recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scart / HDMI kabel problem .
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketScart / HDMI kabel problem .

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ole Pihl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 228
Direkte link til dette indlæg Emne: Scart / HDMI kabel problem .
    Sendt: 02-Marts-2008 kl. 11:46

Jeg har fået et problem med min fladskærm , efter jeg har udskiftet  Scart-kabel med HDMI kabel .

Jeg har en Motorola STB vip 1900 , som jeg indtil nu har haft tilsluttet til fladskærmen med et Scart kabel .

Det har virket på den måde , at hvis jeg har siddet og set analogt tv , og så har tændt for Settop boksen , så har fladskærmen automatisk skiftet til signalet fra Settop boksen .

Det gør fladskærmen ikke mere efter jeg har skiftet Scart kabel ud med et HDMI kabel .

Nu skal jeg ind i fladskærmens menu for at skifte til HDMI før jeg får billede på skærmen (Træls) når jeg tænder for settop boksen .

Jeg vil derfor høre om jeg på en eller anden måde kan få fladskærmen til igen automatisk at skifte til signalet fra Settop boksen (HDMI) når jeg tænder for boksen .

Til top
mortenf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Februar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 11:49
Det du savner er "HDMI control". De forskellige fabrikanter kalder det forskelligt (men det er det samme). Sony kalder det: Theatre Sync. Panasonic kalder det: VIERA link.

Undersøg om dit TV og harddisk-optager har dette...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 11:50

Et HDMI kabel Har kun Billed og lyd, der er ikke skiftesignaler i det hverken til skift af Input eller 16:9/4:3. Så der skal skiftes manuelt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Ole Pihl Ole Pihl skrev:

Det har virket på den måde , at hvis jeg har siddet og set analogt tv , og så har tændt for Settop boksen , så har fladskærmen automatisk skiftet til signalet fra Settop boksen .

Det er rigtig smart med automatisk omskiftning, når TV'et modtager signal fra scart-kablet. Men .....

Oprindeligt skrevet af Ole Pihl Ole Pihl skrev:

Det gør fladskærmen ikke mere efter jeg har skiftet Scart kabel ud med et HDMI kabel .

Det er en funktion, der vist desværre ikke er indbygget i HDMI-standarden. Jeg skal også selv manuelt skifte over på TV'et's HDMI-indgang, når jeg skal se DVD eller Blu-ray. Der er noget, man desværre nok bare er nødt til at lære at leve med.

Kan du ikke klare omskiftningen, ved bare at trykke på TV/AV-tasten på remoten? Så ryger man nemlig automatisk over på den indgang på TV'et, der sidst var i brug. Det virker fint for mig.

Redigeret af musicus - 02-Marts-2008 kl. 15:43
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 394
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:08

Det er ikke helt korrekt.

Ved hjælp at CEC linien og DDC linierne (DDC signalet er I2C lignende) kan der overføres data som kan lave automatisk skift!

Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 394
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:26

Til dem der måtte være interesseret så er her pinning og forbindelse navne på HDMI type A stik.

Til top
seric Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-April-2008
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 12:50

Jeg har et lignende problem med min Playstation 3, som er forbundet til mit Sony KDL-W2000 via HDMI, det er mildt sagt p...e irreterende at denne onskiftning ikke sker automatisk.

På mit gamle Sony fjernsyn og Playstation 2 virkede det fint - der må s.. da være en løsning på dette, eller har ingeniørerne hos verdens største elktronikleverandører lavet en sammensværgelse der går ud på at teknikken skal forringes. Det virker total hul i hovedet og tegningen som afslutter dette indlæg hjælper ikke mig, som har begrænset elektronik indsigt.

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 13:00
Men der foregår ikke to-vejs kommuniaktion som ved scart...
Hvis man tænder et eller andet, der er sat til tv med HDMI skifter  tv'et ikke aut. over på HDMI indgangen. Det kan godt være man i teorien kan, men i praksis fungerer det ikke...
Og så vidt som jeg har forstået, så kan man vidst vente længe inden det sker!

Som løsning på Oles problem, kan man dog indstille nogle skærme til at starte på HDMI (1 f.eks.). Dette gælder bl.a. Panasonics plasma skærme hvis du har sådan et?

MVH

Redigeret af Asklepios - 05-April-2008 kl. 13:06
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
seric Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 13:04
Jeg anfægter overhovedet ikke teknikkens funktionalitet, men det virker bare som et skridt frem og to tilbage, specielt i denne verden, at brugervenligheden bliver forringet. 
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 13:07
Ja, kvikt er det ikke... Det ville være synd at sige!
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
seric Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 13:08

Undskyld min uvidenhed på området, men findes der sw updates til fladskærme som evt. kan håndtere dette.

Til top
mortenf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Februar-2005
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af seric seric skrev:

Undskyld min uvidenhed på området, men findes der sw updates til fladskærme som evt. kan håndtere dette.

Det tror jeg ikke. Har selv købt et Sony TV, lige før det blev standard.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu