recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - en extern HDD + esata
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketen extern HDD + esata

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nybym Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Emne: en extern HDD + esata
    Sendt: 16-April-2008 kl. 12:15
Jeg har et problem jeg ikke lige kan finde ud af hvordan jeg skal sætte sammen.

jeg skal have en MyBook 1tb studio edition med Esata.

Esata er hurtigere end Firewire. Men hvad skal jeg bruge for at kunne benytte Esata?

jeg tror jeg skal bruge et PCI-kort som giver mig extern Sata-port, et satakabel fra bundkort til det PCI kort og så et kabel fra PCI-kort til harddisk?

Kan det godt passe eller er der noget jeg har overset?
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2008 kl. 21:49
Jeg tror at du skal bruge et PCIe kort for at give dig en eSATA port. PCI har simpelthen ikke en datarate der er høj nok til SATA.

Hastighedsproblemet med PCI opstår fordi et sådant kort i langt de fleste tilfælde vil have egen SATA controller og derfor ikke skal forbindes til en SATA controller på bundkortet med et SATA kabel. Data skal via interfacet til kortet fra harddisken til resten af systemet, og da SATA kan overføre op til 3Gb/s (i teorien) kan et PCI interface ikke følge med.

Fra kortet til den eksterne harddisk skal du bruge et eSATA kabel som måske leveres med harddisken.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2008 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af nybym nybym skrev:

jeg tror jeg skal bruge et PCI-kort som giver mig extern Sata-port, et satakabel fra bundkort til det PCI kort og så et kabel fra PCI-kort til harddisk?

Kan det godt passe eller er der noget jeg har overset?

Der er PCI brackets som denne med eSATA porte og et kabel som du forbinder til en SATA port på bundkortet.

Jeg mener dog at bundkortet eksplicit skal understøtte eSATA på de angivne SATA porte.

P.S. Så dårligt er USB heller ikke. Jeg mener jeg får 20-30 MB/sec fra mine USB harddiske.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2008 kl. 23:17
Jeg har godt nok aldrig set sådan en bracket før men det er en genial ide så det virker naturligt at de findes. Forskellen på SATA og eSATA er vist kun det lille e som angiver at det er eksternt.

USB bliver bedre med den nye USB 3.0 som skulle komme på omkring midten af året, ikke at det er dårligt nu. Rygter fortæller om hastigheder på 4,8Gb/s (hurtigere end SATA) og fuld bagudkompatabilitet med tidligere versioner.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2008 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

USB bliver bedre med den nye USB 3.0 som skulle komme på omkring midten af året, ikke at det er dårligt nu. Rygter fortæller om hastigheder på 4,8Gb/s (hurtigere end SATA) og fuld bagudkompatabilitet med tidligere versioner.

Hold your horses... USB er 480 Mbit/sec, dvs. hvis jeg får 30 MB/sec fra en USB harddisk er der en begrænsning et andet sted, for eksempel (S)ATA->USB interfacet i den eksterne box.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 09:46

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der er PCI brackets som denne med eSATA porte og et kabel som du forbinder til en SATA port på bundkortet.

Jeg mener dog at bundkortet eksplicit skal understøtte eSATA på de angivne SATA porte.

Hvordan et det med eSATA/SATA, kan man tilkoble/fjerne drev "Live" som med USB ("Sikker fjernelse af hardware"), eller skal PC slukkes ?

Har overvejet denne løsning til mine Medion Harddrive2G diske, som både har USB og eSATA interface

Mvh JørgenT

Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2008 kl. 11:26
Jeg tror at SATA understøtter hotplug, som er det du taler om, eftersom jeg permanent har "Sikker fjernelse af hardware" liggende i systray på Windows og jeg kan vælge at fjerne mine SATA harddiske.

Hvis SATA understøtter hotplug tror jeg også at eSATA gør det men eftersom jeg aldrig har været i nærheden af en eSATA harddisk så ved jeg det ikke med sikkerhed.
Til top
Attila Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2008 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Jeg tror at SATA understøtter hotplug, som er det du taler om, eftersom jeg permanent har "Sikker fjernelse af hardware" liggende i systray på Windows og jeg kan vælge at fjerne mine SATA harddiske.Hvis SATA understøtter hotplug tror jeg også at eSATA gør det men eftersom jeg aldrig har været i nærheden af en eSATA harddisk så ved jeg det ikke med sikkerhed.

Hvilket bundkort har du?
Det som du nævner kunne jeg nemlig på mit forrige bundkort, som havde et nvidia nforce chipset.
Det var en dejlig mulighed og jeg udstyrede derfor mine interne med tænd/sluk kontakter monteret på forsiden af PCens kabinet. Ingen grund til at diskene med TV-serier, film og andre data skulle køre hele tiden.
Skulle man få fra for indholdet på disken var det jo bare at tænde på kontakten og vente nogle få sekunder.
Det gav jo noget mindre varmeudledning, strømforbrug og støj at kunne slukke nogle af diskene.
Jeg troede at det var en naturlig ting ved SATA diske, men måtte desværre sande at det ikke var tilfældet, da jeg opgraderede. Mit nuværende bundkort med Intel 965 chipset kan ikke dette. Det var åbenbart noget som kun Nvidia lavede, i hvert fald på det tidspunkt.
Jeg har stadig afbrydere på mine diske, men er nød til at bruge et program til at mounte/unmounte diske mens PCen kører, fuldstændig som gamle ATA diske, så det er lidt mere besværligt.

Så hvordan er det idag? Understøtter flere bundkort hotplug af SATA, eller er det stadig kun Nvidia Nforce der har denne smarte feature?
Til top
nybym Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2007
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2008 kl. 13:09
jeg har et ASUS A8V-e SE.. nogen som ved om det understøtter E-sata?
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2008 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Attila Attila skrev:

Hvilket bundkort har du?
Det som du nævner kunne jeg nemlig på mit forrige bundkort, som havde et nvidia nforce chipset.

Et MSI P6N Diamond kort baseret på et nForce 680i chipset.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2008 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Attila Attila skrev:

Man kan diskutere om det er en bug eller en feature ved det nævnte chipset. Jeg valgte at fjerne denne "hot-plug" mulighed for min internt monterede HDD, jf. denne guide (regedit hack).
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2008 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Man kan diskutere om det er en bug eller en feature ved det nævnte chipset. Jeg valgte at fjerne denne "hot-plug" mulighed for min internt monterede HDD, jf. denne guide (regedit hack).

Den diskussion slutter meget hurtigt. Det er en feature eftersom hotswap er en del af SATA specifikationen som Nvidia har valgt at understøtte i deres chipset.

Personligt generer det mig ikke at have mine harddiske i "Sikker fjernelse af hardware", jeg lader bare være med at kigge på den. Den er alligevel permanent i systray eftersom jeg også har en USB kortlæser sluttet til computeren.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu