recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kontrastopgivelser på plasma-tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKontrastopgivelser på plasma-tv

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Emne: Kontrastopgivelser på plasma-tv
    Sendt: 30-Maj-2005 kl. 23:42

Nedenstående er et indlæg jeg oprindeligt skrev på hifi4all.dk, men jeg synes pointen er vigtig, så I får den lige her også:

Der er en artikel i det nye Home Cinema Choice, som jeg synes er ret interessant i forbindelse med øjeblikkets store diskussionsemne, plasma-tv. Artiklen er en større test af forskellige relativt billige 42" plasma'er (fra 1000 til 2900 pund). Når Home Cinema Choice tester, måler de blandt andet lysstyrken, farvetemperaturen og kontrastforholdet på skærmen. Det interessante er egentligt ikke så meget hvor meget "real life" afviger fra de oplyste specifikationer, men hvor stor udsving der kan være i hvad der er bedst på papiret, og hvad der er bedst i praksis.

Før jeg går videre vil jeg gerne lige bruge lidt plads på at forklare tallene, da de målte kontrastforhold lyder meget lave. Den opgivede kontrast er on/off kontrast, der giver nogle ret høje tal, mens den målte er ANSI-kontrast, der giver et helt andet resultat, men er mere reelt i forhold til "real-life" materiale. Så før I går i selvsving over at plasma har så lav kontrast i praksis, f.eks. i sammenligning med projektorer, så husk at sammenligne æbler med æbler - de færreste af de økonomisk overkommelige projektorer har en ANSI-kontrast over 500:1. Det interessante er som sagt ikke at tallene lyder lave - det interessante er at man ikke kan regne med at fordi én skærm har et højere opgivet kontrastforhold, så har den også en bedre kontrast i praksis. Og så en anden, endnu vigtigere del-konklusion, som jeg vender tilbage til.

De 6 testede skærme:

Hisense PDP 4211EU (1300 pund): Opgivet kontrast 3200:1, målt ANSI-kontrast (efter kalibrering til bedst mulige farver): 495:1.

Hitachi 42PD7200 (2500 pund): Opgivet 1000:1, ANSI 215:1.

Hyndai Imagequest HQP421SR (1900 pund): Opgivet 3200:1, ANSI 225:1

NEC PX42XR3G (2900 pund): Opgivet 1000:1, ANSI 150:1

Samsung PS42V4SKX (1600 pund): Opgivet 3000:1, ANSI 195:1

Tiny PS42D8 (1000 pund): Opgivet 1000:1, ANSI 160:1

Til sammenligning, så har de i en tidligere test målt et af de mere roste tv, Panasonic PA30 (jeg kan ikke lige finde en måling på PA50), der er opgivet til 4000:1 til en ANSI kontrast på 225:1.

Det der er interessant at se er f.eks. at mens Hitachi'en på papiret har væsentligt lavere kontrast end Samsungen, så har den i praksis _højere_ kontrast. Og den er meget tæt på Panasonic'en, der ellers på papiret ligger 4 gange så højt. Med andre ord: Kontrastforholdet, der er blevet et af de absolut vigtigste salgsparametre, kan alene bruges til lige nøjagtigt _ikke en hat_! Dette understreges på alle måder af den anden vigtige delkonklusion: Mens Hisense'n har en voldsomt høj kontrast i forhold til de øvrige (og over det dobbelte af Panasonic's, der er kendt for at have en rigtigt god kontrast), så er det Hitachi'en der vinder testen ud fra overall billedkvalitet. Der er ganske enkelt så mange andre negative ting ved billedet af Hisense'n at den, på trods af suverænt bedst kontrast, lander på en 5.-plads af de 6 testede (kun den ultra-billige Tiny er ringere).

Noget andet interessant er en pointe jeg efterhånden har udtalt så meget så de fleste af jer sikkert er ved at brække jer, men selve indstillingen af skærmene er altafgørende for det endelige resultat. Den optimale farvetemperatur til DVD-visning er 6500K. Tre af skærmene måles før kalibrering til over 10.000K, og ingen er under 8500K før kalibrering - dette vel at mærke _ikke_ i standard-indstillingen, men når farvetemperaturen i menuerne sættes til "low"!! Det er simpelthen hysteriskt horribelt skævt. Og det værste er at der ikke er nogen som helst grund til at tro at der ikke er voldsom forskel på hvor skæv standard-indstillingen er i forhold til det optimale skærmen kan yde. Derfor kan man ikke bruge billedkvaliteten i standard-indstillingen til noget som helst, i forhold til at vurdere hvor god billedkvalitet man kan hive ud af skærmen når man kommer hjem.

Den nedtrykkende konklusion omkring valg af fladskærms-tv er altså kort sagt: Svaret på det evige spørgsmål "hvad skal jeg kigge på når jeg vælger tv" er BILLEDET! _Glem_ specifikationerne, de siger intet om billedkvaliteten alligevel. Du skal selvfølgelig sørge for at skærmen har de features du har brug for, men lad være med at gætte dig frem til billedkvaliteten ud fra tekniske data.

Grunden til at dén konklusion er nedtrykkende er så at dét billede man ser hos forhandleren i 98% af tilfældene ikke kan bruges til at foretage denne vurdering, fordi billedet ikke er repræsentativt for hvad skærmene egentlig kan yde. Medmindre man finder frem til én af de sidste 2% af butikker (som jeg kun formoder eksisterer fordi jeg har et positivt livssyn, jeg kan ikke henvise til nogen) som rent faktisk præsenterer fladskærmene ordentligt, så er det som at kaste med en terning at købe fladskærm som markedet er i dag. Og først og fremmest, så er det både håbløst og meningsløst at forsøge at vurdere tingene ud fra specifikationer alene.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
bmhsk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-April-2005
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2005 kl. 00:03

Meget interessant læsestof - og det gør det selvfølgelig også sværere at tage en beslutning.

Jeg har ikke foretaget min endnu. Du har ret i det med billedet og selvfølgelig skal man ud og se dem live. En anden ting som kan bruges som finger peg er diverse tests af fladskærme rundt omkring. Disse skal selvfølgelig også tages med en gran salt - men f.eks Pioneer PDP425 serien har fået mange top resultater og det giver selvfølgelig et finger peg om at lige præcis den skærm eller dem som løber med de fleste test sejre er nogle udmærkede skærme... Men igen... det kan kun ligge til grund for beslutningen - MEN IKKE ALENE.

Heino
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2005 kl. 00:21

Oprindeligt skrevet af bmhsk bmhsk skrev:

En anden ting som kan bruges som finger peg er diverse tests af fladskærme rundt omkring. Disse skal selvfølgelig også tages med en gran salt - men f.eks Pioneer PDP425 serien har fået mange top resultater og det giver selvfølgelig et finger peg om at lige præcis den skærm eller dem som løber med de fleste test sejre er nogle udmærkede skærme... Men igen... det kan kun ligge til grund for beslutningen - MEN IKKE ALENE.

Helt rigtigt, når en skærm generelt får god omtale i et bredt spektrum, så giver det naturligvis et fingerpeg om hvad der er værd at gå efter, og dette er i de fleste tilfælde det bedste man kan bruge som vurderingsgrundlag, hvis man ikke kan finde en tilfredsstillende forretning. Min pointe er primært, at der er en tendens til at folk "oversætter" de positive erfaringer til de tekniske specifikationer, dvs. hvis f.eks. Pioneer plasma'en får ros generelt, og man så ser en skærm der på papiret har de samme eller bedre specs, så forventer mange at denne skærm per definition også er interessant - men det behøver ikke være tilfældet. Og hvad der næsten er værre, nogle folk afskriver en skærm der ellers får meget ros, fordi en enkelt af specifikationerne ser mindre imponerende ud - ofte endda helt uden selv at have set skærmen.

Dette er også det farlige mht. at stole for meget på andre brugeres erfaringer - man skal huske kildekritikken, ofte _er_ det slet ikke erfaringer, men bare udtalelser som "køb ikke XXX, kontrasten er for ringe". Det er slet ikke sikkert at afsenderen af en sådan udtalelse rent faktisk har set skærmen, og dermed kan udtale sig om hvorvidt kontrasten rent faktisk i praksis er for ringe eller ej. Net-forummer flyder med andenhånds-information.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Rudbeck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2005 kl. 08:33

Tak for indlæg, Otto. Det giver nogle interessante problemstillinger.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9402
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 11:44

Hej

Ja et interssant indlæg.

Er der nogle der kender de realle værdier som de nye Plasma har.

Sony har jo f.x. oplyst at deres nye er 1:10.000

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er der nogle der kender de realle værdier som de nye Plasma har.

Sony har jo f.x. oplyst at deres nye er 1:10.000

Jeg vil gerne lige igen understrege at man ikke kan sammenligne tallene direkte, da der er tale om to forskellige målemetoder. Man skal altså ikke forvente at de nye modeller har markant højere ansi-kontrast end de målte fra de tidligere modeller. Eksempelvis er opgivelsen fra PA30 til PA50 sat op med 20%, så en realistisk forventning er at dén har en ANSI-kontrast på i omegnen af 250-260:1. Men det er bare et gæt. Jeg kender ikke så meget til Sony's nye, så hvordan de forsvarer at opgive 10.000:1 ved jeg ikke - der er formentligt tale om en "genvej", Sony producerer ikke selv paneler, og der er ikke andre der har oplyst kontrastforhold i nærheden af dette, så det er formentligt ikke på grund af et nyt mirakel-panel.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 16:20

Hvorfor bruger producenterne ikke ANSI målemetoden?

Kan man ikke lave en standard:

• Det rum fjernsynet måles i, skal have nogle bestemte mål, et stort vindue osv. - ligesom en gennemsnits dagligstue. Sådan at alle producenterne har et komplet ens rum, at måle deres værdier i.
  • Alle producenter måler med bestemt måleudstyr og -metode (ANSI, f.eks.).

??

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-December-2004
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 17:06

Fordi Hr. og Fru Danmark kigger meget (alt for meget) på specs end på "real life" billedkvalitet. Så når en producent kan skrive 1:10000 end 1:1000 så vil det for de fleste (som ikke har sat sig ret meget ind i tingene) jo betyde at den første vil være langt bedre end den anden.

Ergo der er mere salg i jo højere tal man kan fremvise.

Just my theory :-).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 17:28
Jamen så må os der ved lidt mere om tingene presse producenterne til at anvende nogle mere fair målemetoder....

Thorvald.
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 18:26

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jamen så må os der ved lidt mere om tingene presse producenterne til at anvende nogle mere fair målemetoder....

God fornøjelse med dét projekt...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 19:44

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>Otto, TC Otto, TC skrev:

God fornøjelse med dét projekt...

Hvad mener du med det - tror du ikke det er muligt? Hvad nu hvis man kan lave en boykot af fladskærmsfjernsyn, således at man får forbrugerne til ikke at købe et eneste fladskærmsfjernsyn, før producenterne vedtager en standard. 0 solgte fjernsyn i Danmark, Skandinavien eller måske endda i hele Europa, må da kunne mærkes hos producenterne!?

Jeg ved godt det lyder ambitiøst, men hvis nu det kunne lade sig gøre, tror du så ikke det kunne lade sig gøre at presse producenterne??

Thorvald.
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 21:03

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvad mener du med det - tror du ikke det er muligt? Hvad nu hvis man kan lave en boykot af fladskærmsfjernsyn, således at man får forbrugerne til ikke at købe et eneste fladskærmsfjernsyn, før producenterne vedtager en standard. 0 solgte fjernsyn i Danmark, Skandinavien eller måske endda i hele Europa, må da kunne mærkes hos producenterne!?

Problemet er at entusiaster fylder for lidt i det samlede billede, du får aldrig samlet den samlede forbrugermasse, for de fleste er ligeglade. Det er samme historie som med watt-opgivelser på forstærkere, der har været skreget op meget længe om at opgivelserne på det meste udstyr er overdrevne, men det hjælper ikke rigtigt noget. I bedste fald bølger det lidt op og ned.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu