|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
NikolajC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Januar-2006 Status: Offline Point: 614 |
![]() Sendt: 10-Marts-2008 kl. 20:43 |
Har, som flere andre kan jeg se, problemer med hardware accelleration af h624/mpeg4 HDTV. Bruger de nyeste NVIDIA drivere til mit MSI 8600GT med PowerDVD ultra. Har efterhånden indtryk af at hardaccelleration er et problem barn indtil videre.
Oplever hakken og voldsom pixelering fra tid til anden. Det ser faktisk betydeligt bedre ud uden hardware accelleration, men det er min passivt kølede CPU selvsagt ikke så glad for. Er der nogen der har det til at fungere og hvilke drivere bruger I i så fald? |
|
![]() |
|
Delphi ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 438 |
![]() |
Mit ATI HD2600Pro 512MB er helt umuligt (Se andre tråde). Vil udskifte det med et NVIDIA og har faktisk tænkt på 8600GT passivt kølet. Jeg har en anden PC med et NVIDIA 7600 GT (ikke passivt kølet), og her kører DxVA upåklageligt både med DVBViewer og når jeg afspiller en optaget h.264-fil i PowerDVD ultra. Måske skulle man overveje et passivt kølet 7600GT (findes det?) Jeg har ikke gjort noget specielt. Bruger ifølge enhedshåndtering driver 6.14.11.6921 (=169.21) fra NVIDIA. Citat fra en anden tråd: Har indtil videre opgivet at få hardware acceleration (HA) til at virke med ATI på min MC500 fra MM-vision ved h.264 og DVBViewer. BSOD Uden HA går den ikke ned, men det kører ikke helt jævnt. Er det "bare" et spørgsmål om nogle indstillinger? Eller skal man simpelt hen satse på et NVIDIA kort i stedet for ATI. Har en anden PC med en dual core Pentium D 3,2GHZ og et NVIDIA GeForce 7600 GT. Her kører h.264 med HA uden problemer, eller er det bare noget jeg tror? Har i DVBViewer under filtre --> Cyberlink h.264... slået Use DxVA til CPU forbruget ligger på omkring 30%. Synes det kører perfekt! Slår jeg Use DxVA fra, ligger CPU forbruget lidt højere 30% i gennemsnit, og med betydeligt større større udsving. Det ser også lidt slowmotion agtigt ud, fryser sjældent, men kommer i ganske små ryk, som om frameraten er nedsat. Det er en ganske bestemt sekvens fra Astra Promo HD, jeg bruger til sammenligning. Genstarter PC, når jeg ændrer på Use DxVA. |
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
Hejsa
Nu findes der to former former for DXVA. Nemlig DXVA 1.0 og DXVA 2.0. Førstnævnte er baseret på Directx 9c, og sidstnævnte på DirectX 10. DXVA 1.0 eller 2.0(Directx Video accelleration i hardware)virker kun såfremt:
Hardware:
Avivo optimering(Hvis du har ATI kort) Purevideo(Hvis du har Nvidia) Skal du bruge PowerDVD og DXVA 2.0 skal du indstille til: AvivoHD(ATI kort) PurevideoHD(Nvidia) Derudover skal du sikre dig at framerate (25fps)og refresrate(50hz på din output resolution) er indstillet så de korresponderer (Hvilket gøres i Grafikkortets kontrol panel) Og desuden at du har valgt et deinterlacing scheme som fx Pixeladaptive eller Vector adaptive. Endeligt skal du sikre dig at din decoder outputter i rette Colorspace YV12 eller NV12 alt afhængig af hvilken Renderer du anvender. Edit: Det er dog vigtigt at have for øje at hvis man har et DirectX sdk og et Windows Driver Development kit, er det potentielt muligt at lave en driver der kan køre med fuld hardwareaccelleration af h.264 på XP. mvh Anders Redigeret af Patriarken - 11-Marts-2008 kl. 15:07 |
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
|
NikolajC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Januar-2006 Status: Offline Point: 614 |
![]() |
Tusind tak for redegørelsen Anders.
Jeg tester mpeg4 HDTV og DXVA via fireViewer på en XP boks med PowerDVD encoder valgt til h.264 encoder. Har allerede 50 hz som output. Jeg er ikke helt sikker på om de powerdvd settings nu nævner er relevante i dette setup, men jeg vil checke når jeg kommer hjem hvad powerdvd codec'en har af indstillinger. Ved du hvilket colorspace jeg skal bruge til dette setup i øvrigt? tia. |
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
På xp er default YV12 (VMR9) og på Vista (Jeg tror det er en bug) Defaulter colorspace til NV12 på MS's MPEG2 decoder når man bruger (EVR). Det er ikke vigtigt for såvidt hvad der bruges(på Vista), men det er vigtigt at der IKKE konverteres i mellem colorspaces i forskellige filtre i afspilningskæden.
Redigeret af Patriarken - 11-Marts-2008 kl. 15:08 |
|
Mit Setup
|
![]() |
|
Delphi ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 438 |
![]() |
Hej Anders Tak for den fine redegørelse. Har lige bestilt et 8600GT til min MC500 fra MM-Vision (kører XP) Har en uåbnet Windows Vista Home Basic liggende (egentlig tænkt udelukkende til tests og udviklingsformål, foreløbeig i DVBViewer). Vil du anbefale at jeg bruger den på MC500?
|
|
![]() |
|
![]() |
Hejsa
Ja 8600gt er for såvidt ok og opfylder de flestes behov. Dog er jeg ikke helt tilfreds med Nvidias driver implementering på Vista. Det skyldes manglen på hotkey loading af forskellige grafikkortprofiler, hvilket jeg finder anvendeligt til mange ting. Nvidia har dog som et plus ift ATI, sharpness control - en akilleshæl for ATI. Jeg vil faktisk i mange henseende foretrække ATI, til en HTPC, måske et HD3650. De kan findes til en 500krone med HDMI og det hele (Og så understøtter det DirecxtX 10.1, selvom dette ikke skulle give noget umiddelbart) Med det sagt så har jeg selv et Gigabyte 8800GT på mit ene Vista system som ikke skuffer. Jeg bruger dog mest dette Vista system til at teste forskellige hard- og softwareløsninger, herunder frontends. Mine egentlige HTPC'ere bruger hhv ATI hd2400 og hd2600, og de leverer et fornuftigt resultat ift DXVA 1.0 og 2.0 Mht Vista ja, jeg synes du skulle give det en chance, mht video har jeg gode erfaringer med det og de plusser du får ved at erhverve dig et dx10 kort skulle jo næsten testes ved selvsyn....Skulle de ikke det? mvh Anders Redigeret af Patriarken - 21-Marts-2008 kl. 22:40 |
|
Mit Setup
|
![]() |
|
![]() |
Kan også være jeg skulle prøve Vista til mit 8600GT silent. Er da værd at forsøge.
Har i øvrigt opdaget at VMR filteren når jeg kører mpeg4 i fireviewer har nogle "dropped frames in renderer". Umiddelbart er det største problem dog pixeleringen synes jeg. Det har jeg ikke rigtig en god forklaring på. Har overvejet om det skulle være varme, men det er ikke afhængigt af hvor længe jeg har set TV, så mon dog. |
|
![]() |
|
Benu ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 812 |
![]() |
Jeg købte en Zotac 8600 GT og havde pixelering på alt hvad der flyttede sig det mindste, man kunne stort set ikke se noget fornuftig. Jeg installede filter på dvbviewer og opdaterede grafikdriveren til den nyeste og vupti kunne jeg køre HD kanler uden problemer, dog kører det bedre på Mediaportal. Har indtil nu kun prøvet på MCE 2005, men er ved at lave en Vista installation på en anden harddisk og er spændt på at se om HD kanalerne kan køre fornuftig.
-> NicolajC tror ikke at dine pixeleringer er pga varme, jeg har aktiv køler (skal dog have sat en fanless køler på senere) på mit grafikkort og der var også kraftige pixeleringer. |
|
Den Ben
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg vil lave den som en dual boot PC, så kan jeg jo se forskellen! Er Vista Home Basic god nok, eller skal jeg have Vista Home Premium? EDIT1: Jeg vil indtil videre køre DVBViewer, måske senere SageTV, hvis de løser undertekstproblemet. EDIT2: Du er åbenbart en af de få, der kan få DXVA til at køre på ATI HD2600 (har du prøvet med DVBViewer?) Redigeret af Delphi - 13-Marts-2008 kl. 08:45 |
|
![]() |
|
![]() |
Ok tak - Jeg havde heller ingen problemer med mpeg2 HDTV på MCE2005. Problemet kom først med mpeg4 - hvor jeg jo så må bruge fireviewer. Glæder mig til at høre om dine erfaringer med 8600GT og Vista. Redigeret af NikolajC - 13-Marts-2008 kl. 13:16 |
|
![]() |
|
Benu ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 812 |
![]() |
Jeg har lavet en installation med Vista Business (for at undgå MCE blander sig) kørt windows update - installeret nyeste driver fra Nvidia - powerdvd ultra sidste nye - floppydtv drivere - dvbviewer + filter plugin. Uden at gøre andet end at scanne kører det fint, der kan forekomme enkelte pixeleringer, men i bagatel niveau og skyldes nok mere signalet end HTPC. Processor Pentium M 1,86 - Zotac 8600 GT DDR3 - CPU ligger på 10-30% ved bitrate på 11.3 Mbit/s |
|
Den Ben
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |