recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDAB antenne

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sharders Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Emne: DAB antenne
    Sendt: 28-Marts-2008 kl. 16:48

Jeg må sørgeligt erkende, at jeg intet ved om dette emne.

I den forgangne uge købte jeg en NAD DAB-radio i HiFi Klubben, og ved samme lejlighed, ville jeg bestille en brugbar DAB antenne. Klubben forhandlede imidlertid ikke længere DAB antenner så jeg var overladt til selv at finde en. Efter lidt søgning på nettet fandt jeg frem til

1) At en DVB-T og en DAB-antenne oftest er identiske.

2) At til indendørs brug var det en god ide med en antenne med antenneforstærker.

Således endte jeg med at købe en Kathrein BZD30-II aktiv DVB-T antenne hos easyshopping.dk. På hjemmesiden står der, at antennen kan bruges til både DVB-T og DAB.

Så begyndte problemerne. For det første var DAB-in bøsningen bagpå radioen et F-stik (aldrig hørt om det før) imens det medfølgende antennekabel var af typen digital coaxialkabel (2xhanstik). Jeg troede, at købet af en F-han ->  coax-hun konverter kunne rette op på problemet... Men tog fejl. Ingen signaler.

Resultatet er, at jeg nu har en flot og efter sigende god DAB-radio der kører (middelmådigt) på det inkluderede test-antennestik.

Nogen der kan hjælpe???

Såfremt det overhovedet er muligt vil jeg selvfølgelig helst beholde den indkøbte Kathrein antenne, da både størrelse og design passer mig fint.

Stefan
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 17:19

Tja, de skulle kunne gøres, jeg har en Digiality DA5000 antenne til min PVR, da antennen blev købt, gjordes der opmærksom på, at den ikke kunne bruges til DAB. Da jeg så fik købt en DAB Tuner tilsluttede jeg antennen til DAB Tuneren via RF Gennemsløjfningen på PVRen, og hvad skete så----- jo såmen fuld signalstyrke og ingen BER fejl.

Nu har du vel afprøvet, at antennen virker.?

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af sharders sharders skrev:

Jeg må sørgeligt erkende, at jeg intet ved om dette emne.

I den forgangne uge købte jeg en NAD DAB-radio i HiFi Klubben, og ved samme lejlighed, ville jeg bestille en brugbar DAB antenne. 

1) At en DVB-T og en DAB-antenne oftest er identiske.

En DAB antenne er en VHF bånd III antenne, der modtager lodret. Men flere 'stueantenner' har VHF horn også.

En udendørs antenne til DVB-T er indtil videre en UHF antenne og de fleste steder er DVB-T vandret polariseret.

Oprindeligt skrevet af sharders sharders skrev:

Såfremt det overhovedet er muligt vil jeg selvfølgelig helst beholde den indkøbte Kathrein antenne, da både størrelse og design passer mig fint.

Er det ikke blot at  købe et stik hos en antenneforretning og skifte stikket ud.  Tjek dog lige hvordan strømforsyningen virker.

Lars  

DAB er en   ende standard.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 13:51

Tak for de gode råd.

Jeg vil teste opsætningen på ny, så snart jeg har fået fingre i en ny Coax-hun -> F-han konverter. Den gamle knækkede...

I hører nærmere i den kommende uge.

Stefan
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 16:31

Hmmm.

Så fik jeg efter lang tids bøvl købt mig en reel f -> coax adapter (det tog mig to fejlleverancer fra av-cables.dk, før det gik op for mig, at butikkens indehaver ikke kender forskel på f-stik og coax d.o. - 3. gang lykkedes det)

Anyway. Min Kathrein DAB-antenne er ophængt vertikalt (Århus midtby), men der er signalerror på ca. 80 sv.t. ca. 4x værdien ved brug af den medfølgende testantenne.

Hvad gør man så? Jeg vil prøve at låne en anden Kathrein-antenne mhp. at teste om det blot er min der er defekt...

Stefan
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 16:46

Du har sikkert din antenne rettet mod en TV2 sender, hvilket er korrekt til modtagelse af DTT, men DAB sendes fra DR senderne, så du skal rette den mod en DR mast. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2008 kl. 18:02

Tak for de gode råd.

Flyttede antennen 50 cm. (hvormed den blev fri af en reol). Nu er der signal errors ~ 1-8. Kunne ligne happy ending...

Stefan
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu