|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
sobi ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-November-2007 Status: Offline Point: 83 |
![]() Sendt: 20-Marts-2008 kl. 16:06 |
Hej!
Er lidt begynder mht. NAS server så har lige et spørgsmål som jeg ikke lige syntes jeg kan finde svar på andre steder, så håber der er et par af jer kloge hoveder der kan hjælpe mig :) Jeg har min router stående på mit kontor, da der ikke er videre meget plads, ville jeg gerne have NAS serveren stående et andet sted i huset, f.eks. i kælderen, og dertil er det ikke muligt at trække netværkskabel til. Derfor spørgsmålet: er det muligt at få en NAS server til at fungere trådløst (undtaget strømstik) og så bare koble den på mit hjemmenetværk, og derfra f.eks. streame film til mediecenter i stuen, hvis det altså er inden for netværkets grænse? så ledes at jeg slipper for ledning mellem NAS og router på forhånd tak for hjælpen :) |
|
![]() |
|
PSSO ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() |
Netværk via lysnettet var måske en mulighed - f.eks. denne her http://www.ippt.dk/butik.php?categoryID=161
|
|
mvh PSSO
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for rådet PSSO :)
Det bliver dog lidt for dyrt, tror jeg. En anden ting er at jeg bor i lejlighed, og kælder som ligger lige under lejligheden, er jeg ikke sikker på at lysnettet er det samme som er oppe i lejligheden, dette har vel noget at sige eller? Det optimale ville være hvis man kunne have en NAS server stående der ikke behøvede ethernet stik :) |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Du får nok svært ved at finde en NAS med trådløst interface, da det ikke ligefrem er en optimal løsning mht hastighed. Men... kig på Buffalo wireless ethernet converter. Der er priser her.
Du skal næppe regne med mere end 2-3 MByte/sekund, hvis du kører med kryptering, og Buffalo enheden forbinder sig med din trådløse router, så kryptering må absolut anbefales. Uden kryptering er dit trådløse net åbent og der er fri adgang til dit LAN. Hvis du kun bruger det trådløse til NASen, kunne man dog godt lave et setup hvor der kun kan forbindes til det trådløse net (NASen) via det kablede netværk, og i så fald kan man undlade kryptering. Det kræver dog en passende router (som WRT54GL med alternativ firmware) samt ikke mindst at du kan lave den nødvendige opsætning i routeren (hvilket igen kræver et vist kendskab til Linux). |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Jesper!
Tak for svaret, det ser for besværligt ud til at jeg gider give mig i kast med det. Troede egentlig bare at man kunne kaste NAS'en på netværket ligesom f.eks. mit mediecenter er, og så bare hente det hele via netværket, mit medeicenter har f.eks. heller ikke nogen ethernet stik i sig, og det klarer sig jo fint ud :) Igen tak for hjælpen! |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Det kan du for så vidt også -- du skal blot give din NAS et trådløst netkort, hvilket Buffalo wireless converter sørger for (ok, det bliver to enheder som kræver strøm). Jeg tror bare at du spilder din tid og dine penge, fordi du næppe bliver tilfreds med et par MByte per sekund. Er der ikke et sted inden for kabelafstand hvor du kan gemme NASen? Eventuelt ved siden af din trådløse router. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg må lige tage op til overvejelse med hvad jeg skal gøre.
Hvis jeg får sat NAS'en til min router med kabel, hvor hurtig en overførsel vil det så give mig til mit mediecenter, når det er via trådløst netværk, også kun et par MB i sek? |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg ville ikke regne med mere. Et par MB/sekund vil dog normalt være tilstrækkeligt til HTPC brug, medmindre vi taler om HD video med høj bitrate ala Blu-Ray [rips]. Det forudsætter dog stadig en stabil trådløs forbindelse, hvilket afhænger af dine lokale forhold.
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
jeg siger tak for hjælpen, og tror jeg holder mig til at købe et par ekstra hardiske og sætter i computeren :)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |