recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Morsing Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-August-2007
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Endnu et HTPC setup. Kommentarer ønskes:)
    Sendt: 21-Marts-2008 kl. 05:35

Hej alle sammen.
Var egentlig ved at købe mig en Panasonic ex87, men besluttede mig så for, at jeg nok vil blive gladere for en HTPC løsning i stedet. Har fundet mig to setups, som jeg begge synes ser rigtig gode ud og som min SU kan klare. Nu kunne jeg så rigtig godt tænke mig at høre, hvad jeg har overset eller burde gøre bedre. På forhånd tak for hjælpen! (Håber jeg)
---------------------------------------------------------- -- ----------------------------------

ASUS P5E-VM HDMI 835
Intel Core 2 Quad Q9300  1975
ASUS V-60 269
Antec New Solution NSK2480 682
Corsair XMS2 Dominator 1 x 2GB PC2-8500CL5 481
WD Caviar SE16 WD5000AAKS 625
Logitech Cordless MediaBoard Pro 440
Hauppauge WinTV HVR-4000 1124
Pioneer DVR 115DSV 264
I alt
6695

------------------------------------------------------------ -----------------------------
NorthQ 3312BLA Giant UFO 244
Gigabyte GA-MA78GM-S2H 650
AMD Athlon X2 BE-2400 2.3 GHz 678
Antec New Solution NSK2480 682
Corsair XMS2 Dominator 1 x 2GB PC2-8500CL5 481
WD Caviar SE16 WD5000AAKS 625
Logitech Cordless MediaBoard Pro 440
Hauppauge WinTV HVR-4000 1124
Pioneer DVR 115DSV 264
I alt
5188

Der er jo ikke den vilde forskel på de to systemer, kan bare ikke rigtig regne ud om Intel vil være overkill eller en fornuftig investering til fremtiden, det bliver jo ikke vildt meget dyrere. Det samme gælder måske også tv-kortet? Ved også godt at rammene nok lige er i underkanten. Overvejer at skifte dem ud med 2x2 GB PC2-6400CL5 i stedet til næsten samme pris.
Mvh. Jesper.

Redigeret af Morsing - 21-Marts-2008 kl. 05:51
Til top
Morsing Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 05:41
Skal også lige med til historien at jeg har bluetooth dongle til keyboardet og at jeg har et HT Claro Omega 7.1, som jeg regner med at sætte i HTPC'en i stedet for min stationære.

Redigeret af Morsing - 21-Marts-2008 kl. 05:54
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 06:44
Ja, ok. Du er tidlig oppe

Hvis det er en HTPC du vil samle og du ikke tænker på spil så skal du lige nu vælge din AMD løsning. Også fordi det valgte motherboard har hardware acceleration for de HD codecs der anvendes for HD, herunder h264. Og selv om du ikke lige nu er til blu-ray, kommer det nok på et tidspunkt, priserne falder jo.

Og skal du spille, kommer du alligevel ikke uden om et selvstændigt grafikkort og det er ikke den vej du antyder. Så vælg AMD lige nu og ignorer Intel folket som nok her nedlægger en protese :). Intel kommer igen med  chipsettet G45 (juni)  men bedre end 780G bliver det nok næppe alligevel.

Du kan sikkert uden tvivl bruge en almindelig box køler som kan følge med en CPU hvis man vælger det. De er ret gode og kan ikke høres. Der er jo ikke længere så stor belastning ved afvikling af HD. Fx kan man være nede på 20% CPU load ved blu-ray og h264 på grund af hardware understøttelse for, i dette tilfælde h264. Så en blæser bestiller ikke meget og der er jo blæserstyring efter behov.

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad det er for ram du vælger, men du skal faktisk have 2 styk helt ens, altså i dit tilfælde 2 stk 1GB ddr2. Det skal være det man (skønt nok lidt misvisende) kalder "dual channel" ram. Det er 2 stk helt ens. De kører så i dual channel mode og får forøget hastighed. DDR2 og enten 667/800 eller 1080.  Ikke alle CPU-er kan understøtte det sidste. 

Til top
Schroinx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Marts-2008
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 10:52

Jeg har valgt at gå med en E8400, da den har det bedste price/performance på nuværende tidspunkt, men det varer desværre 14 dage inden den kommer på lager.

Der er mange som mener at AMD og 780 er vejen frem, men et 3450 grafikkort kan fås for 250,- så HD onboard e ikke det som skal afgøre valget. I idle vil de to systemer bruge lige meget strøm, men skal der arbejdes, bliver AMDen væsentligt mere varm, og hvad deraf følger med mere larmende køling. Det samme gør sig for så vidt gældene for en quadqore, som man ikke har det store behov for. Selv 8400 er overkill hvis man har et HD grafikkort.

Vh Troels

Til top
Morsing Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 13:44
Hej igen! Mange tak for de hurtige svar! Og det var vidst ikke tidligt oppe, men sent i seng, skal jo nydes man har ferie

Rammene jeg havde haft kigget på er:

Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance TwinX Matched

2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-8500CL5 / 1066 MHz Til 481

og

GeIL Black Dragon Dual Channel Kit

2 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400CL5 / 800 MHz / Til 581

Synes godt nok ikke det er nemt at vælge cpu, især fordi jeg altid selv har været Intel fan, men en prisforskel på 1300 (4944 vs 6307) taler godt nok for AMD setup. Og nej, den skal ikke bruges til spil overhovedet, bare til at se film, tv, optage tv og styre min musik. Plugger nu nok nogle joypads til, så der kan spilles nogle af alle de gamle klassikere på tv'et Så især netop støj er noget af det vigtigste ved projektet.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 15:03

Det du har gang i er rent overkill. Jeg er lidt i tvivl om hvad du vil med så dyr en processer. Da du ikke skal bruge dens kræfter til noget, så vil den bare stå og idle og udvikle en masse varme, mens den taber i værdi. I stedet kan du vælge noget biligere, og så opgradere cpuen om et år eller halvandet. Den performance forbedring som en quadcore har i forhold til 8x00 er ret lille, med mindre du laver noget som udnytter cpuen kraftigt. Og vi snakker måske 5%. Alle 8x00 vil være i stand til at decode HD på cpuen (uden hjælp af gpu), så der er ikke lige noget i sigte som betyder at du vil få brug for mere hastighed. Mht dit valg af ram, så har du ikke brug for mere end 2gb til hd, men gerne 4 hvis du skal køre vista. Hastighedsforskellen på 800 MHz og 1066 MHz vil med stor sandsynlighed være så lille at du ikke vil bemærke det i praksis.

Du skriver at det er mange penge for en cpu, men spørg dig selv hvorfor du gerne vil have en quad, for i praksis har du ikke noget at bruge den til, hvorfor det er rent show-off.

Her er hvad jeg vil foreslå at du bruger dine penge på. NSK er et fint kabinet. Køb nogle nexus blæsere til, en støjsvag psu, en støjsvag cpu køler, en Samsung F1 eller tilsvarende støjsvag disk, og sørg for at dit grafikkort og motherboard er passivt kølet. Ved normal brug vil du ikke have en jetjager stående 3 meter væk, når du ser tv.

My 5c...

Vh Troels

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 15:09

www.siletpcreview.com og deres forums er et godt sted at begynde.

Til top
Morsing Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 13:48
Hej igen!
Endnu engang tak for hjælpen. Tror jeg holder mig til AMD setup'et pga pengene, men opgradere nok kabinettet til Antec Fusion. Går også efter de 2 x 2 GB ram i stedet for 2 x 1 GB. Smækker lige en ordentlig post op senere, når tømmermændende har lagt sig.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Ja, ok. Du er tidlig oppe

Hvis det er en HTPC du vil samle og du ikke tænker på spil så skal du lige nu vælge din AMD løsning. Også fordi det valgte motherboard har hardware acceleration for de HD codecs der anvendes for HD, herunder h264. Og selv om du ikke lige nu er til blu-ray, kommer det nok på et tidspunkt, priserne falder jo.

Og skal du spille, kommer du alligevel ikke uden om et selvstændigt grafikkort og det er ikke den vej du antyder. Så vælg AMD lige nu og ignorer Intel folket som nok her nedlægger en protese :). Intel kommer igen med  chipsettet G45 (juni)  men bedre end 780G bliver det nok næppe alligevel.

Du kan sikkert uden tvivl bruge en almindelig box køler som kan følge med en CPU hvis man vælger det. De er ret gode og kan ikke høres. Der er jo ikke længere så stor belastning ved afvikling af HD. Fx kan man være nede på 20% CPU load ved blu-ray og h264 på grund af hardware understøttelse for, i dette tilfælde h264. Så en blæser bestiller ikke meget og der er jo blæserstyring efter behov.

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad det er for ram du vælger, men du skal faktisk have 2 styk helt ens, altså i dit tilfælde 2 stk 1GB ddr2. Det skal være det man (skønt nok lidt misvisende) kalder "dual channel" ram. Det er 2 stk helt ens. De kører så i dual channel mode og får forøget hastighed. DDR2 og enten 667/800 eller 1080.  Ikke alle CPU-er kan understøtte det sidste.   

Mine Intel Bundkort (P5E-VM HDMI) klarer HD content, med E2160, E6300, og P4 3ghz lga 775 HT(Single Core).

Det er ultra stabilt, jeg har kun PowerDVD på og Stock drivere fra medfølgende ASUS CD. Ikke alt muligt nonsense med at downloade tusind forskellige drivere, der måske eller måske ikke har DXVA 2.0 support...

Bare installer og indstil PowerDVD til Hardware Accelleration og dit grafikkort til at outputte 1080p....Ingen lusen lydkabler....Lyden er sendt videre automatisk...

Mere der skal ikke mere til....Lyden er dog stadigvæk kun 5.1

Det koster 200 mere end en AMD løsning...

Men det er det værd....

Bruger Vista Ultimate...

Redigeret af Patriarken - 22-Marts-2008 kl. 18:40
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 20:00
Ja, Patriark, men hvis du kigger efter svarer jeg ham der spørger efter det han spørger om. Skal man vælge A eller B og skal noget rettes.

Du syntes at mene at jeg ikke mener at Intel kan bruges? Men sådan er det ikke. Men G35 chipsettet klarer sig ikke godt i de tests jeg har set.

Faktisk kan man købe sig en core 2 duo, et ret billigt bundkort (måske 450.- ) og et Radeon HD 3450 (250.-) og få det til at spille. Der er så hardware acceleration og understøttelse for Hd codec (H.264/AVC og VC-1). Man har HDMI med HDCP og 5.1 lyd , tror det er det DTS og dolby digital 5.1. Grafikkortet har halv højde (low profile) så det er ikke svært med et kabinet. Passivt kølet! Men strømforbruget er sandsynligvis højere. Der anbefales en strømforsyning på 300watt til grafikkortet. Nok overdrevet?

Processoren kunne godt være en core 2 duo 8300E til 1100.- ca, så mangler der vist ikke noget i kræfter? Men mindre kan det også være.

Nogen dårlig eller dyr løsning er det ikke. Ret godt faktisk

Redigeret af Ken_T - 23-Marts-2008 kl. 02:13
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Ja, Patriark, men hvis du kigger efter svarer jeg ham der spørger efter det han spørger om. Skal man vælge A eller B og skal noget rettes.

Du syntes at mene at jeg ikke mener at Intel kan bruges? Men sådan er det ikke.

Faktisk kan man købe sig en core 2 duo, et ret billigt bundkort (måske 450.- ) og et Radeon HD 3450 (250.-) og få det til at spille. Der er så hardware acceleration og understøttelse for Hd codec (H.264/AVC og VC-1). Man har HDMI med HTCP og 5.1 lyd , tror det er det DTS og dolby digital 5.1. Grafikkortet har halv højde (low profile) så det er ikke svært med et kabinet. Passivt kølet! Men strømforbruget er sandsynligvis højere. Der anbefales en strømforsyning på 300watt til grafikkortet. Nok overdrevet?

Processoren kunne godt være en core 2 duo 8300E til 1100.- ca, så mangler der vist ikke noget i kræfter? Men mindre kan det også være.

Nogen dårlig eller dyr løsning er det ikke. Ret godt faktisk

Hejsa Ken

Jeg revser dig ikke. Du forventede lidt grynten fra Intelfolk - Gjorde du ikke det?

Jeg har selv anbefalet både 780g og gf 8200 som begge er fremragende kort. Desuden respekterer jeg dit arbejde og dine inputs som værende topklasse. Godt at der er folk der gider at bruge tid på at dele ud....I stedet for at tage imod...

Det jeg siger er at et bundkort som P5E-VM HDMI til 800kr + en e2160 ikke koster synderligt meget mere, og kan løse opgaven ligeså godt som 780g med en 5000+. Jeg har selv prøvet begge og så meget andet.Forskellen er at tingene bare er nemmere at sætte op med Intel x3500.

mvh Anders

Redigeret af Patriarken - 22-Marts-2008 kl. 21:05
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 21:57
Jamen, selvfølgelig skal man kunne tage lidt modgang, klart nok og jeg  formulerer mig ikke altid klart nok. Og sommetider dummer jeg mig direkte, det er svært at vide alt. Jeg gør ikke, kan jeg sige klart.

Men hør, G35 chipsettet på det nævnte bundkort (P5E-VM HDMI) har ikke understøttelse for H264 og det syntes jeg er en svaghed. Stor faktisk. At man så med den rette CPU alligevel kan få  de fleste situationer til at fungere alligevel, er ikke nødvendigvis nok.

Nu er du jo en slags Merlin (tro ikke det er sarkastisk, det er tværtimod), men rigtig mange er end ikke troldmandens lærling og de sidder faktisk måske med problemer med p35. 

Jeg holder mig til de sikre anbefalinger, men selv om det er mit mål har jeg til tider fået sagt det der var knap så godt, fordi jeg har lyttet til de forkerte folk. Der er jo mange oplysninger på nettet og man skal følge med hele tiden. Det tager jo tid.

Jeg syntes i øvrigt at G45 som kommer som "erstatning" for G35, lyder meget lovende.

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu