recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til antenneforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til antenneforstærker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bigby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til antenneforstærker
    Sendt: 29-Marts-2008 kl. 22:47
I mit nye hus er der en god håndfuld kabel-tv-stik. Signalet kommer ind i  den fløj, der ligger længst væk fra stuen, hvor signalet bliver for svagt. Det forværres af, at jeg har en T-adapter i stue-stikket, så jeg også kan se kabel-tv på pcen i det tilstødende kontor.

På loftet sidder en større installation, hvor signal-forstærkeren vistnok hedder Arcodan 93138-220. I bunden har den to blå skruer - men uden nogen forklaring af, hvad de laver. Opsætningen er ret uoverskuelig, fordi der tidligere har været webspeed i huset.

På selve forstærkeren er påtrykt 4-25MHz der hvor signalet kommer ind. Herfra er tegnet dels en vandret streg til udgangs-stikket. Dels en sløjfe, der går gennem en cirkel med EQU og dernæst en cirkel med ATT. Til højre herfor står 20 DB 45-862 MHz, hvorpå stregen går ned til udgangsstikket, så der dannes en firkant. Håber dette giver en smule mening for folk, der har forstand på den slags. Jeg forsøger at vedhæfte et foto.
Hvad skal jeg skrue på for at få stærkere signal i stuen - uden at overstyre de andre tv-udtag, hvor billedet står flot? Eller er det noget, jeg bør overlade til en tv-fagmand med måleudstyr osv?
Til top
Bigby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2006
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 22:49
Ser ikke ud til at billedet virker - jeg prøver igen..

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 22:58

Det er da også en forfærdelig gang spagetti du har der, det kan laves en hel del bedre med en Destributions forstærker, så undgås alle de samlinger og fordelere. Det er så afgjort ikke befordrene for kvaliteten.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
PSkyum Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Marts-2008
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 23:03
Kan jo også tænkes at det kabel du deler med T-stik i stuen er et af dem så som allerede er delt en gang på loftet.

Så sidder dit tv jo efter 3 x splitter.

Hvis det er tilfældet at det kabel der ender i stuen sidder i den nederste splitter, så kan du jo prøve at flytte det over på den øverste splitter.

Håber det giver mening

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:33

Der er et antal ting, som du kan tænke over med din installation:

(A) De to trimmere i bunden af forstærkeren (som er en udemærket forstærker) bruges til (1) at bestemme forstærkningen for de lave hhv. de høje frekvenser (trimmer: EQU) og (2) bestemme dæmpningen (trimmer: ATT) af signalet som helhed.

Forstærkeren forstærker 20dB, og det er derfor maksimal udstyring som dæmpes med (ATT) - men du kan vælge at opfatte (ATT) som en forstærkningskontrol, hvis det er mere forståeligt.

Prøv at se her for råd til at indstille forstærkeren: http://av-connection.dk/?PGr=890&ML=495

(B) Det store problem med din installation er, at den ikke er symmetrisk på udgangen: Dvs. at hvis man kobler splitter-efter-splitter vil alle udtag ikke  levere den samme signalstyrke, hvis man ikke gør det fuldstænmdigt symmetrisk. Forstærkeren kan drive 4 - 6 udtag - men husk at splitte dem symmerisk hver gang. En splitning reducerer signalet med 4,5 - 5dB = rundt regnet en halvering af signalet. F.eks. kunne man splitte signalet med en tovejs-splitter først og derefter sætte to trevejs-splittere i de to udtag fra tovejs-splitteren for at opnå seks udtag. Hvis du kan nøjes med færre udtag kan du måske nøjes med en firevejs-splitter. Hvis du har brug for mange udtag, kan det blive nødvendigt med flere forstærkere eller andre typer forstærkere med flere udtag.

(C) Du siger, at du splitter signalet efter vægdåsen for at få en ekstra forbindelse: Derved halverer du signalet jf. ovenstående. Lav et rigtigt udtag direkte fra indtallationen til alle apparater som beskrevet ovenfor, hvis det giver problemer.

(D) Den komponent, der sidder på indgangssiden af forstærkeren, kan jeg ikke helt identificere - men det er måske en form for splitter, der giver WebSpeed sin returvej - det ser i hvertfald mærkeligt ud. Måske kan andre fortælle mere. Hvis det er en splitter, er signalet allerede forringet, før det når til forstærkeren.

(E) Du bør måske få en fagmand, som du har tillid til, til at at gennemgå og optimere installationen.

Redigeret af bantam - 30-Marts-2008 kl. 16:11
/lars
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu