recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.35:1 == højst 818p??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket2.35:1 == højst 818p??

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Emne: 2.35:1 == højst 818p??
    Sendt: 04-Februar-2008 kl. 02:06

Ret mig lige hvis jeg tager fejl, men er det ikke sådan at hvis man har et  2.35:1 billede på et 16/9 display eller projektor, så kan man højst have en ca 800 pixel opløsning i højden?? er der noget der kompenserer for dette? (tænker nok mest på sådan noget som en omvendt horizontal anamorfic som presser et 1080 16/9 billede sammen til det 2.35:1 det evt. kunne være beregnet til, eller må man bare finde sig i ikke at få den opløsning man "betaler" for (f.eks. er min pursuit of happyness i 2.40:1 og opgivet som "FULL HD 1080P", det er jo strengt taget ikke helt korrekt) ved godt det måske er lidt pedantisk, men syns egentlig det er lidt falsk reklame...

er jeg vanvittig, eller har jeg en slags ret?
og selvfølgelig, har jeg ret i min 818p proklamering?

Edit:

Tråden er sådanset besvaret nu, på side 4, så jeg selv kunne forstå det, er rimeligt overbevis om at andre har sagt det samme tidligere dog uden at den er "fesen ind" som det hedder i mit hjemland. En BluRay eller HD-DVD kommer i 1080p 16:9 format, derfra kan filmen så præsenteres i hhv. 16:9 2,35:1 eller sågar 4:3 de 1080p relaterer altså til selve skivens opløsning og ikke til det format filmen præsenteres i.

Svaret på de 2 spørgsmål er således JA jeg er rygende vanvittig, men det har jeg altid været, og jeg har IKKE ret i min 818p, ikke mht til hvordan man oplyser på selve skiven ihvertfald.

Redigeret af fumper - 09-Februar-2008 kl. 09:46
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 09:12

Når du afspiller fullhd - så afspiller du et signal hvor alle pixels udnyttes. altså alle 1920x1080 pixels eller benævnt 1080p

Men det er fuldstændig korrekt at mange film jo ikke er i 16:9 format men i 2.35 eller 2.40 filmformat - fuldstændig som på dvd - og derfor vil nogle af de 1080 pixels være sorte. De er stadig en del af billedet, men de er altså sorte og kun ca. 800 eller 818 pixels er ikke sorte pixels. Sådan har det også altid været på dvd, hvor du istedetfor 576 pixels så har fået 436 pixels - og er det også når du ser film på tv der sendes i originalformat 2.35/2.40 selv når det sendes som ægte anamorphisc 16:9

Der er ikke tale om man bliver snydt, men tale om at man giver dig filmen i sit originale udseende fremfor at beskære den i siderne så man kunne få et 16:9 format, for man ville være nødt til at skære noget af billedet væk hvis det skulle fylde hele skærmen i 16:9. Gjorde man istedet det så ville du reelt blive snydt for noget af billedet.

FullHD betegnelsen relaterer sig ikke til selve filmens format eller opløsning, en film kan jo have mange formater, heriblandt 4:3, 16:9, 2.35/2.40 og vil derfor udfylde det samlede mulige antal pixels forskelligt.

FullHD betegnelsen relaterer sig udelukkende til det antal pixels som den samlede "maleflade" af billedet udgør - men derfor er det ikke sikkert at hele "malefladen" altid er helt udfyldt med farver.

Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 11:58

Nu er det jo ikke fordi jeg foretrækker 16/9 fremfor 2.35:1, men snarere at jeg egentlig syns det er lidt irriterende at vi ikke får fuld valuta for pengene, 2:35 formatet syns jeg er glimrende til film.

Men jeg syns jeg har fået svaret på mit spørgsmål, det lader til at 2:35 ikke er ÆGTE full HD (ihvertfald ikke sådan som jeg har bestemt at jeg vil definere det) førend vi får en 2.40:1 projektor...

Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af popcorn popcorn skrev:

Men det er fuldstændig korrekt at mange film jo ikke er i 16:9 format men i 2.35 eller 2.40 filmformat - fuldstændig som på dvd - og derfor vil nogle af de 1080 pixels være sorte. De er stadig en del af billedet, men de er altså sorte og kun ca. 800 eller 818 pixels er ikke sorte pixels.

Øhh, stadigvæk en del af billedet?

Så må du lige forklare, hvad det er for et billede du snakker om, for de sorte bjælker kommer fra ikke filmmaterialet. De er genereret af afspilleren og evt. displayet ud fra filmens format. Og dermed er de bestemt ikke en del af billedet.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 12:13
De ligger som en del af de komprimerede pixels på disc'en.

De kommer ikke fra film-negativet, men det er ikke afspilleren, der lægger dem på - de er der allerede fra starten (de bliver lagt på i forbindelse med 1:2.35->16:9 konverteringen).

Redigeret af HeartWare - 04-Februar-2008 kl. 12:14
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Nu er det jo ikke fordi jeg foretrækker 16/9 fremfor 2.35:1, men snarere at jeg egentlig syns det er lidt irriterende at vi ikke får fuld valuta for pengene, 2:35 formatet syns jeg er glimrende til film.

Men jeg syns jeg har fået svaret på mit spørgsmål, det lader til at 2:35 ikke er ÆGTE full HD (ihvertfald ikke sådan som jeg har bestemt at jeg vil definere det) førend vi får en 2.40:1 projektor...

Hvad er ægte Full HD? Bare der er 1080 pixels i højden? Bare der er 1920 pixels i bredden? Eller begge dele? Hvis begge dele skal bruges til det oprindelige billede ved fx 2.40:1 film, kræver det, som du rigtigt nok er inde på, en anamorfisk linse, der virker i det vertikale plan. Og det findes faktisk! Den skal blot bruges både når 2.40:1 filmen skydes i 1920x1080, og når den vises fx på en projektor. Men at lægge filmene i dette format på HD disk udgivelserne har "branchen" indtil videre holdt sig fra. Sikkert fordi det gør afspilningprocessen noget mere problematisk med to muligheder - 1920x1080p 1:78:1 kontra 1920x1080p anamorfisk 2.40:1. Desuden er det så vidt jeg ved kun få Panavision film der er skudt digitalt med denne teknik. Således er fx Star Wars episode III, faktisk blot en 800p digital film! Det er ihvert fald det, jeg har kunnet læse mig frem til på nettet vedr. sagen.

Til top
popcorn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2007
Point: 316
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af popcorn popcorn skrev:

Men det er fuldstændig korrekt at mange film jo ikke er i 16:9 format men i 2.35 eller 2.40 filmformat - fuldstændig som på dvd - og derfor vil nogle af de 1080 pixels være sorte. De er stadig en del af billedet, men de er altså sorte og kun ca. 800 eller 818 pixels er ikke sorte pixels.

Øhh, stadigvæk en del af billedet?

Så må du lige forklare, hvad det er for et billede du snakker om, for de sorte bjælker kommer fra ikke filmmaterialet. De er genereret af afspilleren og evt. displayet ud fra filmens format. Og dermed er de bestemt ikke en del af billedet.

Jo - som Heartware beskriver det så laves selve encodningen ved transferen i 1920x1080 - med sorte bjælker i top og bund. Det er ikke afspilleren der genererer de sorte bjæker - der er rent faktisk sorte pixels i selve encodningen og i den videostrøm der er gemt på skiven. Det er disse sorte pixels der croppes ud når (hvis) man efterfølgende konverterer til eks. en divx/xvid/h264.mkv fil.

De er ikke en del af den oprindelige film, men de genereres heller ikke af hverken afspiller eller display - de er en del af den komprimerede videostrøm.

Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job)
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-August-2005
Point: 824
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2008 kl. 14:26
Hvis vi så skal gå helt ned og fluekneppe så kan de sorte bjælker godt være en del af den oprindelige film. Hvis man ikke skyder med anamorfisk udstyr, vil 2.35:1 ikke udfylde hele 35mm negativet (eller 1080p formatet hvis man optager digitalt), dvs. filmen udnytter aldrig rigtigt hele formatets kapacitet (35mm eller HD). I stedet croppes/mattes billedet af i post-produktionen så man ender med et 2.35:1 billede.

Men uanset hvad kan jeg ikke se at der er tale om falsk reklame. Hvis vi nu siger at en film skulle kunne udnytte hele opløsning i 2.35:1 på en Blu-Ray eller HD DVD, ville det kræve at TV'et enten havde en noget højere opløsning end 1080 pixels i højden, eller at det, ligesom gammeldags CRT TV med 16:9 omskiftning, kunne squeeze hele billedet i højden (og at filmen lå anamorfisk på disken), og STADIG vise 1080 pixels i højden - noget der mig bekendt er umuligt både med plasma og LCD teknologi.

Redigeret af Simon R. - 04-Februar-2008 kl. 14:28
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 13:15

Det gør man faktisk ikke.

Man får ikke fuld valuta for formatet 2,35. Det har vel sin årsag til jeg nederst skriver . . . venter på ægte 2,35!

Forskellige tv kanaler er begyndte sende digitalt og ægte 16:9. At man kvier sig ved gøre samme nummer med 2,35 er en historie til fremtiden.

Eller med andre ord Ægte 2,35 ved anvendelse af alle 576 linier PAL signalet ville give 1 til 1 på en 1366x768 Skærm, men se om Vi må modtage dette. No Way vi må kun modtage de der 432 linier som skal opskalere til enten 576 eller de 808 linier på en Fuldt 1080 skærm.

Et ægte 2,35 billede vil virkeligt se sygt ud på ens gamle CRT 4:3 Tv, men hvis samme tv kunne gøre billederne "lavere", jeg mener et saadant tv have både en mulighed for 16:9 såvel som 2,35 "Stillinger".

At sådanne ægte 2,35 udsendelser/film vil have andre konsekvenser skal jeg lade være usagte.

Redigeret af moho - 05-Februar-2008 kl. 14:03
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 13:31

Fumper

Du har faktisk ret, blot et helt andet sted.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1507&zoneid=3

Det er nemlig muligt sende Tv programmer et 2,35 billede således det på din 16:9 Fladskærm kan vises med høje og tynde billeder. At nogen vil sige det er u-korrekt ud fra almindelig HDTV standarder er noget andet.

Grunden til jeg skriver alt kan lade sig gøre er helt enkelt fordi lige netop længere end en armslængde ude i Horizonten, ja da venter der her Tv med forholdene 20:9 eller 21:9. De gør det i Mit Eventyr. I min verden er ligheden mellem et 4:3 Tv og så en 35mm Filstrimmel større end nogen som helst vil indrømme. Tingene bliver bare smallere og smallere på disse filmstrimler, men opløsningen er den samme (fysisk er billederne ikke ændrede). Opløsningen er det den er på 18x24 mm Film billeder.

Ligesom en 16:9 film er letterboxet ind i en  4:3 Skærm, på samme måde kan Du sige at en 2,35 film er Letterbokset i Din 16:9 Fladskærm.

Og det er her kæden springer når mange påstår disse sorte bjælker , der manglede noget. Noget med at 2,35 film indeholder 432 Linier som skal opskaleres til 576 ud af 768. Du har ret man bliver eet eller andet sted snydt.

Hvilket man ikke burde når det kommer til HDTV.

Du HAR ret, kvaliteten er først på plads når man på en Fladskærm kan se et Anamorfisk 2,35 billede, altså højt og tyndt. Hvad for eks DR 1siger om dette? Vil kun kunne more mig M E G E T.

Det står direkte her fra august 2006.

Også det med kunne følge med i Dronningens og Prinsgemalens Liv og
dagligdag med videre. Og Tronfølgerens og Kronprinsessens plus det hele Hof !

For også berette om det nu var muligt gøre disse "Moderne Skærme" bredere, [Bredere end 16:9, februar 2008].
 selvom De med de bredeste skærme nu måtte se personer ligesom en smule
 lavere i begyndelsen, fordi der trods alt lå en træghed hos de som bestemte
 over Landets Pengekiste. I stil med H.C. Andersen's "Fyrtøjet".

Når DR 1 så smukt kan skrive man: A. sender mere og mere Letterbokset analogt og B. Skrive man nu sender mere og mere ægte 16:9 DIGITALT.

C. For mig betyder det at ægte 2,35 (eller 20:9) Ligeså vel er muligt.

Redigeret af moho - 05-Februar-2008 kl. 13:50
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 13:59

Jeg ved det ER Sygt.

Men noget må være rigtigt, ellers ville Fumper ikke bringe emnet på banen.       

Nåh det der med Skaleringerne og 1080p24, det er ikke mit bord! Spørg overtjeneren.

Mit problem er alle de spildte år hvor man undlod sende Anamorfisk, Åh hvilket s p i l d. Denne kvalitets forbedring man kunne have opnået, uden udgifter; sat i forhold til HDTV, som bare Koster det hvide.

Redigeret af moho - 05-Februar-2008 kl. 14:08
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 15:40

Som sædvanlig rammer moho HOVEDET PÅ SØMMET. Det er dybt frustrerende at se den flotte kvalitet der KAN sendes i SDkvalitet, og så bare se på at det IKKE sker det meste af tiden.

Det synes som om TVteknikerne tænker: Hvorfor springe over hvor gærdet er lavest, når det er lettere at gå under hvor det er højest.

Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu