Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 9
--
Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
|
Emne: Efterlysning/ønske om støjskema Sendt: 26-April-2008 kl. 09:03 |
Tit læser man om, at et givent apparat støjer/suser, men jeg synes, at man mangler noget at sammenligne med.
For nogen er mere hysteriske end andre, når det kommer til støj, så det kunne være fedt, hvis der fandtes et skema, hvor støjen fra de enkelte apparater var plottet ind med et støjindekstal.
For når man står i en forretning, kan det være yderst svært at høre sus og brum pga. anden støj, som afsløres, når man er hjemme i sin stue.
Findes sådan et skema, eller var det noget redaktionen på Recordere.dk kunne finde på at måle, når der alligevel skal testes. Jeg ved ikke, hvad en "dB-måler" koster, men det var også bare en idé.
Redigeret af Non-Desperado - 26-April-2008 kl. 09:04
|
|
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 10:00 |
Ideen er sådan set god nok, men tvivler på, at alle apparater af samme model støjer lige meget, så målingen vil kunne sige noget om, hvor meget det pågældende apparat (der bliver testet) støjer.
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
Bruger udmeldt 9
--
Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 10:25 |
Okay, jamen så må du gerne slette tråden igen.
|
|
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 10:31 |
Non-Desperado skrev:
Okay, jamen så må du gerne slette tråden igen. |
Det kan være jeg tager fejl, så vi lader lige tråden være åben
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
Asklepios
Guld medlem
Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 11:48 |
Lydmålere koster vidst fra 500 kr. og opefter (til mange tusinde kroner)... Så ved ikke lige om det er hvermandseje, men om ikke andet er der da sikkert nogle der ligger inde med en, i hvert fald dem der selv indstiller deres hjemmebio - samt profferne som Otto, CSN-Teknik osv. må da ligge inde med en... Om det så er muligt at sammeligne i praksis, det ved jeg ikke, men mon støjen fra to identiske produkter er SÅ forskellig?? Om ikke andet kan det da give en guide til hvor meget produkter "larmer", hvis der da er nogle der har tid og lyst til at måle... Med venlig hilsen
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
|
Fimpe
Super bruger
Oprettet: 11-April-2007
Point: 291
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 15:25 |
Et produkts baggrundsstøj er vel noget der skal måles under meget kontrollerede forhold. (ellers kunne andre enheder som f.eks. højtaleres virkningsgrad (og kabler ) jo nemt spille ind.
Er der på alle apparater ikke opgivet et signal/støjforhold (SN i DB)? beklager min uvidenhed hvis ikke dette er forsøg på at angive "støjbunden".
Redigeret af Fimpe - 26-April-2008 kl. 15:28
|
LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
|
|
Asklepios
Guld medlem
Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 15:31 |
Fimpe skrev:
Et produkts baggrundsstøj er vel noget der skal måles under meget kontrollerede forhold. (ellers kunne andre enheder som f.eks. højtaleres virkningsgrad (og kabler ) jo nemt spille ind. | Ja, selvfølgelig skal de det... I teorien et perfekt isoleret rum, med en baggrundsstøj på 0 dB, men det får man jo aldrig. så man undgår nok ikke at få målt baggrundstøjen med, men da denne er så lav (det burde man da kunne opnå, eller om ikke andet gøre noget ved i den pågengælde situation)! Jeg ved godt hvad du hentyder til... Med venlig hilsen
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
|
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 26-April-2008 kl. 22:04 |
det er ikke nok at måle støjen, det er også vigtigt at analysere hvilke frekvenser støjen ligger i hvis man skal bruge det mere seriøst.. så man skal have noget som kan hente lyden ind på en pc og splitte det op i frekvenser så kan man rigtigt begynde og bruge det til noget.
|
Mvh
René
|
|