recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI/PS3 - RGB & YPbCB/YPrCr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI/PS3 - RGB & YPbCB/YPrCr

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI/PS3 - RGB & YPbCB/YPrCr
    Sendt: 21-December-2007 kl. 06:32
Hey hey

Jeg læste for nyligt nogle af Ottos indlæg omkring forskel i afspillere, RGB & YCbCr signaler ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32147& PN=1), yderst interessant læsning, og gav mig lyst til at lege lidt med PS3 indstillingerne igen (havde nærmest glemt dem :P)

Kan jo så se at på PS3 ( mener os at ha set det på andre DVD afspillere) at man kan vælge imellem RGB og YPbCB/YPrCr signal på HDMI ved Blu-ray og DVD. Hvad er forskellen, i må meget gerne også blive tekniske, hvis i gider beskrive. Og hvad er mest korrekt, hvis der er et nemt svar på det?

En lidt anden ting er sætte "RGB fuld rækkevidde (HDMI)" til "Begrænset" og "Fuld". Hvad er dette? Har det noget med farve rækkeviden at gøre eller hvad? Da jeg sad og legede med det tidligere kunne jeg nemlig ikke få mit TV til at vise BlackerThanBlack på DVE DVD'en når det var sat til "Fuld". Derimod kunne jeg godt få vist BlackerThanBlack når det er sat til "Begrænset". Sys at det påvirkede billede på den måde at alting blev væsentligt mørkere når den var sat til "Fuld"
Er jo ikke interesseret i at se BlackerThanBlack, vil justere det til at være det væk. Men er jo interesseret i at PS3 & TV behandler signalet bedst muligt.

Der er os den indstilling der hedder "Y Pb/CB YPr/Cr Superhvid (HDMI)" Hvad gør denne funktion, kunne læse mig frem til et andet sted at det vidst ikke alle TV der kan benytte dene funktion. Virker det på PX70, og hvad gør det?

Den sidste funktion... "Cross Coler reduktionsfilter" er også en indstilling som findes på PS3, had er dette, sys umilbart ikke jeg kan se en forskel når det er slået til eller fra.

Og sidste spørgsmål, hvilke indstillinger har i andre med PX70 & PS3, fundet frem at være bedst? Og når jeg siger bedst, mener jeg den mest korrekte billede gengivelse.

Redigeret af hyldig87 - 21-December-2007 kl. 07:58
Til top
Damgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Maj-2005
Point: 68
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2008 kl. 00:11

Hej!

Er ligeledes interesseret i dette spørgsmål..

Håber nogen vil svare..

Vil der i øvrigt altid være "hakken" ved panorering? Sidder og ser en fodboldkamp i 720p fra PS3 til PX70, og kan ikke afgøre om det er konverteringen af filen, der giver disse problemer, eller om det skyldes at en sådan kamp er optaget i en for lav framerate?

Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2008 kl. 13:26
Jeg ved intet om ps3.

Men YPb/CB Ypr/Cr,eller Y/C som det osse forkortes. er den amerikanske RGB standart som vi her i europa har scart. Men Y/C, var det første men kunne køre prograssiv scaning i. Og lige ledes, kan det osse bruges til at vise 720p men dog kun 1080i, pga. den er analog så kan det klare den høje bitrate, som HDMI kan.
Til top
Blade Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Oktober-2005
Point: 127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 07:44

Her er noget om RGB som du kan få noget ud af hvis du læser Ottos indlæg som du selv henviser til.

http://manuals.playstation.net/document/dk/ps3/current/setti ngs/rgbfullrange.html

Jeg blev ikke rigtig klogere på superhvid

Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Hey hey

Jeg læste for nyligt nogle af Ottos indlæg omkring forskel i afspillere, RGB & YCbCr signaler ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32147& PN=1), yderst interessant læsning, og gav mig lyst til at lege lidt med PS3 indstillingerne igen (havde nærmest glemt dem :P)

Kan jo så se at på PS3 ( mener os at ha set det på andre DVD afspillere) at man kan vælge imellem RGB og YPbCB/YPrCr signal på HDMI ved Blu-ray og DVD. Hvad er forskellen, i må meget gerne også blive tekniske, hvis i gider beskrive. Og hvad er mest korrekt, hvis der er et nemt svar på det?

En lidt anden ting er sætte "RGB fuld rækkevidde (HDMI)" til "Begrænset" og "Fuld". Hvad er dette? Har det noget med farve rækkeviden at gøre eller hvad? Da jeg sad og legede med det tidligere kunne jeg nemlig ikke få mit TV til at vise BlackerThanBlack på DVE DVD'en når det var sat til "Fuld". Derimod kunne jeg godt få vist BlackerThanBlack når det er sat til "Begrænset". Sys at det påvirkede billede på den måde at alting blev væsentligt mørkere når den var sat til "Fuld"
Er jo ikke interesseret i at se BlackerThanBlack, vil justere det til at være det væk. Men er jo interesseret i at PS3 & TV behandler signalet bedst muligt.

Der er os den indstilling der hedder "Y Pb/CB YPr/Cr Superhvid (HDMI)" Hvad gør denne funktion, kunne læse mig frem til et andet sted at det vidst ikke alle TV der kan benytte dene funktion. Virker det på PX70, og hvad gør det?

Den sidste funktion... "Cross Coler reduktionsfilter" er også en indstilling som findes på PS3, had er dette, sys umilbart ikke jeg kan se en forskel når det er slået til eller fra.

Og sidste spørgsmål, hvilke indstillinger har i andre med PX70 & PS3, fundet frem at være bedst? Og når jeg siger bedst, mener jeg den mest korrekte billede gengivelse.

Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2008 kl. 01:44
Tak for linket, så blev jeg da klogere!

Men jeg er stadig i tvivl om hvad der er den den mest korrekte indstilling til PX70.

Det kommer jo anpå hvordan PX70 håndtere signalet, som otto skriver:
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvis informationerne fra 0 til 16 bare er skiftet ud med sort, så er problemet ikke så stort - det gør det lidt sværere at justere sort-niveuaet rigtigt, men betyder iøvrigt ikke noget for billedet. Et problem der er langt værre (og ret udbredt!) er hvis afspilleren simpelthen mapper digitalt 16 ned til digitalt 0, dvs. konverterer video-levels til PC-levels. Det sker nogle gange ved at rykke hele den digitale skala 16 bits ned (så billedet ligger på 0-219 i stedet for 16-235), andre gange ved at interpolere hele billedet fra 16-235 over på 0-255

Jeg bruger begrænset på min PS3, så kan forstå PS3 sender RGB-outputsignaler som i området 16 til 235 der, spørgsmålet er så hvad PX70 gør... og hvad det gør hvis man vælger RGB full og det ligger i området 0 til 255 fra PS3.

EDIT: og fik læst lidt videre i det som Otto skrev, noget andet der åbenbart os har betydning er:
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nogle afspillere har mulighed for at vælge at outputte billedet som 16-235 eller 0-255 (guderne må vide hvorfor!) Nogle gange virker det som det skal, men man oplever faktisk ind imellem at afspilleren stadig ikke håndterer det rigtigt selv om du sætter indstillingen på 16-235, og hvad værre er, nogle gange er der simpelthen byttet rundt på betegnelsen, så når man tror man vælger 16-235, vælger man rent faktisk 0-255... De fleste producenter har ganske enkelt ikke fattet hvad dette går ud på, eller også er de bare ligeglade. Hvis producenterne håndterede dette rigtigt, så ville afspilleren have én mulighed der så var den rigtige (0-255 med sort som 16 og hvid som 235), og TV'ene ville have mulighed for at skifte mellem video og PC levels, i tilfælde af at du får lyst til at sætte en PC til.

Redigeret af hyldig87 - 03-April-2008 kl. 01:51
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu