recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NVidia og ATI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNVidia og ATI

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Don Miguel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Emne: NVidia og ATI
    Sendt: 11-April-2008 kl. 13:25

Jeg har lige købt en Gigabyte bundkort med 780G chipset, så jeg kan afspille Blu Ray 1080p uden problemer. Desuden har jeg også indstalleret ATI Catalyst Control Center 8.3. Det eneste jeg mangler der, er Sharpness. Jeg vil gerne gøre billedet noget mere skarp, men denne funktion findes ikke. ATI har lagt Enchanced Video Control i 8.3 men jeg synes, at det er svært at se forskel.

I min Nvidia-grafikkort (HD-understøttet) er der Sharpness, så jeg kan gøre billedet skarpere. Grafikkortet ligger i en anden pc - altså ikke på HTPC i stuen.

Men mit spørgsmål er: Bliver billedet bedre/meget bedre hvis man bruger Sharpness på Nvidia-kortet?

Jeg overvejer at slå on-board grafik fra på min Gigabyte bundkort men ved ikke om det er bedre at satse på Nvidia end ATI.

Hvis Nvidia er bedre, hvilke grafikkort er så bedst? 8400, 8500 eller 8600?

Nogen, der ved noget?

takker

Til top
johnlc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-November-2005
Sted: Denmark
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2008 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Don Miguel Don Miguel skrev:

Jeg overvejer at slå on-board grafik fra på min Gigabyte bundkort men ved ikke om det er bedre at satse på Nvidia end ATI.

Hvis Nvidia er bedre, hvilke grafikkort er så bedst? 8400, 8500 eller 8600?

Hm, hvordan og hvorhenne kan du slå det fra? Jeg kan nemlig ikke finde det på GA-MA78GM-S2H - man kan selvfølgelig vælge "Init First", men det havde jeg ikke held med igår.

Mht. til Nvidia, så er de vel rimeligt ens, pånær hastigheden. Dog har 8500/8600 noget ekstra som jeg ikke aner hvad er.

http://www.nvidia.com/docs/CP/11036/PureVideo_Product_Compar ison.pdf

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2008 kl. 14:07

Hvis du går ind i Bios, kan du vælge mellem on-board, PCI-e osv...

Jeg synes, at det er ærgeligt, at ATI ikke har lagt Image Sharpness i Catalyst, så man kan få mulighed for at gøre billedet skarpere.

Håber, der er nogen derude, som ved noget.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2008 kl. 23:37
Hvilken skærm har du tilsluttet maskinen til, og er du sikker på det ikke kunne have noget med forkert opløsning at gøre. Har stort set aldrig oplevet at der skal pilles med skarpheden på grafikkortet før. Tror det er smartere at prøve på skærmen. Men først undersøg skærmens opløsning og se om du kører med 1:1 pixelmapping. Det er oftes sådan noget der får billedet til at se uskarpt ud.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2008 kl. 12:32

Mit TV er 40" Samsung FullHD. I Catalyst har jeg valgt 1920x1080p 60Hz. Eller skal der vælges noget andet et andet sted?

Jeg synes bare, at skarpheden er bedre på en standalone Blu Ray-afspiller i f.eks. Merlin eller sådan.

Det er derfor, jeg tænkte på Sharpness.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2008 kl. 14:41

Man skal ikke benytte sharpness i et grafikkort - en kilde skal vises som den er - og ikke tilføjes kunstig sharpness. Derfor er der heldigvis ikke sharpness kontrol i ATI's drivere.

Skarpheden er ikke anderledes på en bluray afspiller - den benytter heller ikke kunstig sharpness - hvis du syntes skarpheden er bedre i Merlin så er det snarere fordi du har set på nogen af deres latteligt forkerte indstillinger hvor fladskærmene har sharpness skruet op.

Hvis du foretrækker et sådant kunstigt billede, med de andre fejl i billedet det indebærer - så skal du blot skrue op for sharpness på din skærm.

Som Nagash er inde på så check lige at du reelt kører 1:1 pixelmapping på din skærm - opløsningen du har valgt er fin nok - men det kan være du skal vælge en særlig "true scan" eller lignende indstilling på din Samsung skærm for at få korrekt 1:1 pixelmapping - jeg kender ikke din skærm i detaljer men det skal man på nogen skærme.  

Derudover er der også forskel på hvilken afspiller eller filter/codec du bruger på din PC til at afspille film med - de kan have forskellige billedmæssige egenskaber afhængig af hvilke postprocessing metoder de benytter.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2008 kl. 15:13

hvilke codec/filter er de bedste?

det der med 1:1 pixelmapping, det tror jeg ikke man kan på mit TV.

Eller er det noget man kan gøre i Catalyst?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2008 kl. 16:26

hvilke codec/filter er de bedste?

Det er der forskellige meninger om så det kan jeg ikke svare entydigt på

Hvad benytter du som medieafspiller idag - og hvad er det du afspiller ?

Er det originale bluray skiver du afspiller fra et bluray drev eller er det rips af forskellig slags ? .mkv filer osv. ?

Hvis det er det sidste så har kvaliteten og skarpheden jo meget at gøre med selve kvaliteten af rippet.

det der med 1:1 pixelmapping, det tror jeg ikke man kan på mit TV.

Eller er det noget man kan gøre i Catalyst?

Nej - det har ikke noget med Catalyst at gøre - det er udelukkende i skærmen. Kører du VGA aller HDMI ? Hvilken model er din Samsung skærm ?

Redigeret af spawn - 12-April-2008 kl. 16:28
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2008 kl. 17:58

Jeg kører HDMI på min medieafspiller. Bundkortet har jo indbygget HDMI og på min Samsung har jeg indstillet til Just Scan som giver 1:1 pixel mapping.

Ja, det er original Blu Ray skive og jeg bruger PowerDVD 7 Ultra.

Min Samsung er en 40" LE40M87BD.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu