recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG RH7900H - Første indtryk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLG RH7900H - Første indtryk

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Emne: LG RH7900H - Første indtryk
    Sendt: 14-Juni-2005 kl. 17:30

Jeg har haft fornøjelsen at have denne DVD/HDD recorder stående under TV'et siden i går eftermiddags. Jeg er naturligvis endnu ikke noget ud i alle kroge af maskinens mange funktioner, men her er altså min foreløbige vurdering.

Udseendet er altid en smagssag, men jeg synes maskinen er rigtig flot - enkelt og stilfuldt design. Fronten er i børstet aluminium look, og knapperne for Power og Record har indbygget lys. Når recorderen er slukket/standby er lyset i displayet meget svagt, og det er derfor meget svært at tyde hvad uret viser.

Der er ingen tv-link funktionalitet, så kanalerne skal flyttes manuelt for at matche fjernsynets opsætning.

Maskinen larmer ganske voldsomt, når man slutter den til. En høj og emstremt irriterende summen, så man skulle tro man havde en højspændingsmast stående i stuen. Det skulle vise sig at være blæseren, som er monteret bagpå kabinettet og ved blot at løsne de to skruer blæseren er monteret med faldt støjen markant. Faktisk støjer blæseren i sig selv næsten ikke, men den vibrerende plastikboks direkte på kabinettet er altså en dårlig idé, grænsende til en konstruktionsfejl. Som en mere permanent løsning har jeg nu skåret et tyndt stykke skumplast ud og placeret mellem blæseren og kabinettet, og blæserstøjen er så godt som elimineret. Recorderen har nogle fine skumfødder, der gør at vibrationer til underlaget er minimalt. Med blæseren fikset synes jeg faktisk recorderen er imponerende støjsvag. 

Kvaliteten på tuner signalet er fin, uden dog at være helt på højde med mit Panasonic TV. Der mangler en smule kontrast, og jeg kan se et lidt grønligt skær på scener med vand eller lyseblå himmel. Jeg har sammenlignet billederne v.hj.a. PAP og komponent eller RGB tilslutning.

Fjernbetjeningen og brugerfladen er nøjagtig ens i forhold til de gamle modeller, så her kan man med fordel læse Recordere.dk's anmeldelse af LG 4820. Dog passer informationen omkring timeshift ikke helt. Man kan slippe af med ikonet i underteksterne under timeshift ved at trykke "Display". Som også nævnt i anmeldelsen kan fjernbetjeningens tv-kontrol kun anvendes på ganske få fjernsyn, hvilket er lidt træls.

Jeg har kun lavet ganske få optagelser, men umiddelbart synes jeg kvaliteten virker god. Specielt er jeg imponeret af den relativt høje kvalitet på 4-timers kvaliteten, som jeg finder absolut anvendelig. Recorderen har ingen 3-timers kvalitet, hvilket er uheldigt med henblik på lagring af længere film på DVD.

Redigering - har jeg slet ikke prøvet endnu.

Afspilning af computerfiler. Jeg har prøvet at kopiere diverse divx og mp3-filer ned på harddisken og afspille dem, oprette mapper og playlists. Ingen problemer her, bortset fra at jeg ikke kunne hoppe til et bestemt tidspunkt i nogle af divx-filmene.

Timer-optagelse fungerer IKKE optimalt. Der er ingen showview. Der kommer en hurtig påmidelse i form af en tekstboks på skærmen 15 minutter og 5 minutter før en timeroptagelse. Og så er det ellers ens eget ansvar at få slukket maskinen, ellers starter optagelsen ikke!

Under en timer-optagelse kan maskinen ikke bruges overhovedet! Heller ikke afspilning af DVD. Det virker lidt mærkværdigt, når der ved en manuel optagelse er mulighed for afspilning fra både harddisk og dvd under optagelsen.

Der er heller ikke mulighed for timeslip af hverken en timer-optagelse eller en manuel optagelse. Vil man bruge timeslip skal det således planlægges på forhånd, og optagelsen skal sættes igang ved hjælp af "Timeshift" knappen. Man kan så vælge efterfølgende at gemme hele eller dele af den bufferede optagelse.

Når det gælder timer-optagelse og time-slip muligheder lever LG'en ikke op til dagens standard.

Jeg skal bruge maskinen et par dage mere, for at have et mere komplet billede af dens formåen. Foreløbigt lever recorderen op til mine forventninger når det gælder billedkvalitet og afspilningsmuligheder men dumper på den manglende fleksibilitet i optagelse og timeshift.

Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 18:03

Super at du er så hurtigt ude med et førstehånds indtryk :)

Har set billeder af den og synes umiddelbart den var pæn. Var ved at hoppe på den istedet for fælleskøb af pio 630H, men blev til sidst alligevel ved 630'eren. Var lidt bange for at kvaliteten ikke var helt god nok, hvilket du tildels har skrevet den heller ikke er. Ærgeligt for med alle de funktioner den har, så var der virkelig potentiale

Håber du bliver glad for maskinen og vend endelige tilbage med en opdateret test

Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 20:00

hej Dan1

Tak for din lille test. Jeg har meldt mig til fælleskøbet, of er MEGET interreseret i at høre mere.

Igen tak

Til top
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2005 kl. 14:40

Jeg vil lige opsummere min vurdering nu jeg har haft maskinen lidt længere og været lidt mere rundt i krogene af maskinens funktioner.

Mht støjdæmpning må jeg indrømme at min første vurdering var lidt for optimistisk. Min første støjdæmpning sluttede ikke rigtig tæt omkring blæseren, så jeg modificerede min skumgummianordning i går til at dække hele vejen rundt om blæseren og dermed bevare det oprindelige airflow. Jeg vil jo nødigt brænde maskinen af . Og det er altså ikke lykkedes mig at eliminere vibrationerne helt, hvis airflowet skal bevares. For at opnå en helt støjfri maskine vil jeg tro man er nødt til at investere i en mere vibrationssvag blæser. Men man skal selvfølgelig altid passe på med den slags modifikationer.

Jeg har prøvet at redigere en del optagelser, klippe reklamer ud osv, og det er utroligt nemt og intuitivt. Man kan hurtigt markere en række reklameblokke og slette dem i én ombæring.

Afspilning synes jeg er helt i top. Maskinen reagerer hurtigt og der er masser af muligheder. Spoling med op til 100x, indsætning af bogmærker osv.

Optagelse: Maskinen har 3 forskellige optagemuligheder, der virker således:

Manuel optagelse:

Ved flere tryk kan maskinen sættes til at optage 10 minutter, 20 minutter, 1 time osv. Under optagelse kan man afspille tidligere optagede programmer, dvd'er og MP3 musik. Men ikke divX filer.

Timer optagelse:

Maskinen skal være i standby før optagelsen starter. Under timeroptagelse kan man intet foretage sig .

Timeshift optagelse:

Optager indtil 6 timer efter sidste tastetryk, hvis ikke man trykker Stop. Nemt at klippe bidder ud til gemning på harddisken.

Som nævnt er der små nuanceforskelle sammenlignet med mit tv's tuner. Men tunerens billedkvalitet er absolut godkendt, ligesom kvaliteten på optagelser er helt i top. Med hensyn til sammenligningen med mit tv er det altså bittesmå nuanceforskelle, som jeg næppe havde opdaget uden direkte sammenligning med PAP. I øvrigt synes jeg det er mere interessant med en direkte sammenligning med de konkurrerende recordere, fremfor mit tv, men den mulighed har jeg altså ikke.

LG'ens stærke og svage sider efter min mening:

Positivt

Mange features (mp3 jukebox, divX, HDMI osv.)

God billedkvalitet

God optagekvalitet

Nem redigering

Virker generelt godt og pålideligt

Negativt

Forholdsvis højt støjniveau (blæservibrationer)

Ufleksibel timeroptagelse

Begrænsede timeslip muligheder

Jeg synes det er en lækker maskine med god kvalitet og mange muligheder, og jeg er absolut glad for den. Med lidt mere fleksibilitet i forbindelse med timeroptagelse og timeslip, samt en bedre blæser, havde den nærmet sig perfektion. 

Til top
cdeleuran Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Maj-2005
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2005 kl. 02:26

Aktuelt kan vi købe denne LG RH7900H her til 3.999 kr. incl. moms.

Men via PIXMANIA.COM er prisen 3.732 kr. incl. moms.

En lille forskel, men hvorfor ikke tage den med?

Med venlig hilsen

Casper Deleuran :-)

Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2005 kl. 07:12

Hej cdeleuran

Der da rigtigt, med er forsendelsen ikke højere? Og hvad hvis den går i stykker? Nej, hellere en dansk forhandler hvis prisforeskellen ikke er størrer.

m.v.h.

Til top
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2005 kl. 11:10

Nu er fælleskøbet på RH7800H og ikke RH7900H. Med den minimale prisforskel ville jeg absolut også vælge fælleskøbet. Synes faktisk det er godt gået de kan få prisen så tæt på de udenlandske netbutikker. Jeg er ellers ikke bange for at handle i udlandet, men jeg synes der skal være en prisbesparelse på mindst 15-20% før jeg gider besværet/omkostningerne/ventetiden ved en evt reparation. Desuden får Pixmania først maskinen hjem i Juli.

Til top
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2005 kl. 08:00

Så stod den sq af!

Efter at ha funket i halvanden måneds tid begyndte den pludselig at opføre sig underligt for et par dage siden.

Lyd/billede er ude af synkronisering på flertallet af optagelser og timer-optagelser stopper ofte efter præcis 4 minutter og ét sekund.

Har kontaktet LG Nordic og fået besked på at aflevere maskinen til service, hvilket jeg vil gøre om en uge eller to, når jeg har set det jeg har liggende på harddisken.

Til top
jw27 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 27-Juni-2005
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2005 kl. 20:19
damn Dan, det lyder ikke godt. Har selv sådan en via fælleskøbet. Har du iøvrigt brugt HDMI udgangen. Jeg har købt et Samsung le32r51b med hdmi indgang, men signalet er skod    Har forsøgt med diverse settings osv. men signalet fra rh7800h`eren er vist ikke skærmens livret.
Til top
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 01:20
Nej, mit fjernsyn har ikke HDMI indgang. Jeg bruger komponent forbindelse og med godt resultat.
Til top
Lyngedrengen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Oktober-2004
Point: 82
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 15:48

Hejsa

Har købt en 7800 i forklædning (Kvickly's INO3 mærke). Gav 3995,- for den og er som udgangspunkt rigtig glad for den - MEN 2 ting nager mig lidt. Dels vil jeg gerne have HDMI (i håbet om, man en gang får sparet sammen til et fjernsyn med HDMI indgang) og så er det irriterende, at man ikke kan bruge maskinen når den er i færd med en TIMER-optagelse.

Nogle input?

Hvad koster 7900H og findes der en 7800H og i givet fald, hvad kan den så fåes til?

Hvad er forskellen på 7800 og 7900 modellerne - jukeboxfunktionaliteten?

INO'en er i sort kabinet, hvilket jeg foretrækker omend det ikke er et must.

Vh

Jan

PS. Har i øvrigt ikke støjproblemer med maskinen som beskrevet i testen længere oppe...Den er så tæt på lydløs som man nu vist kan komme...

Redigeret af Lyngedrengen
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2005 kl. 16:01

Hej Jan

Oprindeligt skrevet af Lyngedrengen Lyngedrengen skrev:

Har købt en 7800 i forklædning (Kvickly's INO3 mærke). Gav 3995,- for den og er som udgangspunkt rigtig glad for den - MEN 2 ting nager mig lidt. Dels vil jeg gerne have HDMI (i håbet om, man en gang får sparet sammen til et fjernsyn med HDMI indgang) og så er det irriterende, at man ikke kan bruge maskinen når den er i færd med en TIMER-optagelse.

HDMI er normalt dyrt, bortset lige på LG's modeller.

Skal du have HDMI fra Pioneer er der kun topmodellen til >10 kkr. Sony er først på vej med en HDMI optager (HX1010 til september) og JVC er også på vej med HDMI i deres nye topmodel (MH300).

Hvad koster 7900H og findes der en 7800H og i givet fald, hvad kan den så fåes til?

7900H er lige knap på markedet endnu herhjemme, men jeg vil gætte på en pris omkring de 5500,- ... 7800H findes, og den ligger på 4500,- hos JustBuyit.

Hvad er forskellen på 7800 og 7900 modellerne - jukeboxfunktionaliteten?

Harddisk-størrelsen, og så fås 7900 i en "multimedia" udgave med card-readers på fronten.

INO'en er i sort kabinet, hvilket jeg foretrækker omend det ikke er et must.

De normale LG er vist kun i sølv.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu