Concept 2, da jeg har læst på Hifi Klubbens hjemmeside at disse kan sidde tæt på en bagvæg.

Til at trække dem skal så købes en forstærker.

Alternativet er en Yamaha YSP-900 og en matchende sub.

http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID= 556970

http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID= 200143&CTID=5003300 - Den fåes også i sort herhjemme..

Mit rum er ikke voldsomt møbleret. Det eneste jeg mener skulle kunne komme i vejen for lydstrålerne skulle være et spisebord i 75cm. højde. Hvis jeg bare placerer højttaleren over denne højde, er problemet vel løst? (Dig med erfaring med produktet, jeg kigger på dig..)

Jeg kommer dog til at sidde næsten helt op ad bagvæggen, kun adskilt af sofaens ryglæn. Vil dette smadre surround-effekten? (Jeg kigger på dig igen..)

Uanset hvilken løsning det bliver vil det primært blive brugt til film. Udover dette vil der selvfølgelig blive spillet noget musik. Mest ved lav volumen (bor i lejlighed med tynde vægge ), som baggrunds"støj" til selskabeligheder.

Rummet der skal spilles op er ca. 420cm i bredden, 365cm i dybden og 255 til loftet.

Der kommer altså til at være ca. 4m. imellem hver højttaler ved første løsning, andet lader sig desærre ikke gøre pga. diverse døråbninger. Den ene dør er placeret meget tæt på væggen. Det er også derfor højttalerne er nødt til at komme op over dør-højde, som er 215 cm.

Tv'et er placeret så vidt muligt i midten af den brede væg, med ca. 120cm fra tv til den ene endevæg og ca. 210 til den anden.

Vil placeringen af de to højtalere helt op ad endevæggene totalt ødelægge stereobilledet, eller kan dette ordnes ved hjælp af noget vinkling evt.?

På forhånd MANGE tak for jeres hjælpsomme svar!

Til top
BrianL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2008 kl. 23:55

Forresten!

Mit spørgsmål er: Hvad tror I er det bedste valg og hvorfor?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2008 kl. 00:08

Oprindeligt skrevet af BrianL BrianL skrev:

Mit spørgsmål er: Hvad tror I er det bedste valg og hvorfor?

Et ægte surround sæt vil være at foretrække. Men den soundbar er da bedre end TV-lyden

2 højttalere oppe under loftet i hver sit hjørne giver ikke den ønskede stereo effekt. De vil nærmere spille som 2 mono højttalere. Mest velegnet til musak (som i supermarkedet).

Du kan også overveje at sælge hende en løsning som det Focal 5.1 surroundsæt der er på Fælleskøb til 4.495,- lige nu. Her får i en masse lyd for pengene, hvis du ellers kan finde plads til højttalerne.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2008 kl. 00:21

Ja, jeg havde godt luret lidt på det surround sæt.

Der er højttalerne også små nok til at de kan placeres så lyden passer ifht. tv'et.

Men så skal der jo også invisteres i forstærker, og så løber det jo hurtigt op over de 5000,- som jeg tror er "smertegrænsen"..

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2008 kl. 00:32

Men så skal der jo også invisteres i forstærker, og så løber det jo hurtigt op over de 5000,- som jeg tror er "smertegrænsen"..

Ja, det kan du have ret i.

Men du får heller ikke en soundbar + subwoofer for 5000 kr.

Så regner du istedet med ca. 5500-6000 kr, så har du 1000-1500 kroner til at finde en rimelig begynder receiver for. Der er flere som skifter deres gamle receivere ud med de nyere til HD-lyd (Blu-ray mv) så chancerne har nok aldrig været bedre, for at finde et godt tilbud på brugtmarkedet.

En receiver vil også give jer andre fordele, for at lytte til almindelig musik og radio. Der er typisk flere muligheder for tilslutninger og betjening.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2008 kl. 00:47

Først og fremmest tak for de hurtige svar Lars.

Du har ret angående soundbar'en. Den kan fåes hos Pixmania for 4250,- Subben kan jeg få gennem en ven til lige omkring 1000,- Men så skal der jo også købes obligatorisk væghæng til omkring 400. SÅ den vil alligevel overskride de 5500,-

Er der nogen bestemt reciever du kan anbefale at købe brugt i 1000-1500 kroners klassen? Jeg er på HELT bar bund på dette område. Et kriterie er dog, at den skal være sort og have indgange til både, TV, Wii, Recorder samt evt. fremtidig HD selector.

HVIS det kan lade sig gøre, ville det være super med sådan én, som kan indstille sig selv vha. en mikrofon. Har dog ingen idé om den slags kun er forbeholdt nyere og dyrere systemer..

Endnu engang tak for hjælpen!

Redigeret af BrianL - 05-Marts-2008 kl. 01:02
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2008 kl. 01:11

Er der nogen bestemt reciever du kan anbefale at købe brugt i 1000-1500 kroners klassen? Jeg er på HELT bar bund på dette område. Et kriterie er dog, at den skal være sort og have indgange til både, TV, Wii, Recorder samt evt. fremtidig HD selector.

Du går som regel ikke fejl af anerkendte mærker som Marantz, Onkyo, Denon, Pioneer, Harman Kardon, NAD, Yamaha samt Sony (nogle modeller). Og det kan såmen også være mere enkle bud fra JVC, Panasonic, Philips m.fl. Men selvfølgelig kan der være forskel fra model til model, hvad man får. Så du har ret - det er ikke helt nemt

HVIS det kan lade sig gøre, ville det være super med sådan én, som kan indstille sig selv vha. en mikrofon. Har dog ingen idé om den slags kun er forbeholdt nyere og dyrere systemer..

Audyssey - hedder et af de udbredte systemer (findes i flere varianter). Spørgsmålet er dog, om du ikke kommer til kort på prisen her.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianL Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2008 kl. 11:56
Jeg har siddet og set lidt på brugtpriser, og det ser ud til at det er svært at få noget der ikke ligner et levn fra 80'erne til under 1500. Designet betyder noget, da den skal stå fremme på en hylde frit hængende udfra væggen.

Jeg har fundet disse to på dba.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53977829

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53839224

Er de anbefalelsesværdige?

Jeg har endnu ikke fået talt med kæresten. Men jeg må indrømme at jeg er blevet lidt lun på det Focal sæt, efter at have læst diverse anmeldelser.

Redigeret af BrianL - 05-Marts-2008 kl. 12:02
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu